Spullen tillen

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Lizz80, Sep 23, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lizz80

Lizz80 Lid

Jun 28, 2008
    60
    0
    0
    In veel zwangerschapsboeken staat dat je mag bewegen en sporten, zolang jij je er goed bij voelt en je lichaam aangeeft dat het gewoon prima gaat. Ook m'n VK bevestigde dat.

Nou ga ik binnen een aantal weken waarschijnlijk verhuizen, in ieder geval wel voor de geboorte en vroeg ik me af of het met tillen van spullen en dozen ook geldt, net als de regel over het sporten?

Volgens mij ligt dat toch wel iets anders, dat je geen 30 kilo mag gaan tillen als je bv al 35 weken zwanger bent.
    Aangezien ik pas over een maand weer bij de VK ben, wil ik het graag hier vragen.

Ik hoop dat er hier iemand goed advies kan geven, wat nog mag qua gewicht en wat absoluut niet. Ik ben nu 17 weken zwanger.
    Ook lijkt me dit handig om te weten, aangezien ik vaak alleen m'n boodschappen moet doen en voorlopig nog 2 trappen moet lopen met zware boodschappentassen. Tot welke periode is het verantwoord? En zit er een max aan gewicht, wanneer wordt het schadelijk?

Alvast bedankt, Groetjes,
    Lizz

2. Immie

Immie Verloskundige

Dec 17, 2006
    7,813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoi lizz,

Het belangrijkste is naar je eigen lichaam te luisteren.
    Dit zijn de officiele arbeidsadviezen:
    Tillen
    Wat mag wel en wat niet?

Tijdens hele zwangerschap: bukken, hurken, knielen zoveel mogelijk voorkomen
    Laatste drie maanden zwangerschap: bukken, hurken, knielen en staande voetpedalen bedienen - dagelijks niet meer dan eenmaal per uur
    Tijdens zwangerschap en tot drie maanden na bevalling: handmatig tillen van gewichten zoveel mogelijk beperken.
    Is tillen toch nodig, dan moet het in één handeling te tillen gewicht minder zijn dan tien kilo.
    Vanaf de twintigste week van de zwangerschap mag niet vaker dan tien keer per dag niet meer dan vijf kilo worden getild.
    Vanaf de dertigste zwangerschapsweek mag niet vaker dan vijf keer per dag niet meer dan vijf kilo worden getild.

Groetjes imke

Share This Page