Ik wil graag bij ons 2e kindje gebruik maken van een draagdoek. Kan dat al vanaf de geboorte? en wat zijn aan te raden dragers? Ik heb een beco butterfly maar ben daar met mijn dochter pas met 9 mnd mee begonnen en die was er niet echt fan van. ze zat zo dicht tegen mij aangedrukt, vond dat zelf ook niet echt prettig.
Voor een pasgeboren baby is een rekbare doek erg lekker, maar wel heel erg warm in de zomer en je kunt er minder lang gebruik van maken omdat het uit gaat rekken Ook kun je er niet mee rugdragen als je dat zou willen. Een geweven draagdoek kan ook vanaf de geboorte en is minder warm omdat je maar één laagje over je baby hoeft te doen. Het is even oefenen met knopen, maar het verdient zich qua gemak dubbel en dwars terug. Je zou ook nog een draagconsult kunnen volgen om goed te leren knopen, maar op YouTube staan ook veel filmpjes.
Een draagdoek kan vanaf de geboorte. Maar met een draagdoek zit je kindje ook juist heel dicht tegen je aan...dat is ook een beetje het idee van je kind dragen. Meeste kindjes vinden dat juist prettig, maar sommige inderdaad juist niet (oudste vond het ook niets - terwijl de jongste het geweldig vind). Ik vind het zelf wel en niet prettig, heb het zelf heel snel warm...gebruik om die reden dus meestal gewoon de kinderwagen. Ik zou een geweven zomerdoek kopen (zoals een Hoppediz das Leichte, maar er zijn er wel meer, ook gewone doeken die dunner zijn, zoals de Vatanai, geloof ik).
idd, met een draagdoek draag je je kindje ook dicht tegen je aan.. en ik vind het heerlijk, mijn kinderen ook trouwens..
als je liever een drager wilt dan een draagdoek, wordt de hoppediz bondolino ook al aangeraden vanaf de geboorte, die is er ook in een dunnere zomer-variant. Als ik straks ervaring heb, kan ik m komen delen loop 5 weken op je voor
Mijn dochter is nogal van het rondkijken en ik vond dat vooral haar schouders e.d. erg straks tegen mijn aan gedrukt zat. Ze had dan ook weinig bewegingsruimte en om te kijken. Zou in het najaar willen starten (half aug. uitgerkend) met dragen en denk dat een doek beter is om te beginnen. Kan de beco vanaf 3 mnd gebruiken zag ik dus dat ga ik gewoon weer proberen. Misschien houdt dit kindje er meer van.
ik heb me er niet goed in verdiept in het dragen maar te vlug een doek aangeschaft een bykay wel erg fijn in het begin maar schijnbaar niet fijn als het warmer is. ik vind haar nu wel fijner dragen omdat ze met de beetjes eruit kan in de foetes houding zakte ze altijd weg of was het zwaar aan de kant waar de de doek dubbel doet. Ik zou nu denk voor iets anders gaan als ik het over moest doen. Die beco lijkt me ook wel iets of een geweven doek
Ik heb geen Beco, maar in een doek zitten ze volgens mij nog strakker en hebben ze nog minder bewegingsruimte... Mijn eerste wilde ook bewegingsruimte en vrijheid, maar de tweede vindt het dus juist fijn.
Ligt er aan, als je kindje kan zitten, kun je ook de armen uit de doek knopen en hebben ze wel bewegingsruimte. Ook kun je een doek beter 'afstellen' bij de nek van een kleine baby zodat ze beter rond kunnen kijken. Het lijfje van de Manduca is ook in te korten trouwens, kunnen ze ook met de armen er uit.
Maar niet genoeg voor een kindje dat behoefte heeft aan véél bewegingsruimte...mijn oudste wilde tenminste gewoon niet vast zitten met haar lijf, armen en benen maakte daarbij niets uit.
Ik heb nog een tricot life tree doek te koop. Ideaal voor de pasgeborene. Kleur is zand/lichtbruin. Bij interesse pb me maar!
Ik draag mijn zoontje vanaf 1 1/2 week (toen kon ik weer lopen...) in de bykay doek Vind ik zelf erg fijn. Nu hij meer om zich heen wil kijken en gaat staan hangen zijn beentjes eruit en zit de bad iets minder strak om zijn hoofd zodat ie kan kijken. Let trouwens op met draagzakken, mijn zoontje lag eerst in een lodger, maar die was zo ruim dat zijn hoofdje bedekt werd als ik niet oplette (verstikkingsgevaar). Ieder zijn eigen ding. Bij draagdoek.nl kun je er een lenen om te proberen, misschien dat dit bij de andere systemen ook kan. Probeer ze vooraf eens uit en kies wat jij het prettigst vind.
Je mag vanaf het begin af aan met de beentjes buiten de doek dragen hoor, dat word zelfs geadviseerd! Maar niet forceren, trekt je kindje echt de beentjes nog onder zich, dan niet gaan zitten trekken. Zakken als de lodger zijn niet veilig in gebruik, je kan je kindje het beste rechtop, buik tegen buik dragen.