schema krachttraining

Discussion in 'De lounge' started by sidmick, Oct 15, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,804
    4,190
    113
    Na heel lang aanrommelen in de sportschool wil ik nu toch ook wat serieuzer kracht gaan trainen. Ik heb natuurlijk al wat rond gezocht op internet maar er is zoveel te vinden. Heeft er iemand een tip voor een goed schema (op apparaten) voor beginners. Ik ben wel enigzins beperkt door bekkenkklachten waar ik rekening mee moet houden (mag bv niet squaten)

2. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

Nov 13, 2012
    3,695
    2
    0
    Bij welke sportschool zit je? Bij veel sportscholen kunnen ze een trainingsschema op maat maken voor je.. (tenminste, wel waar ik sport)

Dit is op zich wel een goed schema, alleen zal je dan iets vervangends moeten vinden ipv de squats, en ik weet natuurlijk niet met welke frequentie je wil gaan sporten.. :
    Krachttraining basisschema beginner | Krachttraining.net

3. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

Jun 5, 2013
    7,019
    548
    113
    dat kun je het beste aan je trainer vragen. als het goed is kan hij of zij met jou een schema op maat maken aan de hand van je klachten, doelen,eetgewoonten en frequentie wat je sport.

4. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,804
    4,190
    113
    Die persoonlijke begeleiding doen ze niet bij onze sportschool. Ik wil 2x per week krachttraining gaan doen (naast 2x pw hardlopen als dat lukt) Het doel is gewichtsverlies (met aanpassing van voeding uiteraard)

5. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Ik was ook aan het rommelen maar heb nu toch een Personal trainer gedaan...

Ik zou dat ook echt adviseren.

6. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

Jun 5, 2013
    7,019
    548
    113
    kijk weet je wat het is. iedereen is anders natuurlijk. ik kan wel zeggen 3x dit en 3x dat en 15 x zus en 15x zo. dan kom ik misschien best een eindje in de buurt. maar ik weet geen lengte, geen gewicht, hoeveel eraf moet, wat je eetgewoonte nu is, wat je wel en niet lust, hoeveel spier en vetmassa je nu al hebt, hoe zwaar je nu al kunt trainen, wat precies je medische klachten zijn, ik voel niet waar het bij jou pijn doet. allemaal dingen die een pt wel komt te weten en aan de hand daarvan kan hij een schema maken met daarop ook weer je eetpatroon. iemand die 100 kilo weegt overgewicht heeft,, 4x per week traint heeft andere voeding nodig als iemand van 65 kilo die 2x per week traint maar al wel heel veel spiermassa heeft.
    ikzelf kan bv ook niet los squatten ivm artrose in knie en ik heb nog een vorm van reuma waardoor ik bepaalde oefeningen anders doe of aanpas. squatten doe ik bv met een apparaat ( geen smithmachine overigens) of met een bal in mn rug tegen een muur. maar misschien werkt dit voor jou ook niet.

sportscholen zonder pt vind ik eerlijk gezegd niets voor als je een beginner bent. je hebt gewoon eerder kans op blessures of je leert dingen aan die niet goed zijn waardoor je nog geen resultaat boekt. dat is toch ook zonde van je tijd denk ik.

die schemas op internet zijn over het algemeen best ok, maar als je serieus wilt gaan trainen is een pt gewoon het beste:)

7. Sandana

Sandana VIP lid

Jan 9, 2012
    5,682
    5
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Aanrommelen op de sportschool?

Ik krijg elke 9 weken een nieuw schema, wel even zelf een afspraak maken. En op verzoek vragen de hulp van de fysio. Biedt jouw sportschool dit niet dan?

8. Imensa

Imensa Fanatiek lid

Oct 23, 2014
    2,463
    18
    38
    Imo kun je zeker als je zo'n blessure hebt het beste onder begeleiding trainen, immers is het van groot belang dat de uitvoering perfect is.

Misschien hulp van buitenaf opzoeken. Genoeg pt's die je daarbij willen helpen.

9. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,059
    2,201
    113
    Brabant
    wat ik me afvraag... waarom mag je wel hardlopen en niet squaten?
    Ik sport onder begeleiding van een fysiotherapeut als revalidatie na een rugoperatie.

MIjn bekken verwringen regelmatig en ik moet dus erg correct de oefeningen (kracht) uitvoeren.
    Ik mag voorlopig niet hardlopen, maar squat al vanaf de eerste dag.

Is begeleiding van een fysiotherapeut niet iets?

10. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,302
    2,574
    113
    Ik sport bij een fysiopraktijk en wordt daar zo nodig behandeld.
    Heb chronische bekkenklachten en ben hypermobiel.

Is dat niet een idee om mee te beginnen?

Share This Page