Bedritueel nodig? Zo ja, hoe en wanneer?

Discussion in 'Verzorging' started by Shaana, Apr 6, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Shaana

Shaana Bekend lid

Apr 7, 2014
    886
    23
    18
    Heb nog niet eerder een bedritueel gedaan, maar wel een rust en regelmaat methode. Wakker, verschonen, voeding, babbeltje/knuffelen, de box in en dan weer naar bed.
    Dan zing ik even kort een liedje en leg haar dan wakker in bed. Met een huiltje van ong. 10 min valt ze vaak uiteindelijk zelf in slaap. Maar dat is maar van korte duur, vaak maar 45 min tot een uur.
    Savonds en snachts daarentegen slaapt ze prima uren door.
    Na de fles van 19.00 gaat ze (vaak zonder tegen stribbelen) naar bed nog steeds volgens de rust en regelmaat methode en slaapt dan tot 12u voor de laatste fles, ik maak haar dan wakker.
    Daarna slaapt ze ook weer meteen aan een stuk door tot 7.00 uur.

Ik vroeg me hierbij af of het dan nodig is om een bedritueel te doen?
    Omdat ze na 19.00 juist vaak rustig in slaapt valt...
    Zo ja, wat doen jullie zoal bij het bedritueel?
    Ze gaat op verschillende tijdstippen in bad (vaak om de dag), soms smiddags maar soms ook vóór de fles van 19.00. Net wanneer het mij uitkomt.

2. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Als jij een bedritueel wilt doen lekker doen :)

Wij doen alleen 's avonds een bedritueel.
    Eerst leg ik der in der slaapzak, Geef der knuffel en speen.
    Dan doe ik onze eigen versie van naar bed naar bed zei duimelot met der vingers (vind ze geweldig :D).
    Dan geef ik der een kus en zeg ik welterusten.
    Voordat ik wegloop zet ik de lamp met slaapliedje aan.
    En dan gaat de deur dicht.

3. Hippo89

Hippo89 VIP lid

Dec 11, 2012
    7,373
    343
    83
    Female
    Hier hebben we wel een soort van ritueel.

De kinderen spelen veel buiten en zijn vaak "vies" daarom gaan ze Voor ze naar bed gaan altijd nog onder de douche ( tijdstip kan verschillen sowieso zomer later als winter) na het douchen krijgen ze een bakje yoghurt of fruit en mogen ze even tv kijken. Daarna gaan we naar boven, tanden poetsen, op de kamer van de derde gaan we gezamenlijk 1 boekje lezen. Als die klaar is gaan de oudste twee naar hun eigen kamer en zoeken daar een boekje uit, spelen even in hun bed en wachten tot ik kom, in tussentijd lees ik met de derde nog een boekje, ik knuffel een beetje en stop haar lekker in.
    Dan ga ik naar de tweede en doe met haar hetzelde, boekje lezen knuffelen en instoppen en daarna naar de eerste en ook daar hetzelfde.

De baby doe ik niet elke dag onder de douche maar word wel elke dag op het zelfde tijdstip "gewassen" om toch een beetje het ritme erin te houden. Na het wassen en de anderen die klaar zijn met douchen krijgt hij de fles terwijl de anderen fruit of yoghurt krijgen ( op deze manier vervalt straks een keer de fles en krijgt hij net als broer en zussen yoghurt en of fruit)

Hij ligt wel bij het gezamenlijk boekje lezen maar krijgt niet apart nog een verhaaltje, met hem word wel even lekker geknuffeld en zing ik een liedje. Straks als hij wat groter is word dit vanzelf " vervangen" voor ook een eigen verhaaltje.

4. Boommm

Boommm Niet meer actief

Hier gaan we naar boven, onder de douche of met een washand op de commode schoonmaken. Pyjama aan, haren borstelen, tanden poetsen en slaapzak aan. Verhaaltje lezen op de grond, samen gordijnen dichtdoen en de wereld gedag zeggen. Dan licht uit en slapen.
    Lees ook tot nu toe alleen de oudste voor. Middelste heeft t zelfde ritueel maar zonder het verhaaltje.

5. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

Apr 20, 2015
    3,443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Nodig, alleen als je merkt dat jij of zei het echt nodig heeft. Er is natuurlijk niemand die je een bedritueel verplicht. Als jij het zo prettig vindt gaan en zij valt goed in slaap, dan lijkt een bedritueel me niet nodig.

Hier is het er vanzelf ingeslopen, dat bedritueel. Naar de slaapkamer, luier verschonen, slaapzak aan (nog geen pyjama), drinken en soms valt hij al drinkend in slaap en leg ik hem slapend neer, en anders leg ik hem wakker neer en valt hij zelf in slaap. Het gaat vanzelf zo omdat dit nu eenmaal handig is. En hij doet er goed op dus we houden het er lekker in zo.

6. Shaana

Shaana Bekend lid

Apr 7, 2014
    886
    23
    18
    Dank voor de reacties.
    Leuk en lief om al die rituelen te lezen zeg!
    De ene wat uitgebreider dan de ander...
    Wat Linnaea zegt, het lijkt er bij mij ook min of meer ingeslopen te zijn. Was in het begin vooral zoekende. Maar wat ik nu doe lijkt te werken. Blijkbaar heeft de kleine (nog) geen behoefte aan een lange bedritueel ofzo.
    Ik neem haar mee naar haar kamer, doe samen met haar de gordijnen dicht. Baker haar in, liedje lopend in me schoot, bed in, aai op haar hoofdje, wat kusjes en de deur gaat dicht (ookal huilt ze soms dan nog wel). Dit doe ik eigenlijk alleen overdag, savonds na de fles van 19.00uur soms niet eens nodig.
    12u snachts drinkt ze al zowat slaperig, dus na de voeding leg ik haar in bed en ze slaapt stilletjes door.

Mocht het zijn dat ik later nog wat erbij wil voegen, bijv een verhaaltje. Dan kan dat gewoon toch? Niet dat de kleine helemaal in de war raakt...

7. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    Toen ze baby waren totaal geen regelmaat
    Eten op aanvraag en slapen op aanvraag. Bij dochter ging dit prima, zoon werd er toch onrustig van.

Toen ben ik dus vanaf zijn 1,5 ongeveer en dochter dus 3 begonnen met vaste tijden opstaan ( ook weekend) en vaste tijden naar bed ( ook weekend) dit zorgde voor rust en zoontje ging uiteindelijk na 1 jaar ook echt dit ritme oppakken en beter slapen.
    Vanaf dat hij 2.5 was en dochter 4 ( schoolleeftijd) was het elke dag 7 uur naar bed, half 7 eruit. Moest zowiezo werken om 9 uur ;) en dochter naar school. Zoontje was vaak al half 6 a 6 uur wakker maar dochter moest ik wakker maken.
    Nu gaat zoon 6 half 8 naar bed en dochter 8 om 8 uur. Zoontje is dan rond half 7 a 7 uur wakker en dochter pas rond 8 uur half 9 in het weekend. Moet haar door de weeks ook wakker maken.

Zoonthe dus half 8, wassen of in bad, piama aan, boekje lezen, medicatie geven en trusten
    Daarna is het wel 8 uur. Vaak heeft dochter ondertussen gedouched terwijl ik zoon op bed legde, pyjama aan, lezen, kus en slapen. Voorheen bijde tegelijk douchen, lezen en dan dochter naar eigen kamer. Ze wil voortaan niet meer met broertje douchen ;);). Daarna mogen ze hun kamer niet meer uit tenzij ze moeten plassen, ze pijn hebben en als iets echt niet kan.wachten tot morgen

8. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

Jan 13, 2014
    3,648
    305
    83
    Hier toch ook wel een ritueel sinds ze 6/7 maanden is

Overdag : Naar boven, slaapzak aan, samen de rolluik omlaag doen en dada wuiven naar buiten, muziekje op, slaapwel en bedje in

's Avonds : Naar boven, opfrissen of badje, pyjama & slaapzak aan, flesje op de schoot (Op haar kamer met nachtlampje aan, in onze schommelstoel), boertje, even knuffelen, slaapwel zeggen, bedje in, muziekje op, nachtlampje uit...

Muziekje van babyfoon is momenteel kapot, maar ze slaapt gelukkig even goed :)

9. Shaana

Shaana Bekend lid

Apr 7, 2014
    886
    23
    18
    Nogmaals leuk al die bedritueeltjes :)
    Het gaat nu nog steeds best goed met ons mini-ritueeltje.
    Komt in de toekomst ongetwijfeld wel een verhaaltje bij o.i.d.
    Ze heeft nu bijv. nog geen muziekje nodig, maar je weet t niet he.

10. rijo

rijo VIP lid

Mar 5, 2014
    5,272
    2,034
    113
    Je kunt het de komende maanden ook langzaamaan wat uitbreiden.Bij mijn zoon hebben we dat ook gedaan. Eerst was het alleen opfrissen, schone luier, het slaapzakje aan en op de kamer bij gedimd licht de laatste voeding voor de nacht. Toen hij naar maat 62 ging kwam hier de pyjama bij en een slaapliedje. Met 5 maanden kwam het eerste tandje, dus moest er gepoetst worden. Rond 6 maanden een boekje voorlezen. Bij mijn dochter zijn we ivm omstandigheden nog niet begonnen met een bedritueel.

11. toch3

toch3 VIP lid

Dec 28, 2013
    18,279
    17,158
    113
    Hier was het belangrijkste op die leeftijd pyama èn slaapzak aan doen savonds voor het slapen. Vooral de tweede ging niet slapen zonder slaapzak.

12. Shaana

Shaana Bekend lid

Apr 7, 2014
    886
    23
    18
    Ze wordt hier weliswaar ingebakerd (reflux) en kan niet zonder meer in slaap vallen.
    Geinige is dat ze na de fles van 19.00 uur niet eens echt behoefte heeft aan een ritueel, begint meteen te klagen dat ze wilt slapen.
    Rechtop houden na de fles gaat al lastig :D
    Doe dan toch even gauw gordijntjes dicht, inbakeren, slaap liedje en in bed. Ze valt dan als een blok in slaap.
    Wie weet zal ze op een wat oudere leeftijd meer behoefte hebben...

13. Imo1978

Imo1978 Bekend lid

Aug 19, 2015
    571
    1
    0
    Tijdens de periode van rust en regelmaat deed ik iedere keer een kort bedritueel door haar slaapzak aan te doen en toe te dekken. Nu ze 4,5 maand is, doe ik dit alleen nog 's avonds tussen 19-20 uur. Overdag slaapt ze gewoon onder haar dekentjes in haar kleding en met alleen de gordijntjes dicht, zodat er wel een dag/nachtritme is.

Ons ritueeltje:
    Terwijl ik onze kleine meid voor bed voorbereidt, doet vriendlief het lichtdichte rolgordijn dicht en de gordijntjes dicht. Ik zet het muziekje aan, geef een schone luier, trek haar pyjama aan en doe haar in de slaapzak. Ik geef haar een knuffel en geef haar aan vriendlief. Als ik de kamer uitloop zeg ik nog 'love you, tot morgen liefje'. Vl geeft haar de laatste fles, doet een boertje, nog even knuffelen, legt haar in bed, dekt haar toe en geeft haar speen en dan het licht uit.
    Het slaapliedje is dan al uit vlak voordat ze gaat slapen.

Als ze tandjes krijgt dan zal tandenpoetsen en voorlezen erbij gevoegd worden.

Share This Page