Hoe lang duurt een terugval zindelijkheid?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door megacarls, 14 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. megacarls

megacarls Niet meer actief

Pas ook een topic gehad over DL en broekplassen. Nu een iets andere vraagstelling.

DL is zindelijk geworden toen ze 3 jaar en 1 mnd was. Een week later werd volledig onverwacht haar broertje geboren en was het hectiek alom. DL was en bleef zindelijk. Zelden of nooit een ongelukje! Superknap, vonden wij.
    Afgelopen zomer begon ze ineens weer met regelmaat in haar broekje te plassen. Bijna elke dag en soms 2 keer per dag. Ik dacht dat ze aan school toe was.
    Sinds de start van het schooljaar is het eventjes weg geweest (2 weekjes of zo) maar inmiddels is het weer terug. Weer bijna dagelijks en soms 2 keer per dag.
    School 'zeurt' hier een beetje om. Ik had gevraagd om DL af en te naar de wc te sturen. Maar vandaag kreeg ik te horen dat het de bedoeling is dat het haar eigen verantwoordelijkheid wordt. Maar ze doen het wel. Alleen vanmiddag heeft DL zich niet naar de WC laten sturen. Ze heeft ook geen ongelukjes gehad vanmiddag maar het is haar wel moeilijk helpen als ze zelf niet mee wil doen.
    Ik heb een beloningsbord opnieuw ingevoerd. Maar nu vraag ik mij dus af hoe lang een terugval meestal duurt en wanneer je aan de bel moet trekken. Want van de zomervakantie meegerekend duurt het eigenlijk al bijna 4 maanden. Is dat niet lang?

*Kan naam beter veranderen in 'onzekere mama'.*

2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.934
    3.945
    113
    Dat is idd wel lang, vooral omdat ze al 4 is. Heeft ze geen last van spanning vanwege school? In de zomer misschien al zenuwachtig om naar school te gaan en nu bang dat het fout gaat?

Is het een kwestie van niet kunnen of niet willen denk je?

Liyana89 vindt dit leuk.
  3. megacarls

megacarls Niet meer actief

Het is een kwestie van te laat zijn eigenlijk.
    Ze heeft het thuis ook wel eens. Ze is dan druk aan het spelen, of op school met een werkje bezig wat ze graag af wil maken en dan is ze te laat. Soms is ze dan al nat en soms staat ze bij de ketting al te 'dansen' en dan krijgt ze de knop niet meer om hoe ze nu verder moet. Dan loopt ze vast en moet je haar echt stap voor stap mondeling door het ritueel begeleiden.

Op school lijkt ze ook de enige te zijn. Op mijn opmerking dat het (na wat zoeken en lezen) toch wel vaker voorkomt als ze 'net' op school zijn begonnen en net als mijn dochter nog zo onder de indruk zijn van alles waren de juffen heel verbaasd.
    Het is mij ook niet duidelijk wat ze nu willen. Willen ze dat we het stimuleren? Willen ze dat we ervoor naar de huisarts gaan? Mag ze niet meer naar school komen omdat ze klaarblijkelijk nog niet zindelijk is?Ik vind het wel lastig.

4. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.285
    1.459
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Ik vind de reactie van school wel wat vreemd eigenlijk. Ieder kind is anders en je hebt echt heel veel kinderen die nog in de broek plassen en ouder zijn dan 4 jaar.

Mijn zoon is bijna 6 jaar en heeft bijna elke dag nog ongelukjes. Hij was met 3 jaar en 3 maanden zindelijk en begon weer in de broek te plassen toen hij 2 weken op school zat. Soms hadden we wel 6 natte broeken op een dag. School heeft hier nooit moeilijk over gedaan. Hij moest wel zelf een schone broek aan trekken maar ze helpen ons heel erg hiermee.

Wij lopen inmiddels bij de plaspoli in het ziekenhuis omdat hij een overactieve blaas heeft. Mijn zoon moet dus weer leren om uit zichzelf naar de wc te gaan en wordt dus nu gestuurd. Ook school en de BSO doet hier aan mee. Op bepaalde tijden stuurt de juf hem naar de wc en hij wil best wel eens tegenstribbelen maar dat accepteert ze niet en hij moet gewoon naar de wc anders mag hij niet buitenspelen, in de kring zitten enz..

Toen we nog niet wisten wat hij had stuurde de juf hem ook gewoon naar de wc en als het mis was gegaan gaf ze hem de tijd om een schone broek aan te trekken. Hun mening was dat hij het niet express deed en hij nog klein is en hulp nodig heeft.

Hier is school gelukkig heel behulpzaam. Hij heeft trouwens 1 keer in de broek gepoept op school en toen moesten we wel komen om hemte verschonen want dat doen ze dus niet.

5. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm dat ze te laat is omdat ze lekker aan het spelen is kan de huisarts ook weinig aan doen lijkt me.

Kun je niet met dr afspreken dat ze op vaste momenten gaat plassen.
    (En de juf hier even een steuntje in de rug laat zijn als ze het vergeet.)
    Bijv na het fruit eten 's ochtends even plassen (dan zijn ze nog niet druk met spelen...)
    En 's middags is er vast nog wel een keer zo'n moment dat dagelijks plaats vindt en dat ze even niet druk bezig zijn.
    En dan natuurlijk goed plassen voor ze naar school gaat en als ze thuis komt.
    Dan heb je de dag redelijk gedekt tegen ongelukjes lijkt me?

En het is voor de juf een stuk makkelijker om te zeggen dat ze even naar het toilet moet (en dat doet ze dan want afgesproken met mama en juf) dan steeds die natte broek moeten verschonen lijkt me.
    En uiteindelijk kan juf haar daar ook steeds meer verantwoording in geven door te laten merken dat zij ZELF naar het toilet moet gaan op die momenten en dat zij alleen een herinnering uitspreekt als ze het vergeet. "vergeet je niet even te gaan plassen want dat hadden we afgesproken he?"

Deel Deze Pagina