a.s woensdag naar verloskundige

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door lovelyengeltje, 19 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lovelyengeltje

lovelyengeltje Fanatiek lid

8 jul 2008
    2.561
    0
    0
    Friesland
    a.s. woensdag moet ik naar de verloskundige.

dit is mn eerste zwangerschap

ik krijg prenetaal onderzoek.
    nu is mijn vraag wat houd dat allemaal in.
    wat voor dingen gaan ze allemaal doen?

liefs wendy

2. Niet meer actief

3. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Ik denk niet dat je prenataal onderzoek krijgt. Meestal is dit een combinatietest en hierbij krijg je rond 9 weken een bloedtest en rond 12 weken een echo voor de nekplooimeting.

Ik denk dat je een intakegesprek krijgt, dat is meestal tussen 6 en 12 weken.
    Ze gaan dan allerlei vragen stellen. Wanneer je voor het laatst ongesteld was, of je regelmatig/onregelmatig was, of er ziektes of afwijkingen of tweelingen in de familie voorkomen, of je weet wat je wel/niet mag eten. Verder gaan ze in je urine kijken of er eiwitten of suikers zijn, gaan ze bloed afnemen voor je hb (bloedarmoede) en suikergehalte, meten ze je bloeddruk en mag je even op de weegschaal staan.

4. lovelyengeltje

8 jul 2008
    2.561
    0
    0
    Friesland
    ik was pas voor de 2e keer ongesteld
    want ik had een implanon. en die is er rond 15 maart uitgehaald
    in mei was ik ongesteld geweest (8 mei tot 11 mei)
    de volgende keer was het van 1 juni tot 6 juni.
    dus geen idee of het regelmatig was. en hoeveel dagen er tussen zit.

de eerste keer 23 dagen.
    daarna heb ik geen gegevens.
    want toen heb ik 6 juli test gedaan.
    en na 2 seconden zei de test al dat ik zwanger was.

5. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.159
    8.136
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Hebben ze hier nooit gedaan? Urine heb ik nooit in moeten leveren.Ik moest naar de huisarts om in totaal uiteindelijk 10! buisjes bloed af te laten nemen voor mn HB, Glucose, bloedgroep, Soa's etc

6. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Ik moest naar mijn intakegesprek een potje ochtendurine meenemen. En een vingerprik om ijzergehalte (hb) en suiker te meten. En de verloskundige nam 2 buisjes bloed af, wat ik dan per post in een speciale enveloppe kon opsturen, inderdaad voor bloedgroep en allerlei antistoffen.

Jouw urine testen is op zich wel belangrijk, want suikers kunnen duiden op zwangerschapssuikerziekte en eiwitten op o.a. zwangerschapsvergifiting.

7. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ja best wel vreemd die urine, want normaal gesproken kijken ze daar alleen naar als je bloeddruk te hoog is. Dit in verband met de kans op zwangerschapsvergiftiging.

8. Merijn

Merijn Niet meer actief

En voor zover ik weet is een vk niet bevoegd om bloed af te nemen? Of ligt dat nou aan mij? Ik moest daarvoor in ieder geval speciaal naar het ziekenhuis. Bij een huisarts zal het vast ook wel kunnen.

9. Butterfly26

Butterfly26 Fanatiek lid

4 apr 2008
    2.746
    0
    0
    Verzorgende VIG
    Utrecht
    10 buisjes :eek: ! Doen ze dat bij elke zw-schap?!

10. Merijn

Merijn Niet meer actief

Bij mij waren het er volgens ook 2... In ieder geval geen 10 ;)

11. angela80

angela80 Fanatiek lid

8 jan 2006
    1.488
    0
    0
    ik hoefde ook geen urine in te leveren,of op de weegschaal te staan,
    en bloed af nemen deden ze in het ziekenhuis ivm soa's ed.
    ze hebben geloof ik 8 buisjes afgenomen.

12. Tezzz

Tezzz VIP lid

9 aug 2007
    12.779
    1
    0
    mamma van 3 heerlijke donderstenen
    achterhoek
    :confused:

Heb nou 2 zwangerschappen gehad, maar beide keren zijn er 'slechts' 2 buisjes afgenomen hoor (voor alle ziektes)! Urine onderzoek heb ik nooit gehad. Gedurende de zw.sch. ijzer prikken was gewoon een prik in je vinger. Bij mijn eerste zwangerschap heb ik nooit een weegschaal gezien (tot het te laat was ;) :) ) en mijn bloed is beide keren afgenomen door de vk. (Althans de eerste keer hebben ze het wel geprobeerd maar aangezien ik nogal lastige aders heb, kon ik toen alsnog naar het zh ;) )
    Ik ben mijn eerste zwangerschap gestart bij een andere verloskundigeteam dan mijn tweede (vanwege verhuizing halverwege eerste zwangerschap). Heb dus al redelijk veel verschillende vk's gezien.

13. lovelyengeltje

8 jul 2008
    2.561
    0
    0
    Friesland
    ik hoorde nou bij iemand dat je dan een inwendige echo kreeg?

:-S
    en ik moet ochtend urine meenemen en mn verzekeringspasje
    dus ik heb geen idee wat ze gaan doen

14. Juffie1984

Juffie1984 VIP lid

16 nov 2007
    10.986
    116
    63
    mijn officiele intake (Was al mijn tweede bezoekje aan de vk, de eerste was extra i.v.m. bruinverlies) kregen we heel veel informatie en we moesten allemaal vragen beantwoorden. Ook kregen we een echo (uitwendig en inwendig)

10 buisjes bloed heb ik gelukkig ook niet gehad. 2 of 3 volgens mij maar keek de andere kant op :) Kan niet zo goed tegen bloed afnemen... ;)

15. angela80

angela80 Fanatiek lid

8 jan 2006
    1.488
    0
    0
    zit net te denken,misschien waren die 8 buisjes bloed ook wel voor de combinatietest..en dat ik ook een stuk of 3 buisjes in het begin had
    ben het een beetje vergeten :rolleyes:

16. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Bij mij hebben ze ook 8-10 buisjes bloed afgenomen. En ik heb geen combi test gedaan.

17. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Mijn verloskundige is gewoon bevoegd om bloed af te nemen.
    En urine meenemen is bij elke verloskundige anders geregeld, bij de een moet je het zelfs elke controle meenemen, maar bij mij alleen bij het intakegesprek en rond 20 weken en rond 36 weken.

Ik weet niet of je een echo gaat krijgen, want niet elke verloskundigepraktijk heeft een echo-apparaat. Mocht er een echo gemaakt gaan worden, dan zal dit bij 6 weken zwangerschap een inwendige echo worden.

En ochtendurine meenemen is om te testen op suiker en eiwitten. Je verzekeringspasje heb je nodig voor als ze je gegevens in het systeem gaan zetten, dan willen ze weten bij welke verzekering je zit en onder welk nummer, zodat ze de rekeningen kunnen doorsturen.
    Gaat je partner mee? Meestal gaan ze namelijk allerlei vragen stellen over jullie familiegeschiedenis, dus ook over de familie van je partner.

18. lovelyengeltje

8 jul 2008
    2.561
    0
    0
    Friesland
    ja mn vriend gaat mee ja.

mn tante heeft alleen in de familie een tweeling.
    verder niemand.

19. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Verloskundige is wel bevoegd om bloed af te nemen hoor! Een verloskundige mag ook hechten, terwijl dat juist een handeling is die normaal alleen artsen mogen.

Deel Deze Pagina