Ik ben wel benieuwd hoe andere ouders om gaan met leeftijd en televisie kijken. onze oudste is nu 5 jaar, het is een pienter jongetje die veel en diep over dingen na denkt. Wij zijn altijd voorzichtig geweest is wat hij kijkt, ik denk het spannendst wat hij kijkt zal Pokémon zijn. Soms kijken we samen nog wel eens naar een Disney film of drakenrijders oid. Nu valt mij op dat als hij bij vriendjes speelt die dan vaak zelf de afstandsbediening hebben en rond sneupen op YouTube ed. Hij komt dan ook thuis met verhalen in een soort van trotse uiting, woah we hebben enge filmpjes gekeken, bv van huggy wuggie of een hele grote kat die mensen dood maakt, of over zombies. ik geef dan vaak aan dat het geen leuke dingen zijn en dat zelfs papa en mama dit geen leuke filmpjes vinden. En we liever hebben dat hij dit niet kijkt. Maar dat ik het hem ook niet wil verbieden, want wil wel dat hij er met mij over kan praten en dingen niet stiekem doet. Net als het huggy wuggie verhaal, sorry vind het maar een stomme rage. Maar merk dat hij op school etc er wel dingen van meekrijgt (ja ze zijn er wel streng mee op school) maar bepaalde spelletjes speelt hij dan ook thuis met z’n jongere zusje. Heb hem wel uitgelegd dat ik dat niet wil horen thuis. Maar aargh wat vind ik dit soort dingen lastig zeg. Want het zijn dingen waar we niet altijd en helemaal controle over hebben. Hoe gaan jullie met dit soort dingen om?
Ik laat het. Onze oudste is 6 en Heb geen controle over bij anderen thuis en geef aan dat hij gewoon altijd mag vertellen wat hij heeft gezien. Hij kan t prima aan merk ik, slaapt er niet minder door. Kind van mij,ik vond t ook altijd geweldig stiekem enge films kijken haha En als hij het onprettig vindt dat hij het ook aangeeft, doet hij ook netjes bij zn vriendjes (Hij pakte ook rustig de dode cavia op en legde haar in t grafje en was er zo gebiologeerd door, meneer is niet snel van slag zeg maar) Thuis heb ik gezegd dat ik kan zien wat hij op youtube kijkt en kan goede afspraken maken met hem. En we hebben nog een 2e tablet ingesteld op kinderen.
Hoe ga je om met kijkwijzer: ik tel er nog een jaartje (of 2) bij op. Mijn meiden zijn gevoelig, denken veel na en kunnen niet slapen van enge dingen. Daar heb ik geen zin in thuis zijn we dus streng. Maar eigenlijk is je vraag meer hoe doe je dat met vriendjes. Tja.. ik vind speelafspraakjes niet bedoeld om samen tv te gaan kijken. Zal wel hopeloos ouderwets zijn. Bij ons dus geen tv tablet telefoon als er vriendjes zijn. Meeste ouders bij ons op school staan er hetzelfde in. Ga lekker buitenspelen, knutselen, etc. Voorheen 1 vriendinnetje waar dat wel was. Toen heb ik de ouders gezegd dat ik niet wil dat ze bij hen filmpjes kijkt. Waren ook allemaal van die rare dingen ik had t niet eens erg gevonden als het, weet ik het, frozen ofzo was geweest.. maar dit waren enge dingen en mensen die elkaar gingen uitlachen met ongelukjes enzo.. niet t soort gedrag dat ik zou willen aanmoedigen. Nu zijn ze geen vriendinnen meer, is dat probleem ook weer opgelost.
Thuis is het makkelijk, je kent je kind goed genoeg om te weten wat ze aan kunnen. Zo keek hij met 2 toy story 1 en was hij de grootste fan. ( hele vlotte knul) Hij mag op de tablet dingen opzoeken maar niet zo maar filmpjes kijken. Hij is versneld dus andere kinderen zijn 1 tot ruim 1.5 jaar ouder. Hij kan goed aangeven wat hij wel en niet wil. Hij vertelde dat thuis dan ook. Nu is hij 8 en het verschil is betreft onderwerp en wat ze mogen nog groter. Het is iets waar ook hij mee om moet leren gaan.
Dit indd, hier worden geen filmpjes gekeken als er een kindje komt spelen. Gelukkig is dat bij ons op school toch een stuk minder en weet dat ze het bij het vriendinnetje van m'n dochter ook niet mogen.
Als het echt bij 1 of 2 vriendjes gebeurt zo ik het zo gaan sturen dat er bij mij gespeeld wordt en wat minder daar. Ik heb mijn kinderen wel vaak uitgelegd/gevraagd of ze het ook eng vonden en ook rustig tegen een ander mogen zeggen als ze iets niet willen zien. Of , bij de " grappige" filmpjes, als iemand dat bij jou doet zou je het dan ook zo leuk vinden? Mijn keuze was hierin begeleiden ipv verbieden want je ontkomt er niet aan linksom of rechtsom ze komen er gewoon mee in aanraking.
Klopt, hier word ook geen tv gekeken met speelafspraakjes, zoontje wil zelf ook het liefste buiten spelen. En probeer het idd ook echt te begeleiden, dus niet te verbieden.. Want wil graag dat hij open blijft en alles kan en mag delen met ons. Maar blijf het wel lastig vinden. Vind het fijn te lezen hoe jullie het doen, bedankt voor het delen.
Mijn zoon is even oud en die kijkt eigenlijk alleen YouTube filmpjes, geen gewone tv. Hij kijkt vooral filmpjes over Lego, politie, brandweer, freerunnen, paw patrol en minecraft. Het liefst naar Minecraft vloggers en andere vloggers, maar die mag hij van mij niet zien (probeert het uiteraard wel). Huggy wuggy en zombies mag hij echt niet kijken, maar heeft hij ook geen interesse in. Laatst zette de moeder van een vriendje de tv aan met Zandkasteel, want dat vond haar 5-jarige zo leuk. Grote ogen bij mijn kleuter haha. Dat heeft hij al jaren niet meer gezien.
Wij zijn ook geen fan van YouTube. Dat kijken onze kinderen dan ook niet. Dochter 8 jaar, was 's avonds een keer helemaal overstuur want ze had iets engs gezien bij een vriendinnetje op YouTube. Ik heb de moeder er toen wel naar gevraagd (we kunnen heel goed met elkaar) maar onze dochter geeft nu zelf ook aan bij anderen dat ze het niet wol. Zo leren ze ook voor zichzelf op komen
Mijn jongens zijn bijna 7 en 9. mijn kinderen kijken eigenlijk al best lang filmpjes voor 6 plus (en nu ook voor 9 plus). vanaf dat ze 4 zijn. maar ze zijn ook niet erg gevoelig. als er kindjes komen spelen gaan ze ook weleens een filmpje kijken. maar toen ze kleiner waren bleef ik er wel bij om te zien wat het is en hoe spannend het is. het is een dingetje met loslaten, en tegelijk grenzen stellen. ik denk inderdaad dat je het niet moet verbieden, maar hoe je het nu doet dat dat al wel oke is. ook bijv. snoepen is een dingetje met ergens anders spelen. bij de ene ouder krijgen ze een appeltje en een glas water, bij de ander een glas cola en een mars. dit zijn ook lastige dingen. je kunt moeilijk de gebruiken bij andere ouders helemaal veranderen. mijn jongste wil graag afspreken met 1 vriendje dan zitten ze de hele middag in een game kamer op schermpjes. ik wil dit liever ook niet, maar heb afgesproken dat hij dit max 1 middagje per week mag. de andere keer kan dat vriendje best bij ons spelen. maar dan gaan ze niet alleen gamen. hoe ouder ze worden hoe lastiger de controle is. en ook de intresses kunnen heel anders zijn. mijn oudste speelt het liefste de hele dag buiten. maar mijn jongste is veel liever lekker binnen. een bordspel aan het spelen, of dus aan het gamen. Ik kijk ook altijd wel even mee als ze weer een nieuw roblox ding gaan bekijken of wat voor stomme vloggers ze willen bekijken. via die vloggers komen ze ook weer op nieuwe roblox spelletjes uit, en dan moet ik die vaak helpen zoeken, dan filter ik wel eruit of ik het spelletje oke vind of niet.
Hier kijken ze wel YouTube-filmpjes maar altijd gewoon via de televisie. Ze mogen niet het zelf opzetten, wij bepalen wat geschikt is (ze mogen wel kiezen natuurlijk). En verder gewoon Zappelin-dingen. Ik zou het echt niet tof vinden als ze bij andere kinderen filmpjes zou kijken... Oudste wil wel graag spannende dingen... Maar ze heeft ook nog een zusje dus dat gaat niet, het moet wel iets zijn wat ze beide leuk vinden. Ik dacht trouwens dat huggiewuggie een knuffel was haha. Ook filmpjes dus?
Mijn dochter van 5 kijkt ook YouTube filmpjes. Meestal Djamilla / Roblox. Ik vind het niet erg als ze enge figuren kijkt zolang er maar geen geweld in zit. Hier staat het ook op de televisie aan dus als ik het niks vind zeg ik dat ze wat anders op moet zetten.
Eens met mamameer, in z’n algemeenheid loop ik er vaak tegenaan dat wij wat “voorzichtiger” zijn dan sommige ouders van vriendjes. Qua films en games maar ook qua alleen buitenspelen. Ik probeer speelafspraakjes met die kinderen een beetje naar ons toe te trekken, of een beetje af te houden door andere vriendjes voor te stellen als speelafspraak. Maar soms is het niet te vermijden en dan ga ik toch met die ouders proberen af te stemmen, hoewel dat niet altijd een succesverhaal is. Het is inderdaad ook een beetje loslaten. Mijn oudste had een poosje vriendje bij wie ze op de playstation mochten spelen wat ze wilden, zolang ze wilden, gewoon GTA5 in groep 3. Ik heb hem wel uitgelegd dat wij dat geen fijn spel vonden. Maar na een paar keer daar spelen wilde hij zelf ook niet meer afspreken , hij voelde zelf ook aan andere dingen dat het daar zo anders was dan thuis op allerlei gebieden, dat hij het zelf ook niet prettig vond. Dus dat kan ook nog …
Ze kijken hier sowieso heel weinig. Als ze wat kijken is het paw patrol, Bob de bouwer ed. Bij vriendjes thuis hoor ik nooit dat er filmpjes gekeken worden. Wbt de oudste, die mag wel meer dingen kijken. Die wil graag van alles weten hoe het werkt, vind operaties mega interessant. Dus dr pimple popper vind hij bijv interessant. Animal planet sommige programma's zijn ook interessant. Maar dit is wel als de jongste er niet bij is, die reageert er heel anders op. Maar het zijn wel normale dingen zegmaar, alleen normaal zou een 5 jarige dat niet zo snel kijken.
Zo is mn dochter t nu met mee eens dat een hamster parcours hardstikke zielig is. Eerst had ze normale en best leuke met aandacht voor t diertje zn welzijn en diens normale doen en laten (hamsterscaping xl zeg maar) maar t werd steeds gestoorder. Sorry maar dat vind ik dierenmishandeling. Elkaar uitlachen of filmpjes dat ze plakband op een poes zn neus plakken zijn ook gemeen. Die zet ze zelf ook gewoon uit en wil ze ook niet zien. Gekke kattenfilmpjes daarentegen zolang t lief is en gewoon lekkere lompe kattenacties vindt ze prachtig. En verder loert ze maar een eind weg, meedtal is t marble race, vania mania (argh) , ryan, pocoyo en dan weer numberblocks. Numberblocks mag ze onbeperkt kijken de andere staat een grens op (mijn tolerantie).
Ik bemoei mij niet met andere ouders en hun opvoeding. Dus ga de ouders van een vriendje niet vertellen wat ze wel en niet mogen. Daar zit ik zelf ook niet op te wachten. De kinderen weten heel goed hoe wij over zaken denken. De spelcomputer staat op een centrale plek zodat wij daar zicht op hebben. Op de telefoon en tablet zit Family Link. Op die manier is er toezicht (aanrader voor anderen). Downloaden kan pas na toestemming van mij. En ik kijk regelmatig mee op de schermen. Maar het belangrijkste is open gesprekken over gamen, online veiligheid, cyberpesten etc. En verdiep je als ouder in games en vloggers.
Huggiewuggie is van een computerspel. Even gekopieerd: Huggy Wuggy is een karakter uit de horrorgame ‘Poppy Playtime’. Het spel heeft inmiddels twee episodes en aan deel 3 wordt gewerkt. Als speler ben je als voormalig medewerker van de inmiddels gesloten en verlaten Playtime Co. Speelgoedfabriek, nadat 10 jaar geleden al het personeel verdwenen is. In dit spel moet je puzzels oplossen en zorgen dat je niet te grazen genomen wordt door tot leven gekomen speelgoedfiguren. Huggy Wuggy is één van die angstaanjagende figuren. Huggy Wuggy is dus niet zo schattig als hij eruit ziet. In het spel ontpopt hij zich tot een moordlustig figuur dat je op je hielen zit om je te grijpen en je de stuipen op het lijf te jagen. En zo hoort dat natuurlijk ook, in een horrorgame! Blijkbaar hebben ze op tiktok als youtube ook filmpjes en liedjes. 1 van die liedjes heet free hugs. Dat gaat over je net zo lang knuffelen dat je laatste adem eruit is. Zoon (8) speelt dit niet. Hij snapt ook neit waarom kleuters met zo'n knuffel lopen.
Ik denk dat het belangrijk is dat je weet wat je kind kijkt. Is het iets wat je niet wil het er samen over hebben. Je kan zeker als ze jong zijn zelf inschatten of ze een film of serie aan kunnen. Wij keken altijd een stukjes mee. Overigens nu nog. Als hij zelf een inschattingsfout heeft gemaakt zetten we wat anders op. Met youtube zegt hij eerst wat hij op gaat zoeken.
De oudste 2 spelen voornamelijk roblox. En dan eigenlijk alleen de wereld (noem je dat zo?) Brookhaven Als ze iets anders willen spelen komen ze vragen of het mag. N is als de dood voor de piggy games dus die mag die niet spelen. C vind ze hilarisch dus prima. op YouTube kijken ze voornamelijk naar Enzo knol, Job, Djamilla en Thomas & Rutger. als ik iets hoor wat me niet bevalt dan moeten ze het gelijk uitzetten. Zo vind N Squid game filmpjes leuk (niet de echte versie) maar die mag die absoluut niet kijken.
Dochter kijkt hetzelfde als jouw kinderen. Ze wil heel graag roblox, is dat leuk? Zonder enge dingen ofzo?