Hallo, Ik had gelezen dat sinds 2015 je het bevallingsverlof in delen kan opnemen. Geld dat in delen opnemen ook dat ik tussendoor vakantie zou kunnen opnemen? Ik heb namelijk nog 3 weken vakantie open staan en die moet ik voor 1 juli 2019 opnemen. Mijn uitgerekende datum is 13 april. Dus stel dat ik na 6 weken die 3 weken vakantie opneem en daarna nog 4 weken bevallingsverlof. Kan dit? En stel dat het kan. Hoe kan ik dat zwart op wit krijgen aangezien ik mijn werkgever ken en die waarschijnlijk niet op de hoogte is van alle regels
Goedemiddag Baby09, Gefeliciteerd met je zwangerschap. Het is inderdaad mogelijk om jouw bevallingsverlof in delen op te nemen. Hiervoor geldt het volgende: Na de bevalling heb je altijd recht op minimaal 10 weken bevallingsverlof. Je bent verplicht om na de bevalling 6 weken aaneengesloten bevallingsverlof op te nemen. De rest mag je, in overleg met jouw werkgever, over een periode van 30 weken flexibel opnemen. Hoe je dit gaat doen, overleg je dus met je werkgever. Uiterlijk 3 weken nadat jouw bevallingsverlof is ingegaan, overleg je met jouw werkgever hoe je de rest van het verlof gaat opnemen. De werkgever mag jouw verzoek alleen afwijzen als hij daar een heel belangrijke reden voor heeft. Ook als je het bevallingsverlof flexibel opneemt, krijg je een aaneengesloten zwangerschaps- en bevallingsuitkering. Meestal krijg je deze via de werkgever en betaalt deze jouw loon gewoon door. Informatie voor de werkgever vind je hier. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team