MIjn kids zijn avondmensen. Ik kan ze zeggen vroeg te gaan slapen maar dat gebeurt toch niet. Jongste (4) gaat om 19.30 naar boven, kletst nog wat met ons, speelt vervolgens zelf nog in bed wat en valt rond 20.15/20.30 in slaap. Oudste(7) gaat 20.00 naar boven. Kijkt tot 20.30 tv en leest daarna nog wat tot 21.00/21.30. In begin had ik hier moeite mee want ik vond het te laat maar goed ze zijn niet moe overdag, doen het prima op school en slapen uit wanneer het kan dus ik vind het wel prima zo. Wel is naar boven boven blijven want ik wil ook wat aan mijn avond hebben
Hier ook 2 totaal verschillende slapers, de oudste van 7 gaat om 20.00 naar bed en slaapt meestal pas rond 21.00 soms later. Meer slaap lijkt ze ook niet nodig te hebben, is smorgens altijd als eerste wakker. De jongste van 6 gaat om 19.00 naar bed en slaapt om 19.01 en moet ik altijd wekken smorgens en vraagt dan altijd of ze nog 1 minutje mag blijven liggen
Dochter van zes rond 8 uur. Eerder krijg ik haar er niet in meestal optijd wakker 7/8. Oudste heeft geen bedtijd meer rond 23 uur. Hij lag met 6 rond 7. Die had het meer nodig.
Er is geen vaste regel voor welke bedtijd bij welke leeftijd hoort. Dat heeft ook te maken met hoeveel slaap je kind nodig heeft, hoe je avondritme is (afhankelijk van werk, sport, etc.) en hoeveel tijd je kind nodig heeft om de indrukken van de dag te verwerken. Neem nou onze situatie: mijn man werkt 5 dagen per week (doordeweeks) en hij is op wisselende tijden thuis. Meestal tussen 17.00 en 18.15 uur. Op zijn werktijd wordt de avondmaaltijd/-ritueel gepland. Ik werk drie dagen per week en ik ben meestal tussen 17.00 en 17.30 uur thuis. Door een goede planning eten we vaak tussen 17.30 en 18.00 uur. Mijn dochter doucht na de avondmaaltijd. Daarna kan ze even beneden spelen of we spelen samen een spelletje. Daarna is er tijd voor koffie/thee en een stukje fruit of een koekje. Dat is rond 19.00/19.15 uur. Rond 19.30 uur gaat ze naar boven: tanden poetsen & naar bed. We lezen vaak voor en kletsen nog even. Ze mag zelf lezen tot 20.00 uur. Om 20.00 uur loopt een van ons naar boven om te vertellen dat het bedtijd is. Dan doet ze een poging om te slapen. Een poging, want vaak slaapt ze pas laat. Ik ben net om 21.00 uur nog boven geweest en toen was ze nog wakker. Rond 7 uur in de ochtend moet ze uit bed: soms is ze eerder wakker, soms is ze iets later.
Oh ja, in het weekend gaat ze vaak rond dezelfde tijd, maar als we ergens naartoe gaan (uit eten of visite o.i.d.) gaat ze gewoon later. Dat is geen enkel probleem bij haar (behalve dan dat ze uit haar ritme is).
hier gaan ze allemaal rond 18.30/19.00 naar bed. Ligt er per dag wel aan wat voor schema er is. Maar mijn oudste 8 jaar is echt 12 uur slaap nodig. Die moeten er smorgens om 7 uur uit. Laat ik haar meerdere avonden te laat naar bed gaan dan wordt ze gewoon ziek van slaap te kort. De rest slaapt ook gewoon snel als ze naar bed gaan
Dochter en zoon gaan samen rond 19:30/20:00. Dochter slaapt een kwartier later vaak. Zoon slaapt na een uur pas gemiddeld. Zoon is wakker om 6.30/7.00 Dochter rond 7.00
Hier rond 19u naar boven. Slapen tussen 19.30 en 20.00u. Als ze heel moe zijn gaan ze vroeger dat ze echt rond 19u slapen. Ze zijn bijna 4 en 6 jaar. Oudste blijft op vrijdagavond op tot 21.00/21.30
hier is dochter nu 8 en om half negen gaan we tandenpoetsen plassen en naar boven en dan lees ik nog even en zing een liedje en dan mag ze altijd nog even lezen en dan gaat ze rond half 10 slapen ze heeft niet meer slaap nodig blijkbaar toen ze 6 was om 8 uur naar bed en dan ook lezen of iets wat ze in bed kon doen tot 9 uur onze dochter is altijd iemand geweest die wat later dan normaal naar bed gaat maar blijkbaar heeft ze gewoon minder slaap nodig
mijn zoon is bijna 7 en we gaan half 8 naar boven, dan lezen we nog even samen, daarna leest hij vaak zelf nog even een boekje. soms gaat hij meteen slapen. rond 20:00 slaapt hij meestal wel. weekends word het wel eens een halfuurtje later. de jongste van 3 ligt om tussen 18:30 en 19:00 al op bed en slaapt binnen 2 min. ze is altijd al een lange slaper geweest.
Hier hangt de bedtijd ook af vd sportmomenten van onze kinderen. Normaal thuis gaan ze rond half 8 naar boven en omkleden voorlezen ligt onze 7 jarige om 8 uur erop en mag oudste van 9 lezen tot 20.15 uur. Echter op maandag sport jongste tot half acht en is pas om 2000 thuis, dus later op bed. Op dinsdag sport oudste tot helf negen, dus laat op bed... Tja dat is nu eenmaal zo