Vandaag ben ik precies 2,5 jaar gestopt met roken! En ik kan sinds een paar weken zeggen: Ik denk er ook niet meer aan! En voor degenen die het gevecht aan willen gaan of aan gaan, wil ik het volgende delen: Ruim 3 Jaar geleden is mijn opa overleden aan Longkanker. Dit is een hele strijd geweest en we hebben mijn opa echt opgegeten zien worden door de kanker. Toen ik mijn opa zo heb zien liggen in bed, besloot ik dat ik dit mijn kinderen nooit wilde aan doen. Al met al, heeft het het bijna een jaar geduurd voordat ik daadwerkelijk mijn laatste sigaret op stak. Ik heb me grondig voorbereid en was er ook echt aan toe. Het is zeker geen makkelijke strijd geweest, vooral omdat de gedachte naar een sigaret toch wel bleef rondspoken in mijn hoofd. Maar ik heb volgehouden, en nu is het duiveltje foetsie! Op het moment dat wij hoorden dat mijn opa longkanker had (ruim 4 jaar geleden), zijn mijn ouders ook gestopt met roken. Mijn vader heeft asmatische bronchitus. Dus voor hem des te beter om niet meer te roken. Omdat mijn vader altijd al zwakke longen heeft gehad, kreeg hij luchtinhoudstest. Na 1 jaar stoppen met roken, kon hij al met minder medicijnen. Nu na 4 jaar stoppen met roken, gebruikt hij alleen nog medicijnen als hij verkouden is. 3 Weken geleden kregen wij het verschrikkelijke bericht: Mijn vader heeft longkanker! Ontdekt, omdat na een zware griep, een longontsteking maar niet overging. Na alle onderzoeken, blijkt dat hij de gunstigste vorm heeft: Een langzaam groeiende tumor, zonder uitzaaiingen! Er volgende een periode met testen, testen en onderzoeken. En wat blijkt: Mijn vaders luchtinhoud is met 15% verbeterd! Kortom: door het stoppen met roken, hebben mijn vaders longen zich toch voor een gedeelte kunnen herstellen! Dit met de uitslag van de andere onderzoeken betekend dat hij deze week onder het mes gaat en ze de tumor, met een stuk long gaan verwijderen. Wat wil ik met mijn verhaal: Stoppen met roken heeft zin! Het is moeilijk, het blijft moeilijk, maar je lichaam knapt er zo van op! Succes!!!
Wat mooi geschreven geeft mij moed, ik wil nu echt stoppen. Ben eergisteren begonnen met Champix en ben er helemaal klaar voor volgende week.
Respect voor jou en je ouders en wat fijn dat het bij je vader ondanks het slechte nieuws toch de meest gunstige kant op gaat. Succes alvast voor de operatie! Ik heb zelf nooit gerookt, mijn man wel jarenlang maar hij is nu al een aantal maanden gestopt (trots) en ik hoop dat hij nooit meer begint!
Dankjewel voor je verhaal. Wij (vriendlief en ik) zijn sinds vorige week zondag gestopt met roken. Afgelopen dagen helaas al weer een paar keer een sigaret opgestoken. Terwijl het juist de eerste dagen zo goed ging. Dit geeft me weer even het zetje in de rug dat ik nodig had. Ik hoop dat ik net zo sterk kan zijn als jij en er nu gewoon klaar mee ben.
Kei goed! Succes voor iedereen die wil stoppen! Ik ben ca. 8 jaar geleden gestopt. Ik had ook 10 jaar gerookt. Ben van de een op de andere dag gestopt, zonder pleisters, kauwgom, pillen of wat voor hulpmiddelen dan ook. Ben er nu heel blij om. Juist in deze tijd, nu er steeds minder mensen roken, besef ik me steeds vaker hoe smerig het is. Als ik naast een collega zit, die rookt. Of als mijn moeder haar jas over die van mij had gehangen en mijn jas naar rook stinkt. Of wanneer ze zo lief is geweest om een deel van mijn was bij haar te doen en mijn beddengoed naar rook ruikt... Al die dingen heb je zelf helemaal niet door als je zelf nog rookt!
Ik heb astma en ben bijna 2,5 jaar gestopt. Beste beslissing ooit! Eerst gebruikte ik mijn medicijn, Ventolin, elke dag. Nu al een jaar niet meer nodig gehad!
Succes meiden! Laat je niet gek maken door het nicotine monstertje! @LadyXochi: ja, brr het stinkt echt! Ik weet nog dat mijn moeder klaagde dat onze dochter zo stonk naar rook, terwijl wij niet eens in huis rookten. Kan je na gaan! Ik ruik het tegenwoordig zelfs als de cassiere rookt!
Mensen weten zelf niet hoe erg ze ruften als ze roken haha Zelfs aan kindjes op school kan je ruiken of de ouders roken, de damp ruik je gewoon aan de kleding en jassen Zelf 4 jaar geleden gestopt toen ik een positieve test had bij de 1e zwangerschap en ruik nu pas hoe ik al die tijd heb gestonken, wat een lucht Veel sterkte met je vader TS!!
Goed hoor!! Ik ben zelf nu 4 jaar gestopt met roken, en heb gelukkig totaal geen behoefte meer. Alles smaakt, en ruikt zoveel lekkerder, ik moet er ook niet meer aan denken mijn longen te vullen met rook.
Succes voor iedereen die wil gaan stoppen! En ts : respect! Bedankt dat je je verhaal met ons wilde delen. Ik heb zelf ook jaren gerookt en ik ben nu 10 maanden gestopt. Zonder hulpmiddelen, gewoon cold turkey. Het was niet makkelijk maar ik ben zo blij dat ik heb volgehouden. Ik voel me zoveel beter..
Ik ben 5 jaar geleden cold Turkey gestopt. Het was 3 dagen moeilijk, daarna eigenlijk niet meer en nu vind ik het ook echt vies. Als je niet geloofd in de smoesjes in je hoofd, wat eigenlijk de verslaving is die spreekt, dan is soppen goed te doen. Gedachten als 'Oei ik heb stress ik moet roken', die maken het juist moeilijk. Heel veel geluk en sterkte met je papa. Ik ben de mijne verloren aan kanker en mis hem elke dag.
Ik hoop dat dit de ogen van velen opent....hoeveel een paar van die vieze stink dingen je lichaam aan kunnen tasten.
Tja... Mijn vader ( net 40) is 22 jaar geleden overleden aan een hartstilstand. Dit was mede het gevolg van roken ( en stress). Ik heb ook 12 jaar gerookt...en ik was een stevige roker. 1 pakje sigaretten per dag. Ik rookte ook altijd nog even snel tussendoor op het werk als het geen pauze was... Nu bijna 9 jaar geleden ben ik ineens gestopt. Ik kreeg last van mijn longen ( dacht ik was achteraf alleen een spiertje) Natuurlijk was het moeilijk het eerste jaar... Maar nu 9 jaar later ben ik zo blij dat ik niet meer rook. Ik heb er gewoon echt geen behoefte meer aan. Ook niet in stressvolle situaties.
Ja, dat viel mij ook op! Ik had opeens veel meer tijd overal voor. Vooral in mijn koffiepauzes, want nu moet ik niks meer. Dank je
Voor de fanatieke (ex)rokers heb ik een vraag.. hoe zijn jullie gestopt? Mijn moeder rookt al vanaf jongs af aan .. en ze is echt een kettingroker. Ik ben echt bang voor haar gezondheid.. ze heeft een paar keer geprobeerd te stoppen, maar kreeg ontwenningsverschijnselen en is weer begonnen.. ze heeft ook weinig doorzettingsvermogen moet ik zeggen. Ik denk zelf dat het ook echt een patroon en routine, gewenning, is.. ik denk dat ze niet zonder kan. Ze heeft haar hele dag ingebouwd om het roken heen. Ze rookt thuis niet in huis en gaat dus naar de tuin. Dit betekent dat ze de hele dag van binnen naar buiten loopt tussen het 'normale leven' door. Als we even aan het winkelen zijn, dan verzint ze altijd wel een smoes om even te kunnen roken... Ik vraag me altijd af hoe de mensen die zooo fanatiek rookten gestopt zijn, en hoe het is na een aantal jaar?
Punt 1: je moet er zelf aan toe zijn en het zelf willen. Stoppen voor een ander heeft totaal geen zin. Dit proces heeft bij mij bijna 1 jaar geduurd. Punt 2: Beginnen Punt 3: Doorzetten, juist als je ontwenningsverschijnselen krijgt Punt 4: Doorzetten Punt 5: Nieuwe routines inbouwen: Als ik wakker werd, pakte ik koffie en een peuk. Onder het mom "even wakker worden". Nu pak ik een bakje koffie en kruip even lekker tegen de kids aan. Als ik moet werken, ga ik meteen broodjes smeren, tassen inpakken: dus bezig zijn. Punt 6: Doorzetten Punt 7: beseffen hoe goed je bezig bent en beseffen dat je nooit weer zult roken, dat wanneer je er ook maar 1 opsteekt, je weer bij punt 1 bent beland. Punt 8: de rest van je leven: Doorzetten! Het is niet voor niks een verslaving...je moet er zelf 100% achter staan en beseffen dat je nooit meer mag roken...
Om op mijn vader terug te komen: die is gister geopereerd! Ze hebben via de onderste ribben, een gedeelte van zijn linker long verwijdert incl tumor en alle klieren die ze zijn tegen gekomen. Gister lag hij nog op de IC, maar kreeg volgens de verpleging al aardig wat praatjes en een grote mond Als het goed is, gaat ie vandaag weer naar de afdeling!
Fijn dat de operatie goed is gegaan! ik ben 7,5 jaar geleden gestopt. Mijn man een paar maand eerder. Ik heb 8 jaar geleden 2 boeken gekocht, veilig zwanger worden en stoppen met roken. Ik wilde niet dat mijn kinderen in een huis waar gerookt zou worden zouden opgroeien. En er was mij aangeraden al geruime tijd voor zwanger raken te stoppen. Ik heb eerst het boek gelezen en heb dezelfde dag een acupunctuur behandeling ondergaan. Nog wel eens zin gehad in een sigaretje hoor! Maar ja heb ook wel eens zin in een patatje en dan ga ik ook niet direct naar een snackbar.