Voorkeursbehandeling vs Discriminatie?!

Discussie in 'De lounge' gestart door Frietje, 10 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Frietje

Frietje Bekend lid

30 okt 2013
    720
    0
    0
    Trying to take over the world...
    Gouda
    #1 Frietje, 10 feb 2014
    Laatst bewerkt: 10 feb 2014
    Na aanleiding van een eerder topic waar iemand werd afgewezen op basis van klederdracht ben ik benieuwd of hier iemand zich wel eens benadeeld heeft gevoeld of zelfs gediscrimineerd.

Nu ben ik op de website van het UWV een aantal keer in verschillende vacatures de volgende tekst tegen gekomen en ik vind dit toch wel vrij opmerkelijk....

Deze vacature valt onder het voorkeursbeleid. Bij gelijke geschiktheid gaat de voorkeur uit naar etnische groepen, vrouwen, gehandicapten en chronisch zieken, Wajongers.
    Deze vacature valt onder het doelgroepenbeleid van de overheid voor 55-plussers. Deze vacature wordt ook aangeboden als stageplaats of leerbaan.

Zo zijn er nog tientallen vacatures te vinden. Door te wijzen op verschillen in culturen, sekse, leeftijd dan ontstaat er toch juist een kloof?! Ik vind dit dus onredelijk een kloof verdwijnt alleen als we niet steeds alles als een verschil behandelen of benadrukken. Of leef ik in een Utopia en hebben wij dit nodig om mensen vooruit te helpen door ze op hun beperkingen of anders zijnde te wijzen?!

2. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Och, ik denk dat het voor iedereen tegenwoordig moeilijk is een baan te krijgen. En eerlijk? Ik ben het nog niet tegengekomen in vacatures. Ik ben namelijk ook hard op zoek aangezien ik volgende maand zonder werk zit.

1 keer ben ik tegen gekomen: voorkeur gaat uit naar een Turks sprekende man.

3. Frietje

Frietje Bekend lid

30 okt 2013
    720
    0
    0
    Gouda
    Nu mijn contract niet verlengd is ben ik druk bezig met het zoeken naar een baan. Het valt mij op dat het nu eens rustiger is dan een aantal jaar gelden maar daar zal ik vast niet de enige in zijn.

Drie tot vier jaar geleden toen ik klaar was met mijn HBO studie kon ik nergens aan de bak onder het mom van te jong en geen werkervaring en nu ben ik te oud want willen ze eerst de jeugdwerkeloosheid (tot 27 jaar) oplossen of de 55+ ers of anders genoemd zoals in bovenstaande vacature beschrijving.

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Het bedrijf in kwestie heeft een reden om een voorkeursbeleid te voeren en deze reden mag niet strijdig zijn met de wet. Dit betekent dus dat zij bijvoorbeeld een afspiegeling van de (locale) samenleving willen hebben of een gebalanceerde samenstelling man/vrouw of oud/jong.

Het gaat hier dus niet om het voortrekken van groep maar om een bedrijfsbelang (voor Wajonger geldt bijvoorbeeld een subsidieregeling..)

5. Twingia

Twingia Fanatiek lid

7 dec 2013
    1.151
    1
    38
    thuis dingen doen, met de kinderen knuffelen.
    Friesland
    Kom het ook vaak tegen. Doen ze omdat ze als ze iemand van die groepen aannemen ze subsidie kunnen krijgen. Dus goedkoper.

6. Kletskoek

Kletskoek VIP lid

7 jan 2013
    5.719
    477
    83
    Allemaal te maken met subsidie helaas.

7. Frietje

Frietje Bekend lid

30 okt 2013
    720
    0
    0
    Gouda
    Dus eigenlijk promoten we ongelijkheid zolang er maar een subsidie tegen over staat want dan kunnen we het verkopen?! Klinkt eigelijk dubbel we willen een samenleving en gelijke rechten voor iedereen zonder enige onderscheid maar proppen mensen toch in hokjes....

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.859
    19.251
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    In een eerlijke wereld wordt gewoon de persoon aangenomen die het meest geschikt is. Maar helaas... We leven niet in zo'n wereld. Er zijn gewoon groepen mensen die al eem achterstand hebben voor ze zelfs maar een brief of cv hebben geschreven. Ik vind het niet erg dat er regels zijn om bedrijven een afspiegeling te laten zijn van de maatschappij. Ik denk niet dat ze dan voorgetrokken worden, maar dat ze daardoor juist een eerlijke kans krijgen. Prettig voor de mensen om wie het gaat. Maar ook voor de werkplek. Als ik in mijn sector kijk (basisonderwijs) dan ben ik gewoon ook blij als er een goede meester solliciteert op een vacature (als ze er zouden zijn ;)) In zo'n geval zouden de even-goede juffen toch echt het nakijken hebben hoor.

9. Username

Username Niet meer actief

Tja... Probeer als chronisch zieke of gehandicapte maar eens een baan te krijgen ;) die subsidies zijn er helaas niet voor niets.

Tupp omschrijft het veel beter. Dat dus.

10. buonanotte

buonanotte Niet meer actief

Laten we heel eerlijk zijn.

Bijna alle werkgevers vragen tegenwoordig om een foto of in je cv of je online sollicitatie.
    En dat is echt niet om te weten hoe je er uit ziet ( want dat zouden ze kunnen zien in evt gesprek...)

11. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Jij bevind je dan zeker niet in zo'n hokje en dan is het makkelijk praten denk ik?

12. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

Nee niet meegemaakt.

13. Minerva

Minerva Niet meer actief

Ik begrijp je frustratie en redenatie wel. Zoals tupp zegt: in een ideale wereld zou altijd de beste persoon op de voor hem/haar meest geschikte plek zitten ongeacht sekse, geloof, seksuele voorkeur, etc. Helaas is dat niet zo.

Als je, zoals jij (denk ik), "gewoon" bent, kan ik me goed voorstellen dat je een beetje raar aankijkt tegen dat soort toevoegingen bij vacatures. Overigens zou me dat niet tegenhouden om tóch te solliciteren. Als je het niet doet, weet je zeker dat je het niet wordt ;)

14. Frietje

Frietje Bekend lid

30 okt 2013
    720
    0
    0
    Gouda
    @ Umm: waarom zo een aanvallende reactie op een vraag die ik stel, met aanvallen of afvallen is mijn vraag nog niet beantwoord hoor?! Of mag ik niet spreken over vooroordelen of discriminatie omdat ik geen uiterlijke zichtbaar etiket op mijn voorhoofd heb? Mag ik mij niet benadeeld voelen?! En ik mag geen vraagtekens zetten bij de huidge sollicitatie procedures? Wij mogen niet roepen dat bepaalde klederdrachten discriminatie is maar wij mogen wel mensen in hokjes stoppen omdat ze een beperking hebben?!

Ik maak heel vaak mee dat er gediscrimineerd word (zelf merk ik dat mensen nog steeds huiverig zijn tegen over dyslexie, dyscalculie, leeftijd, sekse, en afkomst) en als ik dan vacatures zie waarin
    nadrukkelijk mensen worden gezocht op basis van voorkeursrechten sluit je al veel mensen buiten. Hebben deze mensen dan minder rechten of minder kansen?!

Misschien hoop ik inderdaad in een perfecte wereld "Utopia' en zijn we daar nog ver weg van. Maar het is voor mij dubbel dat we aan de ene kant mensen niet willen kaderen maar aan de andere kant deze mensen alleen op deze manier een kans kunnen bieden. Dan ben je dus (on)bewust onderscheid en verschillen aan het creëren en daar ligt nou het hele euvel moet het systeem dan niet anders?!

Roepen dat iedereen gelijk is is naar mijn mening de grootste drogredenatie om bepaalde zaken te gedogen. Net zoals de hele multiculturele samenleving, we moeten allemaal maar aan elkaar aanpassen... Ik ben er juist voor om de multiculturele samenleving te bedanderen vanuit de verschillende culturen en aspecten. Op het moment dat we bewust worden van de verschillen en stoppen met eisen dat we allemaal het zelfde zijn pas dan krijg je een dialoog want wat is er mis met anders zijn in cultuur, leeftijd of religie?!

En daar komt overigens ook mijn vraag uit voort wanneer is iets een voorkeursbehandeling, wanneer noem je iets discriminatie of ontloopt dat elkaar niet?! En wie voelt zich hier wel eens benadeelt omdat er met etiketten gegooid worsten waarom voel je je zo en wat zou de Utopische oplossing zijn als we in die perfecte wereld zouden leven?!

Het is wellicht een (te) filosofische vraag alleen ben ik na het lezen daar door het topic (in nieuws en tv) erg door geraakt omdat ik zag dat menig mening daar uiteenliep.... En uiteindelijk is discriminatie nurture/ aangeleerd dus waar komt het vandaan? Heeft de overheid hier dan geen rol in?!

15. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    uhm Frietje, mijn vraag was niet aanvallend bedoeld hoor.. meer iets wat ik me afvroeg.

16. danip

danip Niet meer actief

Ik ben het wel met je eens dat het ergens raar is om mensen alsmaar in hokjes te stoppen. Ik begrijp ook niet zo goed waarom bijvoorbeeld heel vaak een huidskleur of afkomst vermeld wordt. Dat doet er bijna nooit toe (alleen in een opsporingsbericht snap ik het bv wel, dan vermeld je ook haarkleur lengte e.d.) Dat soort dingen vind ik inderdaad raar. Ik denk ook zeker dat dat benadrukken van verschillen discriminatie in de hand werkt, en dat er daardoor een kloof tussen mensen ontstaat.

In het geval van werk kan ik me ergens voorstellen dat zoiets gebeurt. Het zou geweldig zijn als het niet nodig was, maar dat is het helaas dus wel. Iemand met een lichamelijk handicap bijvoorbeeld zal minder snel worden aangenomen bij de meeste functies. Wel fijn dat er door middel van subsidie voor hun ook een betere kans (nog steeds niet gelijke) is op een baan. Volgens mij is er ook een bepaald quotum voor bedrijven om bv wajongers aan te nemen. Dat moet zo veel procent bedragen van het totale werkbestand geloof ik. Het is dubbel allemaal. Het zou niet nodig moeten zijn, maar dat is het dus wel.

17. mamabri

mamabri Niet meer actief

Nou, discriminatie...of ik het zo wil noemen weet ik niet. Jaren terug kreeg ik via het uzb een baan aangeboden. Was ergens kantoren schoonmaken overdag. Prima zou je zeggen, maar dit bedrijf was gereformeerd en alle vrouwelijke werknemers werden geacht om in een rok vanaf de knie op het werk te komen, want, zo werd gezegd, een korte rok kon problemen geven bij de mannen van dit bedrijf. Nou ben ik op zich best een rokkendrager, maar als ik schoonmaak, doe ik dat dus echt wel met een broek aan. Je moet nl wel eens op een trap staan, etc, en onder een rok draag ik nette schoenen, een hakje en daar kan ik niet mee schoonmaken. Dus dat heb ik gezegd tegen het uzb, dat ik het me kan indenken voor de secretaresses, maar niet voor het schoonmaakpersoneel ;)

En dat ik niet van plan was om een rok te dragen als er bij voorbaat al gezegd werd dat de mannen al moeite hebben met een stuk enkel (om het maar zo te zeggen) Gingen ze binnen het bedrijf in overleg.....Werd ik toch aangenomen, ik mocht (bij hoge uitzondering) als enige werken in een broek, maar heb vriendelijk bedankt voor de baan.

18. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.617
    1.157
    113
    haha kan je helemaal begrijpen mamabri!!

tsja discriminatie of niet, ik had een tijd terug gereageerd op een vacature, kreeg terug dat ik niet in verder in de sollicitatie ronde ging omdat ze opzoek waren naar een persoon zonder kinderen:$ tsja dan hoef ik voor zo'n bedrijf al niet meer te werken natuurlijk.

19. Minerva

Minerva Niet meer actief

Dat is een vreemde eis zeg! Voor welke vacature is het relevant of je wel/geen kinderen hebt?! :$

20. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.617
    1.157
    113

nou helemaal niet zo'n spannende vacature hoor, ben niet zo hoog geschoold hahaha daarom stond ik er ook zo van te kijken!

Deel Deze Pagina