Even snel een vraag. Mijn zoon moet binnenkort naar de schoolarts. Moet je daar als ouders zijnde bij zijn? Ik kan mij herrineren dat mijn ouders hier nooit bij waren.
hier gaat 1 of beide van de ouders mee naar de schoolarts. dus ja, hier moet je er wel bij zijn! is ook wel het prettigst, ook voor je kindje dat er een bekend iemand bij is.
Op de school van Celyn is het standaard dat zeker in de jongste groepen een van de ouders mee gaat. Bij de oudere groepen hebben ze ook liever dat er een ouder bij is maar dat wordt vrij gelaten, alleen als er iets besproken moet worden krijgen de ouders een briefje mee dat ze verwacht worden er bij te zijn
hoe vaak moet je kindje eigenlijk naar een schoolarts? mijn oudste is 6 en zit in groep 3 maar is nog nooit bij een schoolarts geweest.
Je moet niets natuurlijk, het is niet verplicht (mijn dochter heb ik keurig afgemeld), maar hier gingen ze eind groep 2 voor 't eerst.. En 't lijkt me wel zo prettig als (minimaal) een van de ouders aanwezig is natuurlijk.
Volgens mij kun je eind groep 2 of in groep 3 een oproep verwachten en een keer in groep 7. Dit keer komt de schoolarts (voor het eerst sinds jaren) weer gewoon bij ons op school. Dan hoeven de ouders er geloof ik niet bij te zijn. De afgelopen jaren moesten de ouders die de schoolarts wilden bezoeken zelf met hun kind naar de GGD.
Nou hoefde er niet bij te zijn, heb wel toestemming moeten geven voor onderzoeken. We hadden van te voren al een hele vragenlijst ingevuld. Na het onderzoek wel even telefonisch contact gehad om alles door te nemen. Het was gewoon onmogelijk voor ons beiden om vrij te krijgen van het werk.
ben benieuwd dan of we een oproep krijgen, anders vraag ik de juf wel even. want ik hoorde laatst van mijn oudste dat een aantal klasgenootjes bij de schoolarts waren geweest. ik heb in die 3 jaar nog nooit een schoolarts op school gezien. maar wat doen die dan precies? ik weet nog van vroeger dat we dan ogentest kregen en gehoortest. maar zou niet weten wat ze tegenwoordig doen daar.
Volgens controleren ze inderdaad zicht en gehoor. Verder wordt er gekeken naar lengte & gewicht. Het kind wordt ook helemaal bekeken of er '' afwijkingen' te zien zijn. (Staat de ruggegraad mooi recht, dat soort dingen.) Aan de ouders wordt gevraagd welke ziektes het kind al heeft gehad en hoe dit is verlopen. Zijn er nu nog klachten etc. Verder wordt er gevraagd of het kind in z'n algemeen "lekker in z'n vel zit". Bij het onderzoek als ze wat ouder zijn, krijgt het kind ook zelf de kans om vragen te stellen. (Ze staan dan aan het begin van de puberteit.)