Hoi meiden, Mijn man en ik hebben een beetje een discussie puntje. Ons meisje was gisteren 7 weken. Nou willen we een bed ritueel gaan invoeren en haar rond 7 uur/half 8 erin leggen. Maar vaak is ze dan erg overstuur. Ik vind dan dat ze prima heel de avond bij mij kan liggen. Hierna slaapt ze alsnog prima door. Rond 23:00 uur maken we haar wakker voor de laatste fles en dan maak ik haar rond 7 uur/half 8 weer wakker voor de eerste. Lastige is nu dat manlief eigenlijk vind dat ze gewoon naar bed moet, maar ja, we moeten wel vaak laat eten doordat hij laat thuis is. Hierdoor merk ik dat ze vaak sowieso al te moe is. Wanneer ik haar dan gewoon lekker in de draagdoek neem valt ze in slaap terwijl haar bedje dan echt strijd is. Nou is mijn vraag, hoe oud waren jullie kindjes toen jullie een bedritueel in gingen voeren? En hoe laat was dit dan? En hebben jullie eventueel tips? groetjes marije
Allebei mijn kinderen hebben tot ze zeker 2 à 3 maanden waren beneden geslapen 's avonds. Mijn dochter bij mij op de arm en mijn zoontje in de kinderwagen. Juist in de avond hebben ze hun onrustige uurtje(s) en wilden/konden ze echt niet in bed slapen. Het in het eigen bed slapen komt vanzelf.
Ik heb vrij snel een bedritueel ingevoerd, denk met een week of zes. Ze had tot drie/vier maanden altijd moeite om in slaap te vallen rond zeven uur (haar bedtijd). De rest van de dag ging altijd prima. Wat wij deden was haar met de kinderwagen in slaap wiegen en vervolgens overleggen in haar bedje. Op een gegeven moment kreeg ze meer controle over haar bewegingen en kon ze prikkels beter verwerken en was het ineens niet meer nodig. Nog steeds ligt ze rond zeven uur in bed. Heb nooit met noa opgezeten in de avond, maar dat lag ook aan haar. Ze werd juist erg onrustig op de arm. Kon dan helemaal niet slapen en werd dan erg boos/gefrustreerd.
Tot ongeveer 3 maanden sliep onze zoon 's avonds bij ons beneden. Hij had last van krampjes en lag het lekkerst met zijn buikje op de buik van 1 van ons. Dan gaf ik rond 21.30/22.00 vaak nog een borstvoeding en dan gingen we met z'n allen naar bed. Toen sliep onze zoon ook nog op onze kamer. 7 weken is misschien nog wel wat jong om al de hele avond boven te slapen. Er zijn vast kindjes voor wie dat wel kan, maar voor onze zoon ging dit echt nog niet. Vanaf een maand of 3 ging hij naar z'n eigen kamer en ging hij rond 19.30 naar bed. Voor een slaapritueel doen wij al heel lang: warme melk drinken, knuffelen, tanden poetsen, boekje lezen op het grote bed, muziekdoosje aan op zijn slaapkamer, in bed leggen.
Mijn meisje sliep ook altijd bij mij op mn borst, heerlijk! Sinds ze over is op FV krijgt ze haar laatste fles rond 8 uur en dan gaat ze daarna naar bed, vind ik stiekem een beetje saai
Je moet vooral dat doen waar jij/jullie je goed bij voelen en proberen samen een middenweg te vinden als jullie ieder een andere mening hierin hebben. Hier niet zozeer een avond ritueel als gewoon een dag ritueel. Hier krijgt meneertje de fles, dan nog even knuffelen en dan naar bed. Meestal nog een keer (soms 4 a 5 keer) naar boven voor een aai over de bol en de fiep weer in de mond. Dan slaapt hij ca 1,5 uur tot 3 uur (vaireert per keer) en dan als hij wakker is haal ik hem eruit. En dan is het, tot de volgende voeding, knuffelen, spelen zowel samen als alleen en dan begint het ritueel weer van voor af aan. Soms valt hij meteen na de fles op mijn arm in slaap dan gaat hij meteen naar bed en soms slaapt hij door tot zijn volgende fles. De enige fles waar ik hem voor wakker maak als hij niet zelf wakker word is de laatste fles ergens rond de klok van 22 uur, ik wacht tot ca 22.15 uur, is meneertje dan nog niet wakker, maak ik zijn flesje klaar en dan loop ik zachtjes zijn kamertje op, meestal word hij daarvan al wakker en dan als hij wakker is doe ik het licht pas aan. Zo doen wij het eigenlijk al sinds hij snachts doorslaapt. Overdag is hij steeds vaker wel eerder wakker voor zijn volgende fles zodat we nog even wat "speeltijd" hebben. En dat lijkt nu steeds meer te worden. Het echte avond ritueel komt straks wel een keertje als hij daar zelf echt aan toe is. Daarvoor slaapt hij nu nog te veel denk ik.
Hier waren beide kinderen 's avonds onrustig. Liefst sliepen ze op ons. Dat begon rond de 3-4 weken en was met zo'n 2,5 maand over. Nu doen wij het op verzoek, maar hij heeft het nu bij 4 maand zo geregeld dat hij tussen 7 en 8 naar bed gaat. Eigenlijk prima dus.. En dan maak ik hem wakker rond 10 uur, of hij wordt zelf wakker.
Hier nooit zo strak aan een schema gehouden. Toch zeker niet met 7 wkn. Ze zijn dan nog zo klein, en willen gewoon bij je zijn. Na een tijdje komen ze vanzelf wel in een ritme. In de avond beneden slapen zou ik in het begin niet als een probleem zien. Ms kun je de laatste fles steeds meer wat vervroegen. Steeds wat vroeger, dan kom je vanzelf op 19.00 uur uit. Succes ermee.
Hier ging dat rond die leeftijd ook nog echt niet. Jesse was 's avonds meestal heel onrustig door krampjes en reflux en lag 's avonds meestal bij ons op de borst of op het voedingskussen in de box, althans als hij rustig was. De meeste avonden liepen we vaak met hem om hem te troosten en rustig te krijgen. Maar alles is goed gekomen hoor, nu gaat hij ook rond 19.00-19.30 uur naar bed, gaat dan lief slapen om de volgende ochtend rond 8.30 wakker te worden (lucky me ).
Toen rond de 11 weken het huiluurtje minder werd zijn we begonnen aan een bedritueeltje. Dat bevalt goed en we beleven er allemaal plezier aan. Samen zingen, schaapje knuffelen en dan lekker slapen.
hier rond de 7 wkn begonnen, maar ventje heeft veel last van krampen en reflux, dus vaak slaapt hij tot ong 22.00 uur toch op schoot. (en mama kijkt dan half liggend op de bank een filmpje of dut ook een beetje in). Maar ik kan me voorstellen dat je 's avonds ook even tijd met zijn tweetjes wil zijn, dan kun je het proberen, lukt het niet slaapt hij bij je, lukt het wel dan heb je een avondje samen. Geef trouwens niet bij het eerste schreeuwtje op, mijn ventje heeft een ong 10 min (zacht) huilen nodig om in slaap te vallen.
Toen hij 4 maanden was hebben we een ritueel in gevoerd. Ik vind het nu wel erg jong nog om haar al weg te leggen helemaal als je verteld dat ze nog veel huilt dan.
We wilden dit wel, maar kwamen er al snel achter dat ze rond 21.00 uur haar huiluurtje had. Fles rond 19.00 uur en daarna naar bed. Maar 9 van de 10 keer lag ze snel weer bij ons op schoot. Rond 22.00 uur de laatste fles bij ons op bed en dan ging ze de nacht in. Pas sinds die laatste fles rond 20.00 uur is slaapt ze goed eigenlijk. Maar een ritueel? Ja, eten, spelen, verschonen en pyjama aan, fles en slapen.
Rond de 8/9 weken begon onze dochter spomtaan in slaap te vallen rond een uur of 8, daarvoor was ze min of meer wakker tot de laatste fles om 23u. We kwamen er ook snel achter dat ze om 23u niet meer wakker werd voor een fles, dus vanaf toen om 8u een fles en naar bed. Niet zelf zo gestuurd dus maar ging vanzelf.
Meiden, ontzettend bedankt! Nu kon ik mijn gevoel richting mijn man ook weer wat beter onder woorden brengen, namelijk dat ze het blijkbaar nog gewoon nodig heeft om bij ons te zijn 's avonds en dat die vaste bedtijd nog wel komt. Hij snapte het nu ook een stuk beter! We gaan dus inderdaad op haar af nu en kijken hoe het met haar huil uurtje gaat verlopen. Ik vroeg me nog wel af, ze heeft nog 5 flessen van 150/5, en dit ook echt wel nodig, maar als ik die voeding van 22:30/23:00 uur ga afbouwen, dan heeft ze toch te weinig flessen? Want de volgende stap in voeding is dan toch 5x180/6? En niet maar 4 x. Of geven jullie die 5 flessen dan met kortere tussen poses? groetjes
Meneer begint standaard te jengelen als wij de eerste hap van ons avondeten nemen, ongeacht hoe laat we eten Volgens mij heeft (bijna) iedere baby het moeilijk tussen de "19 en 23 uur fles". Wij legden 's avonds het aankleedkussen in de box en namen 'm 22.30 uur mee naar boven voor de laatste fles en dan ging ie naar bed. Zijn van 5x150/5 naar de 5x180/6 gegaan, omdat ie 's morgens steeds later wakker werd (10/10.30 uur) hebben we de 22.30 fles eraf gehaald...toen was ie bijna 4 maanden, hij krijgt nu de laatste fles om 20 uur en gaat daarna naar bed en meldt zich weer tussen 7.30/9.30 uur. Volgens mij is 1 maand een beetje jong om al naar 4 flessen te gaan?!
Rond die leeftijd sliep ze hier 's avonds ook nog lekker beneden, vaak wilde ze dan clusteren dus zat ik lekker met haar op de bank terwijl ze dronk en sliep... Gedurende de tijd ging ze steeds eerder naar bed totdat we bij een maand of 8 uitkwamen op ongeveer 19-19.30u.
Bedritueel wel, eigenlijk meteen al (stelde niet heel veel voor hoor, maar het was wel duidelijk wanneer we 'de nacht' in gingen). Maar het tijdstip waarop de baby naar bed ging, bepaalde hij/zij zelf. Ik heb nooit een baby op bed gelegd die niet toe was aan slaap, alleen maar omdat het volgens ons bedtijd was. Heb trouwens ook nooit een baby wakker gemaakt voor een voeding.
vanaf 12 weken kreeg mn zoontje om 2030 zn laatste voeding, ik deed dan rond 20u elke avond het badje en babymassage...en daarna dus echt bedtijd..tot die tijd was hij lekker bij ons.. het dutje ervoor lag hij idd wel in zn wiegje, maar dat wa sook vaak in de woonkamer..en anders op zn kamertje, Vaak kwam zijn voeidng rond 18u uit, dus ja dan was 19/20u geen optie. vnaf 12 weken sliep hij ook gelijk klokje rond van 21 tot 9...dit werd met de tijd steeds meer naar achter geschoven, vanzelf ging hij elke dag op den duur om 19u naar bed...nu nog steeds tussen 19 en 20 ligt ie zeker op bed Hier ook nooit wakker gemaakt voor een voeding, en bedtijd was gewoon wanneer hij er aan toe was...
onze zoon heeft tot 3maanden lang elke avond op mama's arm en buik geslapen. En dan was dat maar net waar ik was op dat moment: soms in bed maar ook vaak op de bank beneden. ALs ik hem om 19uur (ena laatste fles) hem in bed legde was het een en al drama en dat ging hem niet worden. Als ik hem met de fles van 23uur in zn bed legde ging het wel goed en sliep hij wel gewoon in zn bed. Op mijn buik viel hij snel in slaap en bleef ook lekker slapen, dus hebben we het zo gelaten. Na 3 of 4 maanden zijn we begonnen met het echt in bed leggen om 19uur. Dit ging vrij snel gelukkig goed. xx