bloedgroep

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Jubbos, 5 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jubbos

Jubbos Niet meer actief

Gister bij de verloskundige kreeg ik te horen dat ik o negatief ben qua bloedgroep, nu krijg ik met 30 wken zon spuit, allemaal prima.
    Zit me nu alleen af te vragen of dit invloedt heeft op de plek waar je graag wil bevallen, in mijn geval thuis of krijg je nu zowiezo een ziekenhuisbevalling?

liefs marlous

2. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Je mag gewoon thuis bevallen!

3. bahar23

bahar23 Actief lid

30 aug 2008
    152
    0
    0
    terneuzen
    ik heb ook dezelfde bloedgroep en ik hoorde ook erbij dat je dan gewoon thuis mag bevallen..

4. Mikatjuh

Mikatjuh Bekend lid

24 feb 2008
    536
    0
    16
    Apothekersassistente
    Dronten
    Ik heb als bloedgroep B negatief en ben gewoon thuisbevallen. Alleen nemen ze dan een beetje bloed uit de navelstreng voor de bloedgroep van de baby. Afhankelijk daarvan moet je dan misschien nog een prik.

5. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Kan iemand mij vertellen wat er allemaal bedoeld word, met je krijgt een prik bij 30 weken?

Als het goed is heb ik bloedgroep A-negatief, of was het positief ik weet het niet meer, ik ieder geval was het wel A. Wat krijgt mijn kindje dan, of kan je dat nu niet weten? En wanneer krijg je dan zo'n prik, en wie krijgt zo'n prik alllemaal?

En wat is rhesus negatief of zo, is dat weer wat anders?

Sorry voor de vele vragen.

6. Lily2006

Lily2006 Actief lid

14 jan 2008
    367
    0
    0
    Kinderpsychologe
    Eindhoven
    Het gaat juist om de rhesusfactor, dus de positief of negatief. 85% van de mensen is positief, 15% negatief. Als je als moeder negatief bent word je altijd behandeld alsof je kind positief is. Dit betekent dat jet met 30 wk een D-immuglobinespuit krijgt, en eventueel na de bevalling, als blijkt dat je kindje positief is uit het navelstrengbloed.

Dit doen ze omdat als je kindje positief is en jouw bloed in aanraking komt met dat van het kindje (bijv. bij de bevalling) jouw bloed antistoffen aan kan gaan maken en bij een 2e kind het bloed kan aanvallen wat o.a. kan zorgen voor zeer ernstige chronische bloedarmoede, dat noemen ze een "rhesuskindje".
    Om dat te voorkomen krijg je die spuit. Het klinkt misschien eng maar het is heel normaal en alle verloskundigen weten dit. Het maakt je bevalling niet moeilijker of medisch, maar je moet t gewoon wel ff weten zegmaar.

Hopelijk ben je nu geholpen :)

7. loncocacola

loncocacola Actief lid

13 jan 2008
    302
    0
    0
    Maar wat als je zelf rhesuspositief bent en je kindje heeft rhesusnegatief bloed, heeft dat dan ook gevolgen voor je kindje of niet? Heb het overal opgezocht, maar vind alleen informatie over als jezelf rhesusnegatief bent.

8. Lily2006

Lily2006 Actief lid

14 jan 2008
    367
    0
    0
    Kinderpsychologe
    Eindhoven
    Nee, dat heeft geen gevolgen. Waarom weet ik niet precies eerlijk gezegd...volgens mij omdat het als je positief bloed hebt, hebt geen antistoffen aan gaat maken of iets dergelijks...

(ik weet het negatieve stukje omdat mijn moeder al mijn hele leven roept dat ik negatief ben want dat is zij ook ;) )

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Als je resus positief bent, dan heb je dus de resus factor in je bloed. Als je negatief bent, dan niet.

Dus als jij resusnegatief bent, dan kent jou lichaam de resusfactor niet, en ziet het als een lichaamsvreemde stof. En valt het aan, net zoals een bacterie. Dan wordt het resusfactor, en dus onderdelen van het bloed van de baby aangevallen.

Als je resus positief bent, dan kent je lichaam die factor dus, en zal niets aanvallen.

Deel Deze Pagina