Iemand ervaring met beentromboses en wat waren jullie symptomen? Komt dit veel voor bij zwangerschappen? Momenteel 19 weken zwanger. Heb wat last van zwaar gevoel in mijn linker been en af en toe pijn. Heb wel het gevoel dat het vanuit mijn rug uitstraalt, maar ben toch bang. Heb bloed laten trekken en daar zijn mijn INR waarden oké (niet gecheckt op D Dimeer of zo)
Dokter hier: aan je INR heb je vrij weinig, je kunt ook met een goede INR een DVT (diep veneuze trombose) krijgen en als je echt eentje wil uitsluiten, isvoora een echo een vrij noodzakelijke test. D-dimeer is niet specifiek genoeg om een DVT aan te tonen, al helpt het wel in de waarschijnlijkheidsbepaling. Dat gezegd hebbende, de (heel makkelijk te googlen.......) symptomen van een DVT zijn in principe een rood, glanzend, dik been (>3cm verschil met het andere been) en meestal een situatie in de afgelopen tijd waardoor een DVT waarschijnlijker wordt, zoals bepaalde medicatie, kanker, of een lange vliegreis/stilzitten. Zwangerschap an sich is geen risicofactor, alleen bedrust daarbij. De kans is groot dat dit gewoon klachten van (over-)belasting zijn bij de veranderingen in je lijf en de groei van je buik. Dat gezegd hebbende - ik ben dokter, maar niet JOUW dokter. Dit is geen inhoudelijk medisch advies waarbij je je gerust moet laten stellen als je wel zorgen of twijfels hebt. Bespreek het dan t.a.t. met je eigen huisarts of verloskundige.
Als je twijfelt, vragen om een echo. INR vertelt niet of je het hebt, maar alleen je risico. Ik wil ff op degene boven mij reageren; zwangerschap is wel degelijk een uitlokkende factor ivm de hormonen. Ik moet preventief antistolling spuiten bij een nieuwe zwangerschap.
I stand corrected, je hebt gelijk dat het een risicofactor is! Ik had verkeerd gekeken in de richtlijn. Maar - het blijft een zeldzaamheid. Preventieve antistolling voor DVT is daarbij ook echt niet standaard, jouw ervaring is dus geen reden voor OP om paniek te hebben Punt blijft dat de topicstarter dit vooral met haar eigen medisch team moet bespreken, niet met vreemden op het internet.
Het was ook niet als paniek bedoeld hoor. Overigens sloeg deze bij mij door naar een longembolie, verder geen risicofactoren, toch preventief spuiten. Standaardprocedure. TS, ik zou het laten onderzoeken. Het kan net zo goed een zenuw zijn die bekneld zit, zeker omdat je benoemd dat t uit je rug lijkt te komen. Wij kennen jou medische dossier niet. Zwangeren hebben een iets verhoogd risico, maar t gaat echt om een kleine groep. Ademen, en verder onderzoek vragen als er niks gevonden lijkt te worden evt naar fysio pijn in je benen is gewoon vervelend.