Beetje bang om echt samen te gaan wonen.

Discussie in 'De lounge' gestart door A2CA, 25 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. A2CA

A2CA Niet meer actief

Hallo iedereen,

Zoals vele van jullie weten, wonen wij nu in een woonwagen ( tijdelijk ). Deze woonwagen is niet van de gemeente maar van onszelf zodat we geen huur hoeven te betalen. We betalen ook geen stroom want hebben een stroommotor. Wij hebben ons een hele tijd geleden in laten schrijven voor een huurwoning, want we willen graag een huisje waar meer plek is dan hier en een eigen tuintje. Maar nu dat het vooruitzicht steeds een beetje dichter bij komt ben ik toch wel bang. Ik ben pas een dik jaartje bij mijn vader weg en daar werd toch alles geregeld.

Ik weet dat er vele gezinnen in nederland zijn die het echt niet breed hebben en er ook vele zijn die nauwelijks rondkomen.
    Toch maakt het mij bang om een eigen huisje te hebben. Dan komen er allemaal kosten bij wat we nu niet hebben ( is natuurlijk normaal heeft iedereen maar ben bang dat we niet rond gaan komen )

Huur, gas water licht, gemeente belasting, tv, internet, huur van cv, noem maar op. Op dit moment kan ik nog steeds geen werk vinden ben ik overigens had mee bezig. Maar ik wil gewoon dat het lukt. Ik ben het aan mijn dochtertje verschuldigt dat zij samen met papa en mama in een huisje woont en dat wij dan ook rond kunnen komen.

Mijn vriend heeft geen vast contract dus als dat ook nog eens zou wegvallen zitten we in de pinarie.

Sorry voor het lange verhaal, het zal in de ogen van veel mensen niet hetzelfde gevoel hebben als ik omdat er veel mensen zo moeten leven.

Maar herkent iemand zich daarin? Ik wil gewoon dat het slaagt en dat ik me geen zorgen hoef te maken, want ik lig er soms wakker van.

Veel liefs.

2. Zijzei

Zijzei Actief lid

4 nov 2011
    455
    0
    0
    Waar staan jullie dan? Want zo te lezen heb je ook geen vaste staanplaats, waar je wel huur voor betaald normaal gesproken.

Ik zou gewoon doorgaan met werk zoeken en je niet al te druk maken om het hoe en wat. De rekeningen zullen inderdaad komen, maar dat is voor iedereen zo. Voor je zelf een balans opmaken hoeveel er binnen komt en waar het aan uitgegeven wordt geeft ook vaak een duidelijk beeld hoe je om gaat met geld en waar je punten kan verbeteren! Succes.

3. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    ik heb er niet echt ervaring mee, maar afhankelijk van inkomen en huurprijs zou je wel recht hebben op huurtoeslag bijvoorbeeld, ook afhankelijk van inkomen zou je kwijtschelding kunnen krijgen van de gemeentelijke belastingen, en noem allemaal maar op.

ook een vast contract is in deze tijden helaas geen garantie voor een inkomen, want als ze van je af willen komen ze toch wel van je af, maar t geeft idd wel meer een gevoel van zekerheid (dat geef ik toe).

enige andere tip die ik je kan geven is als je je er nu nog niet goed (genoeg) bij voelt, zou ik het nog even uitstellen...

succes!

4. vivianbraak

vivianbraak Niet meer actief

Meis deze zorgen zul je, je hele leven houden. Ook al heb je bv werk het kan morgen ineens anders zijn.

Voor de rest sluit ik mij aan bij Babyfg. Zolang je twijfelt kun je misschien beter nog even wachten.

5. Marieke4mei

Marieke4mei Niet meer actief

Ik heb ook deze zorgen gehad toen ik het huis uit ging. Zoveel van die vaste lasten. Eerst werk vinden en dan kijken wat je allemaal kwijt bent per maand en wat je inkomsten zullen zijn inclusief de toeslagen. Dan heb je zo een optelsommetje of het redelijk te doen is en hoef je nergens bang voor te zijn.

6. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Ik denk inderdaad dat je die zorgen altijd blijft houden.
    Wij hebben nu sinds juli een koophuis en ik heb ook elke dag wel even zorgen van ojee komen we deze maand rond, zullen we er altijd kunnen blijven wonen.
    Zeker nu er overal crisis is.

Ik zelf heb wel een baan, vast contract maar werk 16 uur per week. Mijn man heeft geen vast contract, dus daar hangt ook een hoop stress op.

Maar ik denk dat je op een bepaald moment toch de sprong moet wagen.

Net zoals in het leven of in een relatie is niks zeker.

Onze relatie is op het moment niet erg goed.. Gaan ook in relatietherapie, toch hebben we wel het huis gekocht.
    Het kan straks beide kanten opgaan, of we hebben er goed aan gedaan en wonen er straks nog lang en gelukkig.
    Of we gaan uit elkaar en was het dus niet handig geweest achteraf gezien om het huis te kopen..
    Tjaa.. de tijd zal het leren.

Je zou een lijst kunnen maken van alle lasten waar je mee te maken gaat krijgen. Dat bij elkaar optellen, laten berekenen welke toeslagen je recht op hebt en zo kijken of je alles kan betalen.

7. famke80

famke80 Bekend lid

2 aug 2012
    730
    1
    18
    NULL
    NULL
    Wij hebben ook een periode zonder werk gezeten, van de bijstand, huur + zorgtoeslag konden we toen zonder probleem rondkomen. Natuurlijk moet je dan wel heel goed opletten waar je je geld aan uitgeeft. Gelukkig heeft bij ons die periode niet lang geduurd!
    onzekerheid zul je vaker hebben. Momenteel weer zonder werk, en een hypotheek die betaald moet worden.

8. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

Eigenlijk heb ik deze zorgen nooit gehad.

Van te voren heb ik alle vaste lasten welke komen kijken bij een eigen huis uitgezocht en "ruim" berekend. Zo had ik een mooi ruim overzicht van wat ik allemaal kwijt zou zijn.

Dit gaf mij behoorlijk wat rust en leverde geen stress op omdat ik wist wat mijn in en uitgaven waren.

9. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    eh ja mijn motto is 'go with the flow' Tuurlijk zul je je zorgen maken over geld. zolang er geen geldboompjes bestaan maakt iedereen zich zorgen. voordat je het huurhuis in gaat zou ik even goed inkomen en uitgavan op een rijtje zetten en kijken of het uberhaupt haalbaar is. wij willen graag groter wonen en naar koophuis gaan, maar de maandelijkse lasten kunnen wij niet opbrengen en is dus de keuze makkelijk, we blijven in dit huis(huur)

succes!

10. Nicky Lohs

Nicky Lohs Actief lid

20 mei 2012
    470
    0
    0
    Waarom denk je dat het niet lukt? Je vriend heeft een baan, ookal is het geen vaste. Bijna niemand heeft een vast contract als starter. En zelfs mensen zonder baan kunnen in een huis wonen.

Waarom betaal je nu geen gemeentelijke belastingen? Je maakt toch wel gebruik van alle voorzieningen in je gemeente neem ik aan? Ik zou eens beginnen om dat te gaan betalen (zoals iedereen dat moet!), dan wen je ook langzaam aan een ander uitgavenpatroon. En als je nu zo weinig vaste lasten hebt kun je ook een spaarpotje aanleggen zodat je straks wat reserve hebt.

Hoe kom je nu trouwens aan water, internet, tv etc? Daar moet je nu toch ook al voor betalen neem ik aan, dus dat verandert allemaal niet.

11. A2CA

A2CA Niet meer actief

Nee ik hoef daar allemaal niet aan te betalen. Wij wonen op een noodvak, dit heeft de gemeente bepaald omdat we overtollig zijn. Water kopen we in de winkel en warmen we op met waterkoken, we hebben geen douche etc daar is een stalletje voor gebouwd alleen dat betalen we is 10 euro pm. Tv en internet hebben we via wifi van schoonouders want bij ons zijn geen kabels aangelegd omdat het nood is, daarom hoeven wij ook geen gemeenteheffingen te betalen want dit is tijdelijk en hebben ze ook geen voorzieningen van gemaakt. Wij kunnen ook niet op dit adres staan ingeschreven omdat het dus eigenlijk niet bestaat het is alleen uit nood, daarom willen we ook zo graag in een huis wonen waar dit wel allemaal is.

@ alle andere; bedankt voor jullie reacties, gelukkig ben ik dus niet de enige. Ik geef toe dat ik me vaak druk maak om dingen wat eigenlijk normaal zijn. Daarom zou ik ook nooit kopen want als we het niet meer kunnen betalen zitten we met een probleem.

12. Bri

Bri Niet meer actief

Ik ben destijds gewoon heel geleidelijk begonnen.
    Eerst één kamer huren (studeerde toen, en woonde alleen), en alles inclusief aan de huisbaas betalen. TV had ik niet, internet had niemand toen thuis (hahaha, zo oud ben ik... ben in 1990 op mezelf gaan wonen).
    Daarna een andere, iets grotere kamer, met eigen badkamer en gedeelde keuken.
    En zo voort, totdat ik samen met mijn toenmalige vriend een 3-kamer flat kon gaan huren in een foeilelijke flat. Mijn eerste woning (2 kamer appartement) met tuintje kocht ik toen ik 27 was en weer single. Nu ben ik 41 en woon al bijna 10 jaar samen in een mooie eengezinswoning-met-kantoor-aan-huis en een dakterras.

Je becijfert wat je kunt missen, en zoekt iets wat binnen dat budget past. Een huis met een tuintje zou je in de randstad volgens mij op je buik kunnen schrijven, maar een flatje met een balkon zou ergens moeten lukken.
    En natuurlijk zoek je een baan, en hoop je dat je partner wat meer vastigheid krijgt. Succes gewenst!

13. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.157
    8.132
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Als jij geen werk hebt en je vriend geen vast contract kan je dan wel huren?

14. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Ja hoor via sociaal stelsel. Hier hoef je niet eens een inkomen te hebben wel de eerste maand huur. Maar een inkomen tegen over ons woord een net gescheiden vrouw die had geen inkomen toen ze introk pas na 4 weken kreeg ze bijstand

15. A2CA

A2CA Niet meer actief

@ Devilschase; Ja dan kan je wel huren. Hij moest alleen loonstroken en jaaropgaaf meenemen toen. Omdat hij meer dan het minimum verdient kunnen we gewoon huren ze vragen niet naar vastcontract in onze gemeente dan. Ik ben hard opzoek naar werk maar tot nu toe nog geen resultaat.

16. MamaVanGilani

MamaVanGilani Niet meer actief

Ik snap je heel goed, als je zo twijfelt is het miss niet onverstandig om samen met je vriend is een avondje uit te trekken en samen wat dingen op tafel gooit en kijkt wat jullie samen kunnen.

En maak je niet druk wat je dochtertje betreft, liefde is onbetaalbaar! De rest is bijzaak. Komt goed meid, alles op zn tijd!

17. A2CA

A2CA Niet meer actief

MamavanGilani; bedankt voor je reactie. Misschien maak ik me ook wel zorgen om niks. Laatste tijd ben ik nogal erg deprimerend omdat voor mijn gevoel even alles tegen zit en mijn wereld heel erg klein is geworden.

Deel Deze Pagina