Hallo allemaal, Ik plaats het maar even onder dit kopje.. Ik zit met een "probleem". Al een tijdje heb ik last van een tintelend bovenbeen en een doof gevoel. Zo'n 1,5 week geleden kwam daar enorme pijn in mijn heup bij met lopen. Hier heb ik voornamelijk last van tijdens werk, maar sowieso als ik lange afstanden loop (ook bijv toen ik op de 9 maand beurs was). De fysio denkt aan een slijmbeursontsteking en zegt dat ik zodra de klachten opkomen ik dus rust moet nemen en dat het dus geneest met rust. (Ja je kan ook injecties krijgen e.d. maar denk niet dat dat kan nu ik zwanger ben) Nu ben ik dus ook zwanger, ik weet niet in hoeverre mijn klachten ook te maken hebben met zwangerschap. Aangezien alles wel pas begon toen ik zwanger was. Al lijkt het me vrij vroeg voor dat soort klachten. Nu wil ik morgen wel gaan bespreken met mijn teamleider, die ook weet dat ik zwanger ben, om te kijken of er een oplossing is. Want ik wil me niet ziekmelden, maar gewoon werken (ik werk in de zorg) dat gaat gewoon niet werken. Als ik nu niet voldoende rust dan gaat het niet over en dat zal miss alleen zwaarder worden met de zwangerschap. Ik vroeg me af of als ik me (gedeeltelijk) ziekmeld dit nu ook vergoed word door het UWV, omdat ik zwanger ben. Ook al staan de klachten hier misschien los van?? Sorry voor het lange verhaal.
Wanneer je klachten worden gezien als zwangerschapsgerelateerd, dan betaald het UWV idd de uren die jij je ziekmeld. Dus ook wanneer je bijv maar voor 3 uur p/d wordt ziekgemeld en je dus nog gewoon 5 uur zou blijven werken. In eerste instantie zou ik denk ik gebruik maken van de mogelijkheid die binnen de Arbowetgeving wordt geboden. Je hebt als zwangere recht op een uur extra pauze per dag. Wanneer je het redt met dat extra uur pauze, dan hoef je je dus ook niet ziek te melden (voorlopidg)
Inderdaad geruik maken van dat recht op extra pauze. Probeeer je niet flink te houden door maar door te gaan met werken terwijl je daar eigenlijk teveel pijn voor hebt of te moe voor bent. Dan maar ziek melden hoor! Ik heb dat zelf niet gedaan en daar heb ik veel spijt van gehad. Met 32 weken weeen op het werk gehad en gewoon door gewerkt. Altijd werkte ik maar door, slecht 1 pauze van 30 minuten op een werkdag van 8 uur, spullen sjouwen, op krukjes klimmen, ga zo maar door. Mijn kleintje kwam toen vijf weken te vroeg
Ja het punt is dat ik vaak avonddiensten en (nu nog) nachtdiensten werk. Omdat ik dan alleen op een etage sta 's avonds kan ik niet echt meer pauze nemen want dan blijft mijn werk liggen. Ga met de pijn al wat vaker eventjes zitten. Maar het blijft dat ik gewoon veel moet lopen en dus pijn krijg. Hopelijk is mijn team manager aanwezig en kan ik hem even spreken.
Bij mij zijn deze klachten ook zo begonnen, alleen dan rond de 12 week, ook vrij vroeg dus en ook mijn huisarts dacht dat dit niet zwangerschapsgerelateerd kon zijn maar ik kreeg het toch echt pas toen ik zwanger was want ik heb anders nooit last van rug/bekken of heup, enook mijn voet ging soms maar zo slapen, mijn ene been hoorde er niet bij, zo voelde het zeg maar. ik ben toen doorverwezen naar de fysio en die zegt dat het komt doordat hormonen het bekken laten verweken en zo kunnen er spiergroepen in de knel komen die ook zenuwen gaan irriteren! vandaar dat dove gevoel! Bij mij is dat dove gevoel wel weg alleen bij mij is het nu overgegaan naar bekkenklachten helaas waardoor ik wel veel pijn heb als ik teveel doe. en ook ik werk in de zorg en ervaar dat wel als vrij zwaar vooral met dit soort klachten, ik zit dan wel in de thuiszorg maar dat betekend ook wel veel trekken/bukken en in en uit de auto.. Daarom heb ik nu besloten wat minder te werken dus gedeeltelijk de ziektewet in en vooral de avondroutesomdat die het minst zwaar zijn bij ons en daarnaast wat kantoorwerkzaamheden, ik hoop het zo nog een tijd vol te houden. maar voor iedereen is natuurlijk weer een andere oplossing, dat moet je zelf ook even aanvoelen. Maar de gezondheid van jouw en je kindje gaan toch voor alles niet dan
Ja ik heb soms ook het idee dat het toch ook met de zwangerschap te maken heeft, ook al is het nog zo vroeg. Ik hoorde pas dat als je hormonen hebt gebruikt om zwanger te worden dit sneller kan gebeuren als wanneer je dit niet hebt gedaan. Ik heb wel eens last van rug gehad, maar dat zat vaak hoog, en zeker niet in heup/onderrug. Gisterenavond ben ik gaan werken, nou echt een pijn niet normaal. Eenmaal thuis kon ik amper op of neer. Toen had ik zoiets van nee dit gaat niet. Moet vanavond weer werken maar heb me ziekgemeld. Maar ze belde daarna of ik wel aanwezig wilde zijn omdat ik eindverantwoordelijke ben. Ik hoef dan niets te doen zeggen ze, maar hoorde wel dat er avonddiensten tekort waren dus hopelijk lossen ze die op, anders kan ik alsnog gaan lopen. Mijn eigen teamleider heeft vakantie, dus ik hoop dat ik volgende week met hem even wat kan bespreken hoe nu verder. Hij weet ook dat ik zwanger ben, en de rest (nog) niet.