Huisdierverzekering voor hond?

Discussie in 'De lounge' gestart door Nougat, 18 jan 2025.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Een huisdierenverzekering voor hond?

1. Ja (welke)?

14 stem(men)
    35,9%
  2. Nee

25 stem(men)
    64,1%
  1. Nougat

Nougat Fanatiek lid

27 mei 2018
    2.954
    1.291
    113
    Wij zitten in dubio om een dierenverzekering voor onze puppy af te sluiten. Hebben jullie er 1? Zo ja, welke? zo nee, leggen jullie een bedrag per maand opzij? Zo ja hoeveel is handig?

2. Simba

Simba Fanatiek lid

21 jun 2006
    1.129
    19
    38
    Ja, wij wel. Onze pup werd aangereden door een auto. De kosten waren 6500 euro. Die verzekering hebben we dus heel snel terugverdiend.

Onze kat is dit jaar heel ziek geweest. Moest twee keer geopereerd worden. Kosten: ook zo’n 6.000 euro. Vergis je niet in dierenartskosten…

Wij zijn verzekerd bij Figo.

3. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Toen wij onze hond kregen hebben we er 1 afgesloten bij OHRA. Het plan was dit voor een jaar te doen. Daarna zou de hond de meeste puppystreken wel achter zich hebben, zo was de gedachte. Uiteindelijk bewust/onbewust aangehouden tot hij 2,5 was. Toen ging ik scheiden. Mijn financieel adviseur zei: ik wil het best voor je verzekeren, maar ik vind het echt duur (ik geloof 35 euro per maand en dan was nog maar 70% gedekt en zat er bij lange na niet alles in). Ik ben toen gaan sparen. Maar hoeveel spaar je dan? Als een beestje echt iets gaat mankeren kan dat natuurlijk behoorlijk in de papieren gaan lopen. Na 2000 gespaard te hebben heb ik (toevallig vorige week) toch weer een verzekering afgesloten. Ditmaal bij Figo (gepromoot door NDG). Hier kun je zelf bepalen welk deel van de rekening je gedekt wil hebben, met een eigen gekozen maximale uitkering per jaar en met een zelf gekozen eigen risico.
    Ik betaal nu slechts de helft van de OHRA en heb een veel uitgebreidere dekking.
    En als 6000 euro niet genoeg is voor een ziek dier…. Sorry, dan is een waardig afscheid ook bespreekbaar (vast een niet-populaire mening).

masami en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  4. Featherr

Featherr Fanatiek lid

20 jun 2016
    3.684
    3.126
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij hadden onze hond en 2 katten verzekerd bij ohra. Toen werd er steeds minder en minder vergoed. Toen kreeg je nog maar 90 euro per jaar aan consult kosten. Toen was 1 consult 50 euro (ondertussen 61!) En een spoedconsult was toen 100+. Oftewel, 2x naar de dierenarts of 1x spoed en dan waren je consultkosten op. Sterker nog, de tweede keer werd dus niet eens helemaal vergoed.

Toen hebben wij besloten om die maandelijkse kosten gewoon op een rekening te zetten. Ik wil gemiddeld zo'n 3 duizend per dier klaar hebben staan. Vergis je inderdaad niet in de dierenarts kosten maar ik vond de verzekering dus echt geld klopperij.

5. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.041
    17.010
    113
    Ik heb alle drie mijn dieren (twee katten, een hond) verzekerd.

Een van onze katten werd eens uit het niets doodziek. Een meerdaagse opname op de dieren-IC in Utrecht, een operatie en vèle onderzoeken en medicatie later, waren we duizenden euro’s kwijt ;)
    Sindsdien al onze huisdieren dus verzekerd. Niet eens voor het dekken van de standaard, relatief lage kosten (check-ups, vaccinaties, etc) maar dus voor ‘t geval we weer voor zo’n mega uitgave komen te staan.
    Ik heb op dit moment absoluut geen financiële zorgen en kan ook zulke kosten probleemloos, onverwacht dekken. Maar ik weet natuurlijk niet hoe het leven zal lopen en ik wil nooit voor de situatie komen te staan dat ik mijn diertjes niet de zorg die ze nodig hebben kan bieden, simpelweg omdat ik het geld niet heb.

NiVa0230 vindt dit leuk.
  6. Nougat

Nougat Fanatiek lid

27 mei 2018
    2.954
    1.291
    113
    De meeste verzekeren hem dus wel tot nu toe. Goed om te weten. Ook dat OHRA dus niet de beste optie is (daar zat ik dus bij te kijken)

7. Nougat

Nougat Fanatiek lid

27 mei 2018
    2.954
    1.291
    113
    Oh de poll zegt nee tot nu toe haha!

8. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Wij hebben geen verzekering voor onze honden, en dat ondanks het feit dat een hond een aantal dagen op de IC gelegen heeft en we daarna €5000 armer waren. Dat bedrag hadden we namelijk met verzekering ook niet geheel vergoed gekregen, maar qua premie was ik al veel meer geld kwijt geweest.

Mocht je wel een verzekering willen afsluiten, kijk dan goed wat je wel en niet vergoed krijgt. Zo zijn bij bepaalde hondenrassen bijvoorbeeld heupproblemen uitgesloten, terwijl het risico daarop juist groot is. Ook krijg je een sterilisatie en of vaccinaties niet altijd vergoed, of vergoed men maar een x bedrag per jaar.
    Bereken dus echt goed wat je qua premie zou betalen en of dat minder is dan de te verwachten kosten, houd hierbij ook rekening met het eigen risico van de verzekering.

Huismuisie en Zoe123 vinden dit leuk.
  9. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.181
    16.514
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ja vanaf aanschaf pup.
    Eerst was het Reaal dier en zorg maar dit werd OHRA.
    Meeste krijg ik wel vergoed.
    Ik blijf wel bij Ohra, overal is het wel iets.
    Pasgeleden had mijn buurvrouw iets met beide honden wat in de duizenden euro's liep en geen verzekering en dan ben ik maar wat blij dat we wel verzekerd zijn.
    Over het algemeen hebben wij weinig kosten met onze labrador.
    1x per jaar sla ik zijn allergie medicatie groot in en dit kost om en nabij de 300 euro en wordt bijna volledig vergoedt.

10. Krabje

Krabje Fanatiek lid

8 dec 2011
    3.546
    2.016
    113
    Ja we hebben Tukker gelijk verzekerd toen bij Petplan, dat is nu Figo. Wij zijn er heel blij mee, heeft ons al veel gescheeld

Huismuisie vindt dit leuk.
  11. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.809
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Geen verzekering gehad voor onze - inmiddels - overleden hond. We hebben geluk gehad dat de hond in goede gezondheid oud (14 jaar) is geworden. Eenmaal een ongeluk gehad door toedoen van een andere hond. De aansprakelijkheidsverzekering van dat baasje heeft toen de operatiekosten vergoed.

Onze kat (nu vijf jaar oud) is ook niet verzekerd. Als we kosten hebben betalen we het gewoon zelf, maar in de afgelopen vijf jaar zijn de enige kosten geweest:
    - castratie
    - antiwormenpillen
    - antivlooienspul

(en nee, hij is niet gevaccineerd, dus daar hebben we ook geen kosten aan gehad)

Ik deel de mening trouwens van Merah. Als mijn huisdier een hele dure behandeling nodig heeft kan waardig afscheid ook een optie zijn. Tuurlijk mag het wel iets kosten maar er zijn grenzen.

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  12. Consuminderma

Consuminderma Bekend lid

27 apr 2024
    869
    599
    93
    Nee en ook geen seconde over nagedacht. Zal wel net zo zijn als bij mensen: torenhoge premies en uiteindelijk het meeste zelf betalen.
    Onze hond is nu bijna 2, binnenkort weer vaccinaties en afgelopen jaar is ze gesteriliseerd dat kostte ongeveer 700 euro.
    De overige kosten voor haar zijn amper 25 euro per maand aan brokken, natvoer, snacks en speeltjes dus mocht er echt iets nodig zijn dan kunnen we dat betalen.
    Voor de grap wat premies opgezocht: 40 tot 64 euro per maand:eek: En de sterilisatie valt daar dan nog buiten.

13. Nougat

Nougat Fanatiek lid

27 mei 2018
    2.954
    1.291
    113
    wij gaan het toch afsluiten. Heb idd gekeken naar wat er vergoed wordt. Ook voor heupen en knieën idd. Figo wordt het.

Peppabig, merah en Sado vinden dit leuk.
  14. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Ik hoor te vaak dat een groot deel alsnog niet vergoed wordt. Wij hebben onze dieren (katten en hond) om die reden niet verzekerd. We sparen per maand 150 euro voor ze, zodat we altijd een bedrag achter de hand hebben als we het niet van de reguliere rekening zouden kunnen betalen. En als we het niet nodig hebben voor dierenartskosten, dan hebben we t.z.t. een leuk bedrag waar we wat anders mee kunnen doen.

Onze vorige katten waren ook niet verzekerd. Een van de twee werd op een gegeven moment chronisch ziek, dat koste per maand aardig wat, maar dat kost een verzekering ook.

Nellie4 vindt dit leuk.
  15. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.191
    1.052
    113
    Vrouw
    Wij hebben het wel gedaan. Ook omdat we geen mega spaarpot achter de rug hebben, ik bedoel 2000 euro lukt wel, maar 6000 is al wel een ding.
    En met bijvoorbeeld een ongeluk zit je er toch al snel op.
    Je moet wel goed kijken wat jij belangrijk vind, en wat je mee wilt verzekeren. Zo hebben man en ik de prijslijst van de da erbij gelegd en uit gerekend wat we zelf gaan betalen (vaccinaties en castratie) en wat we graag vergoed willen (medicatie bijvoorbeeld).
    We sparen ook wel zelf, maar dat moet best een flink bedrag zijn wil je er wat aan hebben.

16. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    https://figopet.nl/

Ik heb de kat hier verzekerd. Vind de prijzen acceptabel en ze zijn nog heel erg persoonlijk. Ik kreeg vorigjaar een handgeschreven kaartje als dank voor het invullen van hun vragenlijst.

Ik betaal geloof ik iets van 15 pm.

de reden waarom ik hem nu wel verzekerd heb en dit vroeger niet deed bij huisdieren is omdat de dierenarts gewoon onbetaalbaar is geworden. Even vaccineren en standaard controle ben je hier nu al over de 100 euro kwijt. Laat staan dat hij een poot breekt. De gewone zorg (vaccineren, castratie, chippen enz.) betaal ik uiteraard wel zelf maar hele grote dingen ben ik blij met de verzekering.
    Heb hem gelukkig nog niet nodig gehad. Maar tenzij je zonder blikken of blozen duizenden euro’s aan zorg kan betalen zou ik zeker een verzekering nemen.

17. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    #17 Eppo82, 19 jan 2025
    Laatst bewerkt: 19 jan 2025
    Dat is het precies he. Ik zou geen verzekering nemen als ik de kosten zelf zou kunnen ophoesten, ik zit persoonlijk het liefst aan zo min mogelijk verzekeringen vast. Ze gooien het premiebedrag omhoog of vergoeden het jaar erop ineens een stuk minder :rolleyes: overgeleverd aan de paarse krokodillen:p, alleen als het niet anders kan.;)
    Maar als je dat dus niet kan is het fijn dat je je ervoor kunt verzekeren. :)

Huismuisie vindt dit leuk.
  18. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik vind dit wel een ding hoor.

Ons konijn van toen net één schrok van een vogel en verbrijzelde met het wegrennen haar enkel. Dat het helemaal mis was was duidelijk. Maar goed foto’s gemaakt, flinke kuur aan pijnstillers. Uiteindelijk hebben we besloten haar pootje te laten amputeren. Totale kosten gaan richting de 800 euro. En ze doet het geweldig met 3 poten.

Dit zijn bedragen die weinig mensen zouden uitgeven aan een konijn. Maar als je verantwoordelijk bent voor de zorg voor een dier vind ik dit wel de basis zorg die je na een ongeluk moet kunnen geven.

Stel je hond wordt aangevallen door een andere hond. Die is onvindbaar maar je hond heeft twee gebroken poten en wat bijtwonden.
    Ga er maar vanuit dat je richting de 2500 euro gaat aan kosten. Zou jij een dier dat met een paar ingrepen nog 10 jaar doorkan dan maar een waardig afscheid geven?

NiVa0230, NiekeKris en Sado vinden dit leuk.
  19. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.041
    17.010
    113
    Helemaal eens.

Ik noemde het voorbeeld van mijn kat hierboven al. Ik kwam ‘s morgens uit bed en trof mijn 2-jarige kater dóódziek aan, compleet out of the blue.
    Het heeft me een klein fortuin (lees duizenden euro’s) gekost, maar hij is er volledig bovenop gekomen. We zijn nu 5 jaar verder en het gaat prima met hem; niets meer van het gehele gebeuren te merken.
    Ik kan me niet voorstellen dat ik hem maar gewoon had laten inslapen.
    Ik neem huisdieren met de belofte dat ik goed voor ze zorgen zal. Door dik en dun.

Mogelijk is het een ander verhaal wanneer we het hebben over (chronische) aandoeningen die een groot bedrag per maand kosten, met maar weinig levensvreugd voor het beestje. Dat is een hele andere discussie. Maar in het geval van een reeële mogelijkheid dat het diertje volledig opgeknapt kan worden, kan ik me dus echt niet voorstellen dat je de keus voor inslapen maakt, simpelweg omdat dat het goedkoopst is.

En juist daarom heb ik de verzekering voor mijn huisdieren. Op dit moment heb ik geen zorgen en kan ik de kosten probleemloos dragen, ook als het me weer €4000-5000 in een paar dagen tijd kost.
    Maar ik wil de garantie hebben dat ik het op elk moment kan dragen, ook wanneer ik onverwacht wèl in financiele problemen kom.

NiVa0230, merah en Huismuisie vinden dit leuk.
  20. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Wij hebben dat aan de hand gehad met onze pup van toen net 1. Ze was op de eettafel gekomen (hoe dan) en had daar uit een tas een dichte kartonnen verpakking met daarin een fles anti alg voor in het zwembad te pakken gekregen. Ze heeft maximaal 10 ml hiervan binnen gekregen. Dat resulteerde dus in een aantal dagen op de IC voor €5000. Maar als haar slokdarm ook verbrand was geweest, had en een stent gemoeten, dan waren we een ton(!) verder geweest. Die ton hadden we dan wel in termijnen mogen betalen.
    Nou sorry, maar ik ga geen ton aan een huisdier uitgeven, ook niet als ze nog 10 jaar mee zou kunnen gaan. Dan waren we dus voor een spuitje gegaan.
    Gelukkig bleek de slokdarm niet verbrand, dus waren we 'maar' een kleine auto verder. :|

Deel Deze Pagina