hoi meiden, even een vraagje, ik zou graag eens wat meer koken met de kinderen ook als er een vriendje of vriendinnetje is. Of zelfs op school met groepjes kinderen. Maar wat maken jullie met de kinderen? En dan iets waarbij ze echt veel zelf kunnen doen? Ik zat zelf alvast te denken aan smoothies en misschien iets van appelflapjes (of een variant hierop?) Maar het is ook zo dat er dus meerdere taken moeten zijn, die verdeeld kunnen worden onder 3 tot 6 kinderen (als we het op school zouden doen bv). Hebben jullie nog ideeen? Het moet eigenlijk lekker en makkelijk zijn - en enigszins gezond is ook wel mooi meegenomen . groetjes Athína Ps; zou je een oudste kleuter bv - 2 gerechten pannenkoekjes kunnen laten maken (onder toezicht) -dus ook het bak-deel ? Ik ben zelf erg voorzichtig als het om vuur gaat, maarja soms kunnen kinderen ook best al wel wat...
hier vorig jaar op school ook eens gekookt met 5 kinderen: wentelteefjes (hoorde bij het thema in holland). Verder maakten ze appelflapjes. Ik heb ze toen wel met een mes de broodkorsten laten snijden, de suiker, melk en kaneel door elkaar laten roeren en het brood erin laten dopen. Bakken heb ik zelf gedaan (stond ook in de brief volgens mij). Pas in de klas jam gemaakt, weet ik alleen van dochter hoor, de kinderen mochten de vruchten en de suiker erin doen en roeren. Het koken deed de juf en afkoelen was ook buiten de klas. Thuis laat ik ze meer doen, mijn zoon van net 3 helpt vaak mee en behalve met een mes snijden doet hij best veel. Ook niet als het erg spettert. Maar hij roert wel in pannen, mixt sausjes en zet thee. Dingen die ik dochter niet liet doen op die leeftijd (hij is handiger en denkt meer na dan zuslief). Mijn dochter heeft gisteren nog een cake gebakken en behalve de eieren doet ze alles zelf (eieren wil ze niet doen). Weegt dus melk, boter af, mixt alles en doet het in de vorm. En vandaag de cake versiert met glazuur, kraaltjes en fondant. Prive hangt het erg af van je kind en met vreemde kinderen ben je nog voorzichtiger.
leuk dat je op school bezigt bent geweest . Misschien stom , maar houd je met die dingen echt 5 kinderen (hoelang?) bezig? En staan ze dan te kijken als jij staat te bakken? Ik zie dit soort dingen alleen voor me als ik dat thuis doe, met 1 kind... Cake bakken is best bizar he hoe snel kinderen dat eigenlijk bijna helemaal zelf kunnen . Dat viel mij een tijd geleden al op.. (met cupcakejes) Bedankt voor je reactie in elk geval
Je had vorig jaar bij de AH een editie van een kinder allerhande. Daar maken wij regelmatig iets uit. Wellicht kun je die nog ergens vandaan halen?
cup cakes, pizza, hartige of zoete koekjes- uitrollen met zo een kleine ding, vormpjes snijden. omelet(eieren breken!!!)roeren, noten kraken-met n hamertje hahaha. salades-citroen persen, oli er in zout roeren. als je libanese brood hebt die moet je openen en plakjes kaas erin, n beetje opwarmen in een pan totdat kaas smeelt (libaneze tosti) bakken opwarmen snijden doe ik. fruitijsjes maken(fruit en/of sap in stafmixer dan in de ijs vormpjes;dus smoothies in ijs vormpjes) mijn zoontje is wel ietsje jonger. bij 5-6 jarigen kun je waarschijnlijk meer in de keuken.
Appelmoes, koekjes, cake, hier maken we regelmatig preischotel, zelf sushi maken is ook leuk, pizza, macaroni, soep
hier deed ik op school appelmoes met de kinderen maken en dat vonden ze erg leuk. De appels schilden de ouders en het snijden deden de kinderen met hulp uiteraard. Verder maakten ze op school ook wel koekjes. Ik denk dat voor 5-6 jarige max 30 min lang genoeg is om bezig te zijn met koken.
Hier maakten ze in groep 1&2 ook appelmoes, appelflappen, pepernoten, erwten en tomatensoep in de klas.
Mijn dochter van 4 helpt altijd met het snijden van champignons en courgette. Dat kan nog lekker met zo'n bot kindermesje. En ze helptbaltijd met bakken en inmaken van fruit,ndan mag ze roeren.
Hier maken ze vaak zelf hun eigen pizza, of verschillende dingen met bladerdeeg, helpen mee met snijden van groente voor roerbakschotels, met voorbereiden van pannenkoeken en taarten enz. Ik hou 3 kinderen ong een half uur ermee bezig. Met 2 kinderen meer zou het denk ik hetzelfde zijn.
Ik vraag me af met wat voor mesje jullie je kindje laten snijden, want met zo'n bot kindermesje kan mijn dochter niets fatsoenlijk snijden. Hier kom ik momenteel niet verder dan pizza beleggen en cakejes bakken. Misschien toch eens vaker samen koken. Mijn dochter vindt dat wel heel leuk.
Ik gebruik echt zo'n bot kindermesje. Het wordt danook niet fatsoenlijk gesneden moet ikz eggen, maar het gaat om de gedachte nietwaar?
Mijn dochter wordt dan boos, omdat het niet gaat zoals ze dat graag wil. Heeft jouw dochter dat niet?
onze dochter van 5 laat ik met een broodmes (niet zo'n grote ) snijden zeg maar... Dus een mes wat wel snijd, maar niet zo scherp dat je in 1x een stuk duim kwijt bent