Hoelang wakker in bed laten liggen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door kkatinka, 17 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kkatinka

kkatinka Actief lid

6 aug 2014
    340
    5
    18
    Mijn gupje van 7 weken sliep altijd op de arm, maar omdat ze best vaak ook wakker werd (ik moet immers soms ook een beweging maken) ben ik haar nu ongedwongen langzaam in haar eigen bed aan t laten wennen, met zon 1 slaapje per dag.
    Dus : bij moeheid slaapzakje aan, bedje in, kusje, speen en neerleggen. Gistet voor t eerst geprobeerd en wonder boven wonder sliep/lag ze 1.5 uur (ze zuigdr nog wel aan haar speen. Kunnen babys dat slapend? Of sliep ze niet?). Heb wel 25 x haar speen erin moeten doen, maar toch. Nu ligt ze echter al een uur wakker in haar bed te zuigen, en om de paar minuten valt de speen uit, begint ze te huilen , stop ik speen terug
    En gaat ze weer wakker verder.
    Alleen: nu ligt ze al ruim een uur wakker te zuigen.. Terwijl ze allang moe is. En haar slaap nodig heeft.

Wat adviseren jullie mij?
    En hoe pakten jullie wennen in bedje aan?

2. Winddanser

Winddanser Fanatiek lid

2 mrt 2013
    3.295
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn advies: een draagdoek/ergonomische draagzak, heb jij je handen vrij en kan je kindje lekker in slaaap wiebelen. Hier ging het in bed slapen overdag ook nief in het begin; op mij slapen, in de draagdoek of kinderwagen ging uitstekend. Mn dochter slaapt pas sinds dat ze een maand of 7 is in haar bedje, eerder was ze er niet aan toe.
    Nu laat ik haar maximaal een half uur wakker liggen, als ze dan niet slaapt dan haal ik haar eruit en probeer het later opnieuw.

3. Winddanser

Winddanser Fanatiek lid

2 mrt 2013
    3.295
    0
    0
    NULL
    NULL
    oow ja, baby's kunnen wel slapend op hun speen sabbelen maar zijn dan niet heel diep in slaap

4. Lizzie086

Lizzie086 Actief lid

21 aug 2014
    136
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook pas met 3 maanden naar eigen bed overdag. Daarvoor idd in de draagdoek of op de bank en dan computer en afstandsbediening naast me ;)
    Hij sliep wel direct normaal in zn bedje. Maar als ze zo lang wakker ligt zou ik r eruit halen, een uur wakker liggen in bed is echt lang. En dan als ze weer vermoeidheidsverschijnselen heeft opnieuw proberen. Mss een optie om bij dr te blijven tot ze (bijna) slaapt?

5. sennavt

sennavt Actief lid

18 feb 2015
    287
    0
    0
    NULL
    NULL
    #5 sennavt, 17 apr 2015
    Laatst bewerkt: 17 apr 2015
    Zl houdt het geen uur vol om wakker maar stil in bed te liggen en hij is 3 maanden. Dl kon dit wel maar een uur lang liet ik haar nooit liggen. Mij is wel verteld toen dat dit geen kwaad kon, zolang ze niet huilt. Ook dan zou de rust goed zijn. Maar bij wijze van test bleek dat ze dit meer dan een uur vol kon houden. En dat vond ik zelf een beetje overdreven dus voor mezelf aan blijven houden na een half uur nog wakker dan er weer uit.

Juist door haar langer wakker in bed te laten liggen verstoorde ik haar slaapritme. Want na meer als een uur wakker in bed ging ze echt niet na 30 minuten wakker zijn wel slapen want ze had immers al een uur 'gerust'. En vaak raakte ze dan uiteindelijk helemaal overstuur. Met max een half uurtje wakker in bed ging ze juist wel slapen als ik haar weer naar bed bracht.

Het is ook heel erg wennen zo'n nieuwe omgeving, allerlei nieuwe indrukken en prikkels. Het kan voor een baby moeilijk zijn om hieraan te wennen, en ik denk dat je het goed aanpakt door het steeds weer te proberen. Het zal vanzelf steeds beter gaan, hier sliep dl met 6 maanden elk slaapje in haar eigen bed zonder een half uur wakker te liggen (op uitzonderingen na). Ook moest ze wennen aan de ruimte die ze ineens had, hoewel ze hier echt duidelijk om 'vroeg' bij 3/4 maanden. In een kinderwagen, draagdoek of bij jou in je armen hebben ze die geborgenheid, ze worden omsloten net als in de baarmoeder als het ware. En dan kan het een behoorlijke omschakeling zijn naar zo'n groot ledikantje. Sommige baby's hebben er geen moeite mee, anderen wel. Gewoon blijven proberen!

Zl wil juist liever niemand om hem heen als hij in slaap probeert te vallen. Liever wordt hij met rust gelaten en als ik hem zijn speen geef dan ga ik direct daarna weg. Als hij hulp nodig heeft met in slaap vallen dan moppert hij even en ga ik erheen, als het hem zelf lukt dan hoor ik hem niet en valt hij na een minuut of 5 rustig in slaap zonder mopperen of iets.

Heel verschillend dus onze kinderen, en bij zl moest ik hier ook echt achter komen door het te proberen (erbij blijven maakte hem alleen maar actiever) omdat ik niks anders meer kon bedenken wat zou kunnen helpen om hem makkelijker te laten slapen.

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Wat fijn dat ze zonder huilen rustig in dr bedje wilt liggen! Ik heb zelf mn kinderen in de ergonomische drager en draagdoek gehad tijdens dutjes, of in de wagen of box beneden. Mn zoon van 2,5 slaapt overdag ook nooit boven, dus ze liggen hier nooit wakker in bed maar ik zou zelf een uur wakker in bed 'zonde' van de tijd vinden. In die tijd kan je ook een uur samen zijn. Ik zou zelf dus, na een half uurtje ofzo, haar eruit halen, tenzij je dus het gevoel hebt van 'nog een minuutje en dan slaapt ze'

7. LynnLemon

LynnLemon Lid

9 mrt 2015
    53
    0
    0
    Straatsburg, France
    Mijn dochter van 11 weken kan ook nog niet in bedje slapen overdag, enkel in de armen of op een voedingskussen op mij.
    Dat is helemaal normaal, baby's willen je hartslag voelen en je warmte tegen hen hebben.

8. tuc

tuc Niet meer actief

als ze niet huilt dan zou ik haar laten liggen.

9. Mamain2015

Mamain2015 Actief lid

25 mrt 2015
    264
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik loop juist hele dag al met haar op de arm dus zie dit absoluut niet als "nu zijn we een uur minder samen." Haha

Correctie: ze ligt niet een uur wakker. Ze is wakker, dommelt een paar minuten weg, wordt wakker, dommelt weer even weg etc.

10. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Zolang ze niet huilt ligt ze lekker. Dus ik zou haar lekker laten liggen.

11. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.935
    3.945
    113
    Kindjes vinden het soms ook heel fijn om lekker rustig te liggen, lekker om zich heen kijken, weinig prikkels...
    Ik vond en vind mijn kinderen ook wel eens zo in bed, dacht ik dat ze nog sliepen, lagen ze blijkbaar al een tijdje rond te kijken. Prima toch, als ze het niet leuk meer vinden hoor je ze wel ;)

12. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Lekker laten liggen.. Liggen en geen indrukken opdoen is ook uitrusten.

Deel Deze Pagina