Hallo, Over krap een maandje gaan we met onze 2 kinderen van bijna 4 en 2 jaar weer naar Frankrijk. Dit jaar gaan we verder dan ooit en hebben we ook een overnachting. Nu vroeg ik me af: Waarmee vermaken jullie je kinderen achterin de auto? We hebben al van die dvd schermpjes en natuurlijk maken we daar gebruik van. Maar verder ben ik inspiratieloos.. (oja, een tablet gebruiken onze kinderen nog niet). Vind het zo lastig, want als ze iets laten vallen kunnen ze het zelf niet oprapen en wij in een rijdende volle auto kunnen er vaak ook niet bij.. Dus nogmaals: Hoe houden jullie de kinderen achterin de auto "bezig"?
Onze kinderen kijken een filmpje of vermaken zich op de tablet (echt een uitkomst voor lange ritten). Wat ook leuk is: (verwijderbare) raamstickers voor in de auto.
Mijn kinderen zullen onderweg naar Italië: - dvd kijken - spelletje op de tablet doen - vrachtwagens of caravans tellen - slapen (mijn kinderen vallen in de auto makkelijk in slaap) - liedjes zingen/luisteren En we stoppen regelmatig. In Frankrijk heb je bij bijna iedere stopplaats langs de snelweg wel een speeltuin(tje), dus als je om de 2-3 uur even stopt en ze even laat uitrazen in de speeltuin dan zijn ze vaak in de auto weer wat rustiger (is mijn ervaring althans)
Die dvd-schermpjes hebben wij echt heel veel gebruikt onderweg naar Italie een paar weken terug, wat een uitkomst zeg! Verder heeft vooral mijn oudste heel veel naar luisterboekjes zitten luisteren, terwijl hij zelf het boekje doorbladerde. Ik had ook een tas vol kleine action-prulletjes, en als het achterin onrustig begon te worden mikte ik wat cadeautjes naar achteren . Heel succesvol waren hier kleine ventilators, pijperagers (van die buigbare pluizige ijzerdraadstokjes), tekenbordjes, kleine flipperkastjes en heeeeeeel veel stickers. Spelletjes, zoals 'de eerste die 10 witte auto's ziet heeft gewonnen', 'de eerste die een koe ziet krijgt 10 punten', ik zie ik zie wat jij niet ziet, enzv. Maar vooral ook goede stopplaatsen uitzoeken, bij voorkeur met een speeltuintje of zo, zodat ze even goed wat energie kwijt konden.
Hier zijn de schermpjes favoriet. Als ze leeg zijn, dan zingen we liedjes, doen we spelletjes zoals ik zie ik zie. En ik heb net autobingokaarten uitgeprint, voor de komende vakantie. Lijkt me ook wel lollig.
Zelf geen ervaring maar als wij vroeger op vakantie gingen kregen we om de zoveel tijd een klein cadeautje/speelgoedje om uit te pakken. Was goedkoop prul maar ZO leuk, keek er altijd naar uit
Hier geen dvd schermpjes. Wij zorgen zelf voor het vermaak en de kinderen vermaken zichzelf ook wel goed. Ik heb inderdaad cadeautjes zoals een kleurboek, magnetisch tekenbord etc. Verder kijken ze graag naar buiten en als ze echt vervelend zijn heb ik handpoppen(van de emte in sokvorm) en doen we even gek. We luisteren veel liedjes en luistercd's. Voor de oudste maak ik een kilometerkaart want die wil weleens om de haverklap vragen of we er al zijn. Dan kan ze elke 100 kilometer afstrepen. We gaan 1100 km rijden op 1 dag en rijden 3 uur weg. We 'negeren' ze dan ook echt even in de hoop dat ze gaan slapen (wat meestal niet lukt). Meestal slapen ze smiddags ook nog wel weer een stukje. En ik zorg voor genoeg te snoepen, ook in het gezondere. Soepstengels doen het hier bijvoorbeeld ook goed.
Ik neem nooit iets speciaals mee. Een bal voor tijdens de stops en de tablet neem ik wel mee en mogen ze een filmpje opkijken. Verder is het maar gewoon accepteren dat het een lange rit wordt. Vorige keer naar Zuid-Frankrijk hadden wij er meer last van dan zij.
Ik had een mandje gekocht met boekjes, kleurboeken, potloden, puzzeltjes en daarin gedaan konden ze zo pakken. Ik had voor beiden een laptop schootkussen gekocht zodat ze die op schoot konden doen als ze wilden kleuren. Ging erg goed.
Je hebt zo'n play-tray-tafeltje: https://www.bol.com/nl/p/star-kids-auto-speeltafeltje-snack-play-travel-tray-autotafeltje-zwart/9200000058908455/?Referrer=ADVNLGOO002031-G-22882688309-S-146573929229-9200000058908455 Zoiets; dat hebben wij gekocht en die laden we op vakanties vol met een kleurboek; kleurpotloden, autootjes/tractors en ander grut. Ook inderdaad een tablet met apps/filmpjes/liedjes en daar kan hij wel 2399409 uur zoet mee zijn als het aan hem ligt. Misschien inderdaad surprise eieren (die van vier is daar oud genoeg voor toch?) of een ventilator/snoep-dingetje met een speeltje erop. Dat zie je wel eens in de winkel liggen; we hebben er verleden week nog eentje gekocht op vakantie. Een vliegtuigje met een echte ventilator die het doet, een lampje en dan in de houder waar het vliegtuig op zit zitten, snoepjes. En misschien iets van 1 klein potje klei ofzo. Dat goedkope Action klei blijft hier niet in stof/tapijt zitten (waar playdoh dat absoluut dus wel doet). Leg een vuilniszak onder het autostoeltje en go - gewoon even kliederen en wat te doen hebben
Het beste was hier 's nachts rijden. Ze sliepen, behalve de oudste, maar die kijkt graag naar buiten, en heeft niks nodig om zich te vermaken in de auto. Ik neem wel elk jaar een tas met cadeautjes mee voor alle kinderen. En dan om de 2 a 3 uur mogen ze een pakje uitzoeken en openmaken. Kleurtjes, kleurboek, puzzelbal, houten puzzel, verrekijker, zwembrillen etc. Dingen die ze in de auto kunnen doen, maar ook dingen die op de camping kunnen. Lang leve de Action We hebben verder geen dvd spelers of ipads, dus ze moeten zich echt zo vermaken, en dat gaat prima, ook overdag.
Inderdaad, wij doen ook nooit iets bijzonders. Geen schermpjes, wel boeken, papier en schrijfgerei, tijdschrift (mogen ze uitkiezen voor de vakantie). We stoppen wel regelmatig bij een parkeerplaats met speeltuin (van tevoren uitkiezen!!!) Verder verwachten we van ze dat ze gaan slapen, meestal slapen ze best een flinke tijd van de reis, we gaan 's nachts rijden. Ik ga ze verder niet vermaken hoor, de lange reis hoort erbij, ze willen zelf tenslotte ook naar Zuid-Frankrijk.
Veel tips, bedankt iedereen! Het is wel duidelijk dat ieder gezin anders is. Kinderen zijn natuurlijk anders en soms is het ook leeftijdsgebonden. Onze kinderen slapen nauwelijks in de auto, ook niet 's nachts, dan zijn ze gewoon vervelend (moe) wakker. Dan zetten we uiteindelijk meestal de dvd schermpjes in en soms vallen ze daarbij in slaap Omdat ze 2 en 4 zijn zit lezen er nog niet in en bladeren ze in 10sec door een boekje heen Vind het wel een leuke tip om voor te lezen in de auto, de raamstickers, het schrijfbord etc. Ook dat idee van een "laptop schoot kussen" o.i.d. dat ze op schoot de mogelijkheid geeft om te kleuren enzo, goed idee! Thnx allemaal! Mochten er nog tips zijn dan hoor ik het graag.
Wij zijn net terug uit Frankrijk en ik had deze voor mijn dochtertje gemaakt. DIY: autobingo snackdoos In twee vakjes zat een klein briefje met daarop een cadeautje getekend. Ik had een kleine AH dino ingepakt en raamstickers. Beide een groot succes. Verder hebben wij ook een snack&play travel tray, een magisch tekenbord waarop we raadspelletjes doen (wat teken ik?) en natuurlijk de tablet.
Heel handig zijn de color wonder stiften + Boek van crayola. Die stiften doen het alleen in het boek wat er bij hoort. Dus geen geklieder op vingertjes en kleding. Ideaal! En ik ben zelf naast onze jongste gaan zitten en onze oudste mocht voorin zitten naast papa. Groot feest voor hem natuurlijk en voor de jongste heel fijn dat ik naast haar zit.
Wat echt heel leuk is is auto bingo. Wie het eerst aangekruist heeft op z'n kaart met wat je hebt gezien heeft gewonnen en dat kan echt even duren😁