Hoi allemaal, Ik heb sinds een week erg veel last in mijn onderrug. Ik ben hypermobiel, wat inhoudt dat mijn spieren harder moeten werken om mijn gewrichten rechtop te houden. Maar dit heb ik altijd al gehad, alleen nu erg veel last van. Ik werk in de horeca en het bedienen lukt op dit moment niet. Daarom wil ik me 50% ziekmelden, zodat ik de kantoorwerkzaamheden wel kan doen. Maar nou is mijn vraag, wie bepaald of ik ziek ben ten gevolge van zwangerschap of niet? Want Progesteron zorgt ervoor dat mijn gewrichten soepeler worden, en dan speelt mijn Hypermobiliteit dus op.. De dokter had geen antwoord, hij wist het niet zo goed.. Maar wie beoordeelt het dan? De Arbo arts? Hoop dat jullie me kunnen helpen..
Uiteindelijk wel de Aebi arts. Dus wat beste is te doen is aangeven dat werkzaamheden te zwaar worden maar dat je graag zou willenblijven werken, dat staat goed tegenover werkgever. En dat je dus in overleg met hem en desnoods. arbo arts gaat kijken naar andere invulling
Je bent niet ziek, je bent naar eigen beoordeling niet in staat om je huidige werk te doen. De ARBO arts bepaalt of hij zij dat met jou eens is en dat verlof dan geoorloofd is. Ik zou het gesprek maar eens aangaan. Mogelijk kan je 100% aangepast werk doen, dan hoef je helemaal niet met ziekteverlof (en dus ook niet eerder met zwangerschapsverlof). Als dat niet kan en de Arboarts ziet in dat jij niet in staat bent je huidige werk te doen, dan kijk je samen naar het percentage ziekmelden. Het is trouwens niet zo 'dat het goed staat tegenover je werkgever', je bent dit gewoon verplicht. Je bent een tweezijdige overeenkomst aangegaan en die moet je nakomen. Dit betekent dat je altijd moet proberen om arbeid te verrichten. Je mag van je werkgever verwachten dat hij ondermeer bij zwangerschap aangepast werk kan leveren wanneer dit nodig is.
een nicht van mij is hypermobiel en lag plat toen ze rond jouw termijn zwanger was en mocht niet meer werken.. dus ik zou zeker met de arbo arts gaan praten. Die zijn echt voorzichtig met zwangere vrouwen, want hoelanger jij met deze klachten rond loopt (voor zover je nog kan lopen, letterlijk) hoelanger het herstel duurt, en daar kijkt de arts ook naar. En ook wat dit voor invloed heeft op je zwangerschap (pijn is nooit goed). Ik weet wel zeker dat de arbo arts jou minder laat werken..
Bedankt voor jullie reacties Ik snap dat ik mezelf niet ziek kan verklaren Maar ik vroeg me af hoe dat verder in zijn werk gaat, en of deze klachten onder ziekte ten gevolge van zwangerschap vallen. Maar goed, ik heb onze accountant (regelt ook ziekmeldingen) een mail gestuurd en het verhaal gedaan. Mijn werkgever is namelijk op vakantie, dus moet het alleen regelen. Ik ben wel op kantoor aan het werk, maar het punt is dat er een extra iemand voor mij moet werken, en dat mijn werkgever dus geld kost. Dat vind ik een beetje lullig ten op zichte van hem en daarom wil ik graag ziekgemeld worden ten gevolge van zwangerschap, dan kost het mijn werkgever niets..
Hier va wk 20 ziek gemeld. Direct naar arbo en stelde gelukkig vast dat zw schapsgerelateerd was. Dan krijgt werkgever alles vergoed, alhoewel ze natuurlijk nog wel vervanging moeten regelen voor die uren die ik werkte. Tot aan verlof - overmorgen- hou ik dit nu goed vol. Kan eigen tijd indelen. Dus arbo erbij en indien nodig second opinion...succes!
Het UWV belde en gaf aan dat een Arbo arts niet nodig is, alleen als de werkgever daarop staat. Ik kan woensdag naar therapie, ben benieuwd wat zij aangeeft. Het gaat nog niet veel beter, heb het gevoel dat het links nu ook begint