beentjes bij verschonen en derg

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Gepe, Apr 24, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Gepe

Gepe Lid

Dec 1, 2010
    72
    0
    0
    Doen jullie bij verschonen de beentjes omhoog en mag dit?
    soms moet ik de romper onder billen vandaan vissen en doe ik even 1 been omhoog en dan denk ik mag dat wel?
    En toen mijn zoon stuk jonger was deed ik babymassage en lagen ze op glad matje en kroop hij naar boven en dan pakte ik hem bij heupjes-middel en dan naar beneden! of aan bovenbeentjes! Mag dit en hoe doen julllie dat als je kindje naar onder wil doen b.v. in bed of aankleedkussen?

2. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

Aug 10, 2010
    4,220
    62
    48
    around the corner
    Ja natuurlijk, hoe wil je anders zijn billen poetsen? :D

Niet zo onzeker zijn meis, ik lees je berichtjes terug en volgens mij doe je het echt wel goed als moeder maar moet je een beetje zelfverzekerder worden...
    Dit soort dingen zijn heel normaal en je doet je kindje er echt geen pijn / kwaad mee!

Als ik hem in bed naar beneden moet doen dan pak ik hem bij kop en kont zeg maar, dus onder het hoofdje en onder zijn kont, til hem zo op en leg hem naar beneden, op het verschoonkussen doe ik het ook zo, maar ook weleens via zijn heupjes inderdaad, kan echt geen kwaad...

3. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Voor het verschonen heb ik geleerd nooit de beentjes + kontje op te tillen aan de voetjes/beentjes, maar met een hand onder de billen. Als de billen blijven liggen kun je natuurlijk wel een beentje optillen.

Ik legde haar ook bij de massage terug door haar een beetje op te tillen zeg maar, ik zou niet aan ze gaan trekken om te schuiven. En lag je zoon niet lekker op een grote handdoek dan? Hier wel nl. Dan kon ik ook de handdoek wat verschuiven als ze was verplaatst :D.

Kindje naar beneden schuiven in bed deed ik met een hand onder het hoofdje en dan onderaan de slaapzak trekken en zachtjes schuiven. Of toen ze kleiner was gewoon twee handen onder haar schuiven, 1 onder het hoofdje, een onder haar lijfje.

4. Kylietje

Kylietje Actief lid

Dec 15, 2011
    367
    0
    0
    Wetteren
    Tuurlijk is dat goed wat jij doet. Ik zal je even gerust stellen.
    Jarne heeft in het Universitair Ziekenhuis van Gent verbleven als pasgeborene i.v.m. zijn vroeggeboorte. En daar stond ik soms ook echt verbaasd van wat ze met die beentjes deden van die kleintjes om een adertje te zoeken om een infuusje te prikken. Sinds ik dat gezien heb, ben ik altijd gerust dat ik Jarne geen pijn doe door zijn beentjes naar omhoog te tillen ;)

5. adi

adi Niet meer actief

In ziekenhuizen waar mijn kinderen lagen ivm vroeggeboorte was het uit den boze om aan de benen te trekken/tillen. We moesten het doen zoals Babel het beschrijft.
    Maar alleen toen ze nog heel klein waren (onder de 3 kilo)

Daarna natuurlijk wel. Fysio en cb zijn ook niet echt zachtzinnig ;)

Ts, ja hoor, zo te lezen is je kind niet pasgeboren. Dan kunnen ze wel wat hebben ;)

6. Bloembloem

Bloembloem Bekend lid

Oct 21, 2010
    561
    2
    18
    Orthopedagoog
    Babyheupjes zijn nog kwetsbaar en het is daarom niet goed als ze een lange tijd 'hangen' (dat is ongeveer het zelfde als wanneer je ze omhoog trekt). Daarom is bijvoorbeeld ook een babybjorn draagzak niet goed, omdat de beentjes bungelen (niet goed ivm heupdysplasie). De knietjes moeten altijd op gelijke hoogte met de billen, zodat de heupkoppen recht in de kom staan.

Maar, verschonen doe je niet een lange tijd achter elkaar en daarbij is het vaak al voldoende om de beentjes alleen omhoog te houden, zonder de billen op te tillen (en als dat af en toe toch moet, is dat ook niet erg).
    Als je ze naar jou gevoel te lang omhoog moet houden (en je kindje is nog heel klein) kan je hem altijd op zijn zij draaien en zo de billen schoonmaken.

Geen reden tot zorgen, ze kunnen een hoop hebben die mini mensen.

7. Kylietje

Kylietje Actief lid

Dec 15, 2011
    367
    0
    0
    Wetteren
    Amai...meen je dat? wat ik hier in Gent gezien heb was toch wel zeker en vast trekken en tillen. Dacht toch dat het geen kwaad kon :$ heb ik me dan zo vergist? Jarne woog toen zeker geen 3 kilo want hij woog nog geen 3 kilo toen hij naar huis kwam.

8. samantha1985

samantha1985 Niet meer actief

ik doe ook gewoon aan de beentje op tillen alleen niet te ver... maar ben gestop met liggend verschonen... het is een ramp als ik het moet doen en me buik zit in de weg(verwacht een 2e beeb) dus wij doen het nu staand gaan lekker op de grond zitten en doen hem dan verschonen en hij vindt het leuk hij help er zelf ook bij hahah

9. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

Apr 18, 2010
    3,248
    2
    0
    n.v.t.
    Oooh hihi ik was altijd zoo voorzichtig. Maar sinds kort moet ik hem echt in een halve houtgreep verschonen zo af en toe, ik heb geen keuze anders zit mijn halve huis onder de poep.. En als ik hem dan zo vastheb ligt hij vaak nog in een deuk ook. Dus ik zou zeggen, niet zo bezorgd want echt er komt een tijd dat ze overal opklimmen, afvallen, omkukelen en dat ze hele andere dingen willen dan jij dus je ze soms wel stevig vast moet houden! En die komt sneller dan je denkt(althans, zo ervaar ik dat).

Ze zijn niet van suiker, het komt echt goed.

10. Gepe

Gepe Lid

Dec 1, 2010
    72
    0
    0
    oeps daar kan ik nog wat van leren....

11. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

Dec 13, 2009
    3,378
    2
    0
    ik deed het gewoon op de ouderwetse maniker. zo deden ze het ook in het z'huis en ons mannetje was ook te vroeg geboren (nog geen 2,5 kilo). hij is nu 21 maanden oud en heeft geen enkel probleem met heupjes of beentjes! als je het voorzichtig doet kan er volgens mij niet veel misgaan...

12. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

hihi, heb het de eerste weken gedaan zoals de kraamzorg me leerde, hand onder de billetjes of kindje op de zij rollen. Daarna een poepluier tot in haar nek en toen dacht ik zoek het uit. Had het echt niet goed schoon gekregen wanneer ik mijn hand netjes onder haar billetjes had gedaan om haar op te tillen (bovendien heel vieze handen aan overgehouden denk ik :p)

Mijn moeder heeft mij ook altijd gewoon zo verschoond en ook ik heb verder nergens last van :), vooral niet te veel zorgen maken!

13. Gepe

Gepe Lid

Dec 1, 2010
    72
    0
    0
    haha grappig kraamzorg heeft het veel gedaan maar ze heeft het me niet echt geleerd

14. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

Feb 22, 2006
    4,149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Zelfs bij ons kleintje (1870 gram) mochten we 'gewoon' de kleine man aan zijn beentjes/voetjes/enkeltjes vasthouden om zo zijn billetjes schoon te kunnen maken..
    Ziekenhuispersoneel deed dat ook (niet dat dat altijd perfect is, maar ik heb er nooit over na gedacht eigenlijk dat dat niet zo mogen). Wel met beleid uiteraard, maar dat lijkt me logisch met een baby haha..

15. mamavanluc

mamavanluc Niet meer actief

Hier gewoon met de beentjes de lucht in hoor!
    Kzou ook niet weten hoe ik mijn handen onder z'n kontje zou moeten leggen als hij een enorme poepbroek heeft! (wil nog wel eens regelmatig gebeuren;))
    Volgens mij kunnen we dan gelijk allebei douchen!

16. zustertje

zustertje Niet meer actief

Hier gewoon met de beentjes in de lucht... Nog nooit op een andere manier gezien...

17. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Hahaha. Je kunt in zo'n geval je hand wat hoger onder het ruggetje leggen en zo het kontje liften. Maar goed, een keertje aan de "voetjes omhoogtrekken" gaat natuurlijk heus niet direct mis, alleen als gewoonte lijkt het me niet handig. En juist als ze groter en dus zwaarder worden vond ik zelf het optillen aan de beentjes echt niet fijn voelen. Je kunt wel de voetjes wat naar het hoofdje toe bewegen, dan komt het kontje ook wel omhoog. Maar ons meisje is wel slank en lenig moet ik erbij zeggen. Ze past ook nog in de tummytub ;)

18. Linana

Linana Niet meer actief

Hier heb ik dus nooit over nagedacht :D
    De beentjes gaan hier zo, whoppa, de lucht in, doekje erover, luier eronder weg, luier er weer onder en klaar!

De kraamzorg deed het trouwens ook gewoon zo nu ik erover nadenk

19. glimworm

glimworm Niet meer actief

lekker als je een verse volle poepluier aan het verschonen bent :D

20. Theepot

Theepot Fanatiek lid

Mar 21, 2010
    1,447
    0
    36
    Zuid Holland
    Bij ons in het ziekenhuis werd op de neo en ook op de hc gewerkt volgens de nidcap methode, hierin was het erg belangrijk dat er constant rust en geborgenheid werd gegeven en dus ook tijdens het verschonen. Ons is geleerd om dochter rustig op haar zij te draaien en haar zo heel rustig te verschonen zonder gehaaste en onverwachte bewegingen. optillen van de beentjes mocht hierbij absoluut niet omdat dit een heel onrustige en onnatuurlijke beweging is voor hele kleintjes.
    Toen ze eenmaal wat ouder was en wat zwaarder zijn we het ook anders gaan doen, hierbij hebben we altijd goed naar onze dochter gekeken.

Share This Page