Onregelmatig werken..

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Hermiek, 19 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hermiek

Hermiek Bekend lid

16 mrt 2011
    515
    0
    0
    SPH'er in een psychiatrisch ziekenhuis
    Overijssel
    Ik werk in de zorg, dus ik werk onregelmatig!
    Ik weet nog maar een weekje dat ik zwanger ben, ben het nog maar 5 weken! Maar heb wel besloten om per direct geen nachtdiensten meer te werken.. Ik lees dat aardig wat vrouwen dit in de eerste weken van de zwangerschap wel deden, maar ik heb er geen goed gevoel bij...

Toch gaat het de collega's misschien opvallen, want eerder wilde ik altijd erg graag nachtdiensten.. ;)

2. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Ik denk dat je moet doen wat goed voelt. Echter ik zou wel even kijken wat het cao zegt.
    Ik zit bijvoorbeeld in het ziekenhuis en daar kan je zeggen vanaf 12 weken geen nachten meer.

3. Hermiek

Hermiek Bekend lid

16 mrt 2011
    515
    0
    0
    Overijssel
    Nouja, het scheelt dat ik zelf de dienstlijst maak :)
    Samen met een collega, die ik het al wel in vertrouwen heb gezegd.. T/m Mei heb ik sowieso geen nachtdiensten en daarna dus niet meer verplicht! ;)

4. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Als ik daarachter kwam maakte jij mijn dienstlijst niet meer. En sorry, want ik weet dat je dit niet wilt horen maar hoe durf je het maken van de dienstlijst zo te misbruiken in je eigen voordeel. Iedereen in de zorg moet nachtdiensten werken als ze zwanger is. Op zijn minst tot 12 weken. Dat zijn vaak sowieso de vermoeiendste weken. Voor iedereen dus ook voor de planner. Ik kan hier zo slecht tegen.

P.s. Het zal je vast niet verbazen dat ik ook in de zorg werk. Ik heb zelf tot 30 weken nachtdienst gewerkt. Dat je er bij 12 weken de nachten bij neergooit omdat het volgens de cao niet meer moet, okee. Maar je bent zwanger, niet gehandicapt.

5. Aecatz

Aecatz Actief lid

2 apr 2009
    276
    1
    0
    Persoonlijk vind ik het ook niet netjes om in je eigen voordeel in te plannen, erg egoistisch.(maar om nou zo een heftige uitbrander te geven???) Maar de ene zwangerschap is de andere niet. Als je veel last hebt van je nachtdiensten zou ik het absoluut in overleg regelen, evt met de bedrijfsarts, die zijn vaak voorzichtiger met zwangeren. Ik heb het geluk dat ik helemaal geen nachten werk. Maar in de vorige zwangerschap had ik wel degelijk last met avonddiensten. En nu juist met ochtenden...

De ene vind het juist prettig om de nacht of waakdiensten te draaien en de ander trekt het gewoon niet.

6. angiebaby

angiebaby Fanatiek lid

12 jan 2010
    3.872
    0
    0
    en vijf weken zwanger je kan t toch eerst proberen???
    ik werk ook in de zorg en wat er iemand al zei je bent zwanger niet ziek en als je t niet meer trekt en je hebt een zwangerschapsverklaring van de verloskundige ingeleverd bij je baas dan heb je recht op alles wat een zwangere nodig heeft.

ze kunnen t je dan niet meer verplichten maar zolang jij t volhoud moet je gewoon je werk blijven doen zoals je dat altijd doet.

7. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

16 jun 2007
    2.054
    2
    0
    tussen hier en daar
    ik werk ook nachtdiensten en ben ook zwanger , heb met mijn leidinggevende afgesproken dat we bekijken hoe het in april nog gaat met de nachten ik werk met lichamelijk gehandicapten en ben van 22:30 tot 6:45 bezig er is door de hele nacht 1,5 uur tijd om te zitten en daarbij moet je ook nog administratie doen .
    Maar het is niet netjes om je eigen positie zo te gebruiken en je collega's te belasten met jou "probleem" het is niet verboden om de nachten te werken maar ook niet verplict ik zou het toch in overleg met je leidinggevende doen die komt er toch ook wel achter dat jij geen nachten draait.

8. Hermiek

Hermiek Bekend lid

16 mrt 2011
    515
    0
    0
    Overijssel
    Zo, daar werd even flink van leer getrokken! :$

Nou, het scheelt op verschillende fronten!
    Allereerst heb ik een leidinggevende die erg begripvol is, en het dus prima vind als je stopt met nachtdiensten zodra je het zelf weet..

Daarnaast heb ik van de 15 collega's, 12 collega's die heel erg graag nachtdiensten werken, dus niemand heeft er last van..
    En mijn eerstvolgende nachtdiensten waren pas op het moment dat ik 12 weken zou zijn (eind april), dus ik verzaak ook niet in het werken van nachtdiensten, voordat het via de CAO zou mogen.. Dus gelukkig voor de mensen die denken dat ik mijn collega's erbij 'naai': dat is niet het geval!

Toch ben ik zelf van mening dat iedereen dat voor zichzelf moet belissen, dus als je ervoor kiest om tot 30 weken nachtdiensten te werken.. prima! Maar als ik mij daar niet prettig bij voel, doe ik dat niet..
    En mijn werk vereist sowieso dat je niet lang meer nachtdiensten kunt werken, want 's nachts moet je vaak rennen op noodbellen (ik werk in de psychiatrie), waar regelmatig agressie voorkomt. Je wilt dus voorkomen dat je óf een tik in je buik krijgt óf stukken moet rennen wat niet handig is met een buik!

Maar bedankt dat iedereen reageert en haar mening geeft!
    Een discussie is niet verkeerd, iedereen kan anders denken over bepaalde onderwerpen! Zo lang iedereen doet waar hij/zij zich goed bij voelt, is het toch goed?

9. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Mee eens, ik werk ook in de zorg en ik heb tot aan mijn verlof gewoon alle diensten gedraaid. Het hoeft inderdaad niet meer vanaf 12 weken, maar mijn ervaring is dat je je dan al een stuk beter voelt en ze juist wel kan werken.

Als jij je collega's er niet mee belast zo als je het zelf nu schrijft prima, maar dat haalde ik niet uit je eerste berichtje.

10. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    ik draai ze vanaf 12 weken niet meer omdat ik het ivm bekkenklachten niet trok...had na een nacht echt dagen nodig om lichamelijk te herstellen
    had ik die klachten niet gehad, was ik ze met plezier proberen te blijven werken tot mn verlof

11. Hermiek

Hermiek Bekend lid

16 mrt 2011
    515
    0
    0
    Overijssel
    Ik snap dat dat niet direct duidelijk werd uit mijn eerste berichtje! Tis dus niet zo dat anderen er last van hebben, die doen ze met plezier! :)

12. Juudje79

Juudje79 Actief lid

18 okt 2010
    148
    0
    0
    NULL
    NULL
    #12 Juudje79, 20 mrt 2011
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2011
    Ik heb tot 20 weken wel nachtdiensten gedraaid in de zorg (zwaarste somatische afdeling van t gehele huis) .. en zit nu met 26 weken zwangerschap als gevolg hiervan al 2 weken volledig thuis ivm bekkenklachten. In de nacht moest ik alles alleen doen , stond immers alleen op de afdeling s'nachts... en was ook te *stoer* om t ook alleen te doen want HEEJ ik ben zwanger niet gehandicapt.. Als ik t terug kon draaien hadi k t DIRECT gedaan..

Luister naar je eigen lichaam , als jijzelf denkt van nee t lukt niet , NIET DOEN NIET DOEN NIET DOEN !!!

Vind een aantal reacties van dames behoorlijk overtrokken door te zeggen dat ze zich niet moet aanstellen.. En daar kan ik dan heel pissed over worden..
    Enige wat ik kan zeggen is LUISTER naar je lichaam, die verteld je wel wat je moet doen.. En wees absoluut niet de *stoere* bikkel door jezelf steeds voor te houden ,,,, ik ben zwanger niet gehandicapt.. Die gedachte is niet goed wat de 1 wel kan , kan de ander niet.

13. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Ik heb vanaf dag 1 geen nachtdiensten meer gedraaid. En mijn baas ging daarmee accoord, maar ik ben wel eerlijk geweest en verteld dat ik zwanger was, en het niet zag zitten.

Vind het wel een beetje link om jezelf gewoon maar niet meer in te roosteren, daar kunnen collega's echt over gaan vallen hoor. Ik heb 6 jaar lang geroosterd en mijn ervaring is, dat ik mezelf juist de meest akelige dienstlijst gaf ipv in mijn voordeel te roosteren.

Mijn advies: wees eerlijk tegen collega's. En overleg een volgende keer! Want als mijn collega dit zonder overleg met leidinggevende zou doen, zou mijn kookpunt snel bereikt zijn.

14. Happymam

Happymam Fanatiek lid

7 feb 2009
    1.251
    306
    83
    ik vind het vooral raar dat je geen nachtdiensten meer doet OMDAT je zwanger bent.
    Als je er klachten van krijgt, begrijp ik het, maar om nu te stoppen omdat je een positieve test hebt?? Maar misschien heb ik het niet goed begrepen.

Zelf werk ik ook in de zorg, vooral nachten.
    Heb er van 't weekend weer 2 gedaan en het ging nog prima. Als het niet meer gaat, trek ik wel aan de bel.
    Bij m'n vorige zwangerschap ben ik vanaf 20 weken niet meer ingeroosterd voor de nacht, maar achteraf vond ik dat jammer.
    Hoop het nu tot m'n verlof te kunnen...

15. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Krijg zelf ook het idee dat je denkt...nu ben ik zwanger dus doe ik lekker geen nachtdiensten meer!
    Je bent 5 weken zwanger, je hebt het niet eens geprobeerd!!!!!

16. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Dat is wat ik bedoel. Wat niet gaat , gaat niet. Dan ben ik de eerste om diensten van iemand over te nemen. Of om iemand te stimuleren om aan te geven dat de koek op is. Maar je bent net 5 weken. En je gevoel zegt dat je geen nachten meer moet draaien, het is niet je lichaam dat je aangeeft dat het niet meer gaat. En als je er bij 12 weken uit wil, prima. Dat is je recht. Dat ik tot 30 weken nachtdienst heb gedraaid wil niet zeggen dat iedereen dat moet kunnen. Maar net na een positieve test is wel heel erg snel.

Deel Deze Pagina