Ons zoontje van 21 maanden was altijd een hele goede eter. Sinds kort is het avond eten echter een drama. Niet omdat hij het niet lust, maar meestal is hij gewoon lekker eigenwijs. Hij weigert om ook maar een hap aardappels en groente te eten en roept alleen maar 'vlees' 'pudding'. Tot voor kort kreeg hij altijd pudding, ookal had hij nauwelijks aardappels gegeten. Dit omdat ik altijd hoorde dat je een toetje niet als beloning moest gebruiken voor het leegeten van het bord. Ook had ik toen bij sommigen groenten het idee dat hij aan de smaak moest wennen en het dus echt niet lekker vond. Nu hij de laatste weken echt vreselijk eigenwijs begint te worden (met veel meer dingen dan alleen het eten) neigen mijn man en ik er na om te zeggen 'als je geen aardappels/groente wilt dan krijg je helemaal niks, dus ook geen vlees en pudding'. Zijn er meer mensen die dit doen en werkte dit, of is dit 'slecht'?
O, wat herkenbaar! Onze dochter heeft ruim vijf weken ook amper avondeten gegeten. Gelukkig gaat het nu sinds een paar dagen weer veel beter (hoop dat deze fase weer achter de rug is!). Maar ook wij vinden een toetje geen beloning maar onderdeel van een gevarieerde voeding. Vlees vind ik een ander verhaal. Dat zou ik niet geven als hij niet eet.
Volgens mij is het echt een fase en ik heb er niet al te moeilijk over gedaan. Wel heb ik erop gelet dat ze overdag niet teveel at, zodat ze bijvoorbeeld savonds geen honger had. Hier heeft het ook een aantal weken geduurd, terwijl ze normaal een supergoede eter is. Als ze niet meer wilde, haalde ik dr bordje weg en gaf ik haar nog een beetje vla of yoghurt. Volgens mij ziet ze dit niet echt als beloning, maar dit kan natuurlijk per kind verschillen.... Na een aantal weken at ze weer netjes dr bordje leeg dus ik zou er niet teveel aandacht aan geven. Succes!
Hier een mannetje die tot zijn 1e verjaardag geweldig at, en daarna geen warm eten, vleeswaren, kaas, ei enz. enz. wil eten (hij is nu bijna 2)eet eigenlijk alleen pap, brood met pindakaas, appelstroop, hagelslag. en af en toe een kwart appel. het enige wat hier (ook niet echt) werkt, Is hem wat op zijn bord leggen, van wat wij ook eten (lees 2 sperciebonen, mini aardappeltje en stukje vlees) en als hij dit niet eet, krijgt hij alleen yoghurt met niets er in. Heeft hij wel gegeten, dan krijgt hij iets in de yoghurt zoals roosvicee of wat hagelslag, of vla oid. Het frustreert mij ook vaak dat hij weigert te eten, maar ik heb geleerd, dat ik het niet ga winnen, het is erg pittig mannetje. Ook 's morgens bij het koffie drinken, krijgt hij fruit, als hij dit niet eet, krijgt hij geen koekje, eet hij wel fruit, krijgt hij wel een koekje. Toch ben ik ook op zoek naar tips waardoor hij wel gaat eten, want hij gaat vaak met een ietwat lege maag slapen, hij wordt niet wakker, heeft er dus blijkbaar geen last van, maar wil eigenlijk dat hij toch wat leert eten, ik weet alleen niet meer hoe!Dus wie heeft er ook voor mij TIPS
Ik zou het iig op een gezond toetje houden dan. Geen vla of pudding, maar bv yoghurt ofzo. Toetje overslaan zou zonde zijn, want ook de zuivel draagt bij aan een goede voeding. Wij negeren het meestal. Niet eten? Jammer dan, dan maar met lege maag naar bed. Het zijn hier voornamelijk fases gelukkig, als het een structureel probleem is is negeren misschien niet de beste oplossing.
Jill heeft dat ook gehad toen ze 1,5jaar was... ik heb er toen niet moeilijk overgedaan eigenlijk. dan maar alleen een toetje na het eten. ik dacht, die gaat vast wel weer eten als ze honger heeft nu doe ik er nog niet moeilijk over. ze eet nog steeds alleen wat ze lekker vind en ik ga die groenten en zo er niet 'inproppen' en heb ook geen zin in gevechten aan tafel. maar goed, ze eet dus ik vind het wel best. als ze 18 zijn eet ze het vast allemaal wel op vorige week had ze wel dat ze ook niet wilde eten en telkens van tafel wilde, en dan weer aan tafel etc etc. werd er zo maf van dat ik haar een poosje op de berging heb gezet en na een minuut of 5 weer aan tafel gezet en ze begon zomaar te eten. dat werkte dus wel. maar dat is meer dat ze me aan het uittesten was volgens mij... ik heb ooit het boekje 'peuterpubertijd' gelezen van de wij jonge ouders en daar in stond dat je ook minder op het bordje kunt leggen wbt eten. dit hielp ook echt! het was dan nog niet veel maar ze at wel. en verder als wij sla eten eet zij mais of erwtjes, vind ze kij lekker. oja, daarintegen eet ze wel veel fruit. dus de vitamines krijgt ze vast wel binnen.
hier wel eentje die t al een jaar vertikte om groente en aardappel te eten, totdat we dreigden met t toetje.. Nu hebben we ook wel weer een extra beloningssysteem ingevoerd hoor, als ie een hapje groente en een hapje aardappel eet krijgt ie een smiley, en bij 4 smiley's een verassingsei. Toch heb ik t gevoel dat t geen toetje krijgen m t meeste doet waardoor ie nu wel een hapje groente eet. hij krijgt op de dag genoeg zuivel binnen dus vandaar dat we toch maar gezegd hebben, als je geen honger hebt heb je ook geen plaats meer in je buik voor een toetje.. maar das mijn ervaring met eenflinke eigenwijzerd .
Onze dochter is nu ruim 20 maanden en ze eet over het algemeen heel goed. Behalve boerenkool. Maar de worst eet ze wel. Als wij zeggen dat ze pas weer worst krijgt als ze een hapje boerenkool eet, dan doet ze het nog niet. Ze blijft zeuren om worst, maar boerenkool, ho maar. Dus of ze begrijpt het niet, of ze is echt zo ontzettend dwars op dat moment..?? Maar je zou het kunnen proberen of het helpt met het toetje..
hier 1 van bijna 3 waar het nog met vlagen voor komt. afgelopen week heeft ze ook zowat niks gegeten, boterhammetje ging er met moeite in maar ze heeft 2 avonden achter elkaar niks gegeten. zo eet ze niks en zo eet ze de oren van je hoofd. toetje krijgt ze altijd wel , ze eet altijd een water ijsje na het eten (zelfs nu het zo koud word). toetje is een onder deel van het eten dus dat krijgt ze gewoon.
Hier ook af een toe een periode dat ze wat minder eet. Nou ja prima, dan eet ze niet. Ik maak er geen drama van want dat kost mij en haar veel energie. En het is niet zo dat ze hier niet eet omdat ze het niet lust want ze lust alles en als ze echt honger heeft smikkelt ze haar bordje leeg. Heeft ze er geen zin in dan is ze na 1 hap klaar. Ik zorg dat ze genoeg fruit op een dag binnen krijgt, probeer groente uit te kiezen waarvan ik weet dat ze het heerlijk vindt en als ze dan een dag wat minder eet ga ik mij er niet druk om maken. Ook vlees krijgt ze hier gewoon tijdens de maaltijd. Dus niet eerst groente en aardappel en dan vlees. Gewoon met zijn 3en op het bord en meestal eet ze van alles wat. Juist als je dat soort dingen gaat doen wordt het vaak een strijd omdat ze toch een machtsspelletje willen uitoefenen op je, denk ik.
Hier gelukkig een makkelijke eter met warm, hij laat vooral zijn brood snel staan. Maar als ik naar de leeftijden van jullie (en mijn) kindjes kijk is het ook wel weer een fase die bij de leeftijd hoort. Mijn tweede zoontje is van jan 2009 en ik merk dat hij ineens weer aan het huilen is in zijn bed, zowel 's nachts als overdag. Dat is het meest kenmerkende aan weer even een opstandige fase (en lekkere krijsbuien, want ik wil lekker even niks!). Goed om dat te weten, dan kan ik me op een paar weken rommelen instellen! (en tijdens hele dwarse dagen bedenken dat het maar een fase is en vanzelf weer overgaat)
hoi mijn dochtertje van 21 maanden eet af en toe slecht maar ik vind het niet erg wat ze is flink zat whaaaaa 15 kilo en 85 cm maar ze eet smorgens wel goed en smiddags ook af en toe geef ik ze smorgens toch een flespap want als ik brood geeft dan haalt ze beleg of kaas of zoetigheid van de brood af en dat eet ze dan op en laat ze het brood liggen of geef ze weg aan de honden met warmmaaltijd eet ze soms 3 a 4 hapjes van de groente en aardappelen en soms weer 5 a 9 hapjes maar ik moet niet als mijn dochtertje aan de groente en aardappelen zit en wij zijjn daar klaar mee en gaan aan de vlees dan moet zij ook vlees en dan eet ze echt niet meer de prakkie op dus wij wachten nu netjes tot zij heeft gegeten en niet meer hoeft dan pas nemen wij met ze 3e het vlees en toetje maar ik maak me eigen niet druk om zal wel een fase zijn liefs Citta