de natijd na een keizersnede (advies/ervaring)

Discussie in 'De bevalling' gestart door moontjejl, 11 apr 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. moontjejl

moontjejl Bekend lid

15 jun 2006
    665
    0
    0
    groepsleidster babygroep
    Ook deze mei-mama moet een keuze maken tussen stuitbevalling en keizersnede...
    Gister op controle bij de gyn is de draaipoging in elk geval van de baan.
    Ons gevoel gaat eigenlijk naar de keizersnede, maar waar ik wel tegenop zie is de hersteltijd erna. :(
    (Waarschijnlijk als we kiezen voor een keizersnede zal deze plaats vinden in week 39 dus rond 7 mei. :confused: :confused: )
    Ik bedoel dat je 6 weken niet zwaar mag tillen...maar heb wel 2 kindjes..de oudste gaat naar school en de jongste is 2 en slaapt s'middags nog, mag je die dan ook niet op bed leggen 6 weken lang?
    En je kindje verzorgen zoals in bad doen, in en uit bed halen, etc moet je dat ook aan anderen over laten?De baby bedoel ik...
    Mijn man kan die periode wel vrij krijgen maar kan dan in de grote vakantie niet van onze kids genieten! :cry: terwijl hij dan thuis is in een periode dat onze oudste nog veel naar school moet...
    Zou het zo jammer vinden..Wat moet dat moet hoor...maar ....uh wat is jullie ervaring en wat zou je mij aanraden om te regelen voor na de keizersnede....

Bedankt alvast Monique

2. wendy80

wendy80 Bekend lid

21 jun 2006
    510
    0
    0
    moeder
    overijssel
    Mijn zoon is jaar geleden geboren
    met een keizersnede.
    Zelf liep ik na een week al weer met de kinderwagen
    in de stad.Dit was natuurlijk wel te snel.Hoewel ik
    het lichamelijk wel aan kon,maar geestelijk kreeg ik
    een terug slag.
    Zorg er in ieder geval voor,dat je veel rust neemt in
    je kraamtijd,hoe moeilijk dat ook is.
    Laat de zware klussen in huis door een ander doen,zoals
    stofzuigen en boenen.
    Je kunt je baby wel zelf verzorgen en voeden en probeer
    tussen de middag even te gaan slapen,dat helpt bevordelijk
    voor je herstel.
    Meestal voel je je na een week of twee wel weer de oude,
    maar loop niet te hard van stapel.

Ik wens je veel succes.

Liefs Wendy

3. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik heb 8 wk geleden mn 2de ks gehad en mn andere kindje is 21 maanden. Ik ben 4 dagen in totaal in het ziekenhuis geweest en dan t/m dag 10 kraamzorg. Je moet idd 6 weken een beetje op jezelf passen maar dat is niet echt te doen vind ik... na die 10 dagen was ik weer alleen (man werkt, moeder en andere familie werkt ook) dus dan moet je ook gewoon wel eens tillen ed.

In de kraamtijd gewoon je rust pakken en daarna zie je wel... ik ben op dag 8 weer gaan wandellen en na 2 weken deed ik alles weer (tot de ramen lappen aan toe) Voordeel van een geplande ks is dat je niet zo vermoeid ben (wel moe van het zwanger zijn ed. maar een stuk minder uitgeput vond ik dan na een spoed-ks bijvoorbeeld)

4. Cynthia85

Cynthia85 Bekend lid

4 aug 2006
    799
    0
    0
    Gezondheidzorg
    Schiedam
    Ik ben 2 weken geleden bevallen met een keizersnee, na 2 dagen weeen gehad te hebben. Ik voel me nu nog niet helemaal fit, maar ga gewoon elke dag naar buiten en de verzorging van mijn kindje doe ik gewoon zelf, dat mag je ook gewoon na een keizersnee, alleen de zware dingen zoals stofzuigen en tillen dat moet je even aan iemand anders over laten. Mijn herstel verloopt sneller dan ik ooit had verwacht.

5. moontjejl

moontjejl Bekend lid

15 jun 2006
    665
    0
    0
    groepsleidster babygroep
    Fijn dat zijn de berichten die ik wil horen natuurlijk..
    Dus jullie advies is om zeker 2 weken manlief thuis te plannen en het daarna maar aankijken?

6. Robyn

Robyn Bekend lid

23 mei 2006
    732
    0
    0
    Ambtenaar
    Naarden
    Ik heb in december een keizersnede gehad, ik heb eerst tot 8 cm ontsluiting gehad. Het is mij alles meegevallen. De eerste dag valt erg tegen daarna voelde ik me al heel snel veel beter. Ik was de 4de dag al weer thuis. Verder heb ik qua verzorging bijna alles zelf gedaan (had een @#%$ kraamzorg). Ik raad zoals mijn voorgangsters wel aan om zeker je rust te houden zeker de eerste 3 weken. Ik ben een beetje te hard van stapel gelopen en heb dat na een paar weken wel geweten.

7. steffie1980

steffie1980 Fanatiek lid

12 mrt 2007
    1.344
    0
    0
    thuiswerk
    belgie
    ook hier een spoed keizersnee 4 jaar geleden
    heb er niet heel veel pijn van gehad gelukkig, de eerste 5 dagen gevoelig en daarna ging het al steeds beter
    inderdaad heel zwaar tillen zou ik de eerste 2 weken nog niet doen.
    je kleintje kan die zelf de trap op? dat zou al schelen hoef je het alleen in bedje te tillen, beetje op je houding letten.
    Bij de een verloopt het nu eenmaal beter dan bij de ander, maar ikzelf deed alles gewoon weer na een week (op inderdaad zwaar huishoudelijk werk na dan he)

8. moontjejl

moontjejl Bekend lid

15 jun 2006
    665
    0
    0
    groepsleidster babygroep
    Oh gelukkig heb er gelijk niet meer zo'n zwaar hoofd in.Nu even kijken wat de gyn dinsdag zegt..en kijken of onze Priegel nog in stuit ligt...anders wordt het dus de keizersnee en kan manlief in de grote schoolvakantie ook genieten.
    Bedankt meiden!

9. patricia240477

patricia240477 Fanatiek lid

20 feb 2006
    1.232
    0
    0
    spijkenisse
    Mijn zoontje is ook via keizersnee geboren en ik moest ook 6 weken herstelen.

De eerste week was de kraamverzorgster er en die deed echt heel veel, heb veel aan haar gehad en daarna heeft mijn man nog 2 weken opgenomen. Maar goed ook, ik heb me ook vergist in de eerste week en ben gelijk wat dingen in huis gaan doen en dat heeft mij later wel tegen gewerkt :cry:

Zorg in ieder geval dat je sowieso de eerst 3 weken gewoon weinig doet zoals huishoudelijke dingen en veel staan of lopen, trappen lopen en zeker geen kids tillen (wel de baby)

je merkt het wel hoor als je bv de was heb opgehangen en dan later voel je je buik trekkken en zelf ben je gewoon verot :cry:

Dus meis laat je lekker de eerste week door de kraamhulp goed verzorgen en dan nog door je mannetje ;)

Des de sneller kan je weer gewoon lekker mee draaien in je gezinnetje :)

10. evon

evon Actief lid

18 mei 2006
    432
    0
    0
    Den-Haag!
    Ik heb 3 weken geleden een keizersnee gehad en mij valt het hele herstel tot nu toe erg tegen... :(
    Ik heb nog erg veel pijn aan de wond. Had in het ziekenhuis al vertraging met het opstaan enzo door teveel pijn. Ze hebben ook flink aan Merle moeten trekken.
    Ik kan net aan voor Merle zorgen, afwassen gaat ook wel en mezelf aankleden enzo. Maar Merle in badje doen lukt me nog steeds niet! En haar tillen vind ik ook best pijnlijk.
    Ik heb ook nog eens sinds vorige week een ontsteking aan de wond..

Maargoed, hopelijk gaat het de goede kant op :)

Doe gewoon rustig aan en eis niet teveel van jezelf, is natuurlijk ook het beste voor het herstel van je baarmoeder.
    (Vaak ziet de wond er al mooi uit, maar wordt er vergeten dat er ook 1 in je baarmoeder zit)
    En idd..laat je lekker verwennen door de kraamhulp, en blijf de eerste week nog lekker wat uurtjes overdags op bed.

11. twijfelaartje

twijfelaartje Actief lid

6 jun 2006
    220
    0
    0
    Ik ben vorige week maandag bevallen doormiddel van een keizersnee. De operatie zelf heb je geen pijn. Maar de dagen daarna vond ik echt niet leuk! Nu gaat het wel heel snel! Maar ik denk dat ikniet te hard van stapel moet lopen en mezelf anders wel tegen zal komen! Hopelijk ben ik snel fit genoeg om een lekkere wandeling te maken! Ik heb het meeste last van de bloedarmoede omdat ik behoorlijk wat bloed verloren was. Maar voel me met de dag opknappen.

12. jet75

jet75 Fanatiek lid

14 jul 2006
    1.015
    0
    0
    zelfstandige
    Ik ben 21 april a.s precies twee jaar geleden bevallen dmv een keizersnede.
    Weleens waar een geplande aangezien de placenta voor mijn baarmoedermond lag en onze zoon daardoor niet op natuurlijke manier geboren kon worden.
    De keizersnede zelf viel me mee al moet ik zeggen dat het herstel zwaarder is dan bij een normale bevalling.
    Ik heb 2 dagen in het ziekenhuis gelegen en daarna nog 10 dagen kraamzorg gehad ( van een vreselijk mens) 2 weken na de KS dus weer zelf dingen doen. kon ook niet anders aangezien ik nog drie andere kinderen destijds in huis had lopen ( zijn er straks 5 :D )
    Ik ben een type niet zeiken gewoon doen en ik wil je dan ook echt op je hart drukken om heel erg goed je rust te nemen. Ik ben mezelf daarna erg tegen gekomen, niet vanwege de pijn maar meer een hormonale terugslag let daarop aangezien dit veel vaker voor komt bij vrouwen die een KS hebben gehad.
    Dat tillen ach weet je ik voelde precies aan wanneer het echt niet ging en deed ik het ook niet dus luister goed naar je lichaam.
    Maak je niet al te druk het komt vanzelf goed als je die dingen maar goed in je achter hoofd houd dus meid lekker van genieten van al die zorg en betutteling , had ik namelijk toen te weinig gedaan.

xxx jet

13. moontjejl

moontjejl Bekend lid

15 jun 2006
    665
    0
    0
    groepsleidster babygroep
    Oké morgen..dan weten we wat het gaat worden..ligt Priegel nog in stuit dan plannen we de datum voor de keizersnee.Als Priegel toch nog zelf is gedraaid zal het weer afwachten zijn....Hoe dan ook morgen weten we meer....

14. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Spannend Moontje, ben benieuwd.

15. moontjejl

moontjejl Bekend lid

15 jun 2006
    665
    0
    0
    groepsleidster babygroep
    nog een paar uurtjes.........

16. moontjejl

moontjejl Bekend lid

15 jun 2006
    665
    0
    0
    groepsleidster babygroep
    vrijdag 4 mei wordt onze Priegel gehaald..
    raar hoor omdat nu al te weten! We kunnen nu alles al zowat regelen ivm vrije dagen hubby etc.
    maf heel maf!

17. Niet meer actief

Hoi Moontje;

Jammer dat de kleine toch niet gedraaid is maar wel heel apart dat je 4 mei mama wordt.

Ik wordt 2 mei mama. je hebt wel een boel geregel vooraf. Anesthesist, voorlichting, nog een afspraak met gyn en ik geloof dat je ook nog bloed moet prikken, maar wel spannend allemaal.

Liefs Nathasja

18. moontjejl

moontjejl Bekend lid

15 jun 2006
    665
    0
    0
    groepsleidster babygroep
    ja weet het. Dacht dat ik gister alleen naar de gyn moest, maar wat jij nathasja zegt moest gister ook allemaal gelijk gebeuren heb 2 uur in het ziekenhuis gezeten! Volgende week donderdag de laatste controle bij de gyn en de week daarop moet ik donderdag al in het ziekenhuis zijn, mag wel thuis gaan slapen en wordt de volgende dag 'geholpen'.

19. Niet meer actief

Ik was om tien voor tien in het ziekehuis en liep er om kwart over 12 uit.

Was zeker een lange dag.

Liefs nathasja

20. angelinaatje

angelinaatje Actief lid

4 sep 2006
    466
    0
    0
    Noord-Brabant
    Hoi, ik krijg ook een geplande keizersnede op 1 mei. Dit, omdat ons kindje in een stuit ligt...Het is allemaal ook wat gecompliceerder, omdat ikzelf suiker heb. Ik vind het allemaal nog een beetje eng :x , ben vooral bang voor de napijn en dat m'n litteken niet goed zou genezen.

Ik heb ook nog de kans dat ik 1 mei niet haal, aangezien m'n bloeddruk veel te hoog is (150/100), had maar een spoortje eiwit in m'n urine, dus mocht gelukkig weer naar huis. Maar heb acute rust opgegeven gekregen :( ...

Ik hoop dat de keizersnedes bij jullie ook allemaal goed en lekker snel verlopen met een supersnel herstel!

Deel Deze Pagina