We willen misschien eind juni / begin juli 2 weken naar oostenrijk gaan. De kids vinden een vakantie geslaagd als het mooi weer is en ze iedere dag kunnen zwemmen. We zijn nig nooit in oostenrijk geweest, iemand een idee of je ook echt zo'n mooi weer hebt daar?
De grootste kans zul je hebben in Karinthië, daar is het rond die tijd vaak al heerlijk weer. En je hebt er veel meren waar je heerlijk in kunt zwemmen (als in: geen ijskoud water).
Meeste kans Karinthie, maar garanties op mooi weer zeker niet in Oostenrijk. Wij hadden dit jaar 2 weken rond de 25-27 graden in Oostenrijk en vorig jaar in dezelfde periode 2 weken veel regen en lage temperaturen.
Wil je gegarandeerd mooi weer, dan zou ik niet voor Oostenrijk kiezen Oostenrijk is het land waar je altijd rekening moet houden met regen en frissere temperaturen vanwege hogere ligging van veel dorpjes. Al is het klimaat wat prettiger, vaak iets minder nat dan het Nederlandse klimaat. Karinthie kan ontzettend mooi weer hebben in die tijd. Maar net zo goed niet Nu is het 25 graden in Oostenrijk, een week geleden lag er sneeuw op veel plekken. Ik moet zeggen dat wij vaak mazzel hebben daar. Zelden langer dan 2 dagen regen gehad op 2 weken tijd. Maar ik hoor ook andere verhalen. Maar kijk nu naar de overstromingen in Griekenland/kreta, lekker als je daar je herfstvakantie viert
Wij zitten nu in Tirol. Prachtig mooi weer, vandaag 22 graden, gisteren 25. Hoe dat in de zomer is geen idee maar in oktober bijna altijd mooi weer in dit gebied. Afgelopen 5 jaar is het hier iig stralend mooi weer geweest in de herfstvakantie.
Mooi weer garantie heb je daar niet. Wij zaten er tijdje terug 1 week. 3 dagen regen en 18 graden en 4 dagen 30 graden en zon, maar het had ook blijkbaar al heel lang geregeld, want alles stond onder water.
Karinthie zit je qua weer het best, maar goed het is niet voor niets groen in Oostenrijk. En als je in het verkeerde dal zit, kun je de pech hebben dat de bewolking hartstikke lang blijft hangen. Wij zijn 3 zomers in Karinthie geweest, maar dan juli/augustus. Altijd wel een paar dagen minder weer. Als je dat niet wilt zou ik meer richting Zuid-Frankrijk denken. In de bergen heb je altijd meer kans op wisselvalliger weer.
Karinthië en dan wel zorgen dat je niet in een hoog gelegen plaats zit. De kans is daar het grootst op lekker weer, maar het kan ook fris zijn en regenachtig.
Ook hier de ervaring dat het weer ontzettend wisselvallig kan zijn, wij waren een paar jaar geleden in augustus, meerdere dagen prachtig maar ook opeens regen en rond de 17 graden. Desalniettemin echt een prachtige bestemming.