Laag AMH (0,5) effect op zwanger worden?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door MiekeH, 27 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MiekeH

MiekeH Actief lid

10 jun 2013
    399
    0
    0
    Hi,

Wie heeft ook of is bekend met een laag AMH? Wij zitten nog in het oriënterend fertiliteitsonderzoek. Verder waren de waardes goed alleen was het zaad niet van topkwaliteit. Zw. Kans 30%... Ze gaf aan dat een laag AMH niks te maken heeft met het slecht zwanger worden, maar nu ik er meer info over zoek heeft iedereen het alleen maar over IVF en andere onderzoeken.

Zijn er ook meiden hier die spontaan zwanger zijn geraakt met een laag AMH?

Ik ben overigens bijna 32 en we moeten eerst de laparoscopie nog doen voordat we de opties gaan bespreken.

2. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.879
    2.881
    113
    Noord-Holland
    Met een laag amh heb je nog maar weinig eicellen, die kwalitatief ook niet zo goed zijn. Wordt meestal ivf en dan meestal in dusseldorf voor de beste kans :)
    Ik ken hier maar 1 dame die nog spontaan zwanger is geworden. En met ivf heel veel dus nog prima hoop maar niet te lang wachten :)

3. dpbovenkamp

dpbovenkamp Fanatiek lid

14 jan 2014
    1.628
    3
    36
    Hoi,

Ik zat net boven de grens van low fertility. Dat is 1.5 en ik had 1.6. Dat had geen gevolgen voor mijn traject of zwanger worden, maar betekent wel dat ik vroeg in de overgang kom, waarschijnlijk begin ik rond 38. Ik ben nu 32. Dat had ik ergens ook wel verwacht, want mijn moeder, tante en oma waren ook allemaal rond die leeftijd begonnen.

0.5 is erg laag. Ik wil je niet bang maken, maar mijn fertliteitsarts zei dat er onder de 0.5 geen IVF of ICSI meer gedaan wordt, omdat de slagingskans te klein is (maar dat verschilt misschien per ziekenhuis)

Bedoelde jouw arts 30% kans op een natuurlijke manier? Dat komt op mij best hoog over, gezien de verminderde kwaliteit van jouw man en het feit dat jouw eitjes waarschijnlijk ook van mindere kwaliteit zijn. Tegen ons werd gezegd dat we op de natuurlijke manier 0.1% kans hadden om zwanger te worden en met MMM 26%, terwijl mijn partner SUPER goed zaad heeft (één na laatste score van 116,5).

Ik weet niet hoe oud je bent, maar met zon lage AMH waarde zou ik er zeg maar geen gras over laten groeien! Die overgang ligt op de loer, zo heb ik het ook steeds ervaren en nu nog steeds. Een tweede kindje is voor ons misschien niet haalbaar:( (maar ik ben natuurlijk al ontzettend gelukkig met deze zwangerschap!!)

Groetjes Patricia

4. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.879
    2.881
    113
    Noord-Holland
    0,5 telt als POF volgens mij, vervroegde overgang. Dan is het echt bijna op. Rond de 30 moet je rond de 2 zitten. Echt een kwestie van nu heeeeel snel door met ivf.

5. MiekeH

MiekeH Actief lid

10 jun 2013
    399
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties! Ik schrik er wel een beetje van.. Mijn fertiliteitsartswas heel nonchalant er over. En zei zelfs dat het niks met het nog niet zwanger zijn heeft te maken. Hoop dat ik echt snel weer op afspraak kan om al mijn vragen te stellen. De kliniek waar ik dit heb gehoord, wordt niet vergoed. Dus ik wacht nu op een uitnodiging van een ander ziekenhuis.

Patricia ik ben ook bijna 32. De 30% kans is betrekend obv leeftijd, zaadkwaliteit en hoe lang je al bezig bent. Dus AMH wordt hier helemaal niet in meegenomem 😕

Sophy had jij ook een laag AMH?

6. dpbovenkamp

dpbovenkamp Fanatiek lid

14 jan 2014
    1.628
    3
    36
    Heel vreemd inderdaad dat de AMH niet serieus genomen lijkt te worden. Dat is juist zeer belangrijk! Want als de kwaliteit van jouw eitjes niet goed genoeg meer is, heeft IVF of ICSI ook geen zin meer. Maar je zit nog op 0.5, dus in mijn ziekenhuis zou dan nog net behandeld worden. Echt op je strepen staan hoor, dit is wel toekomstbepalend voor jullie.. Héél veel sterkte!

7. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.879
    2.881
    113
    Noord-Holland
    Ik vind het ook vreemd dat ze zo nonchalant doen over je AMH. Het is wel degelijk bepalend voor de kwaliteit van je eitjes en dus ook voor de kans op een zwangerschap.

Mijn AMH is juist hoog (7 bij 30 jaar) maar vriendinnetje Kiekske had nog maar 0,7 en bij IVF steeds maar 1-2 eitjes (en nu wel een zoontje!). Er is bij de mmm clubs een topic voor POF meiden.

Wat wel belangrijk is, is je FSH waarde. Als die juist hoog is, wijst dat op vervroegde overgang en dat het niet makkelijk is om zwanger te worden en dat zal een NL zkh ook beamen.

Lees je goed in :)

8. Love2Live

Love2Live Fanatiek lid

18 okt 2013
    1.786
    722
    113
    #8 Love2Live, 27 feb 2014
    Laatst bewerkt: 27 feb 2014
    MiekeH, wat een rot nieuws meis :( Kan mij voorstellen dat je heel veel vragen hebt. Ik hoop zo voor jullie dat er gauw meer duidelijkheid is!

Ik heb hiervoor nog nooit van AMH gehoord. Ben zelf ook 31 en het zet mij nu toch aan het denken.. Regelmatige cyclus en elke maand ovulatie zegt dus toch helaas niet alles.

9. MiekeH

MiekeH Actief lid

10 jun 2013
    399
    0
    0
    Ik heb veel gelezen! Volgens mij val ik nog niet onder pof omdat ik behalve een laag AMH wel een regelmatige cyclus en ovulatie heb en volgens mij zei ze dat m'n FSH goed was (had ik het nou maar opgeschreven). En zo positief als zij het deed overkomen is het idd niet. Want je beste eitjes gaan eerst en daarna wordt het steeds minder.. Dus ik heb de minder goed nog over :(

Veel vragen, en het vervelende is dat we nu even tussen de ene en de andere kliniek zitten. Ivm die stomme vergoeding. Afwachten dus.

10. Diaantje88

Diaantje88 Bekend lid

10 feb 2013
    612
    86
    28
    hoi hoi,

ik ben 25 en een amh van 0,38 en ook bij mij in het ziekenhuis werd verteld dat het verder niets is dan minder eitjes maar dat je lichaam daar ook op inspeeld dus wat minder eitjes klaar legt per maand.
    ik ga nu beginnen met me laatste iui 6e en spuit glonal f.
    maar ik heb wel elke keer 10 follikels waarvan 3 grote (eigelijk teveel voor iui) wat ze zelf zegt ivf eierstokken terwijl ik weinig hormonen spuit.
    tjaa of de kwaliteit ook afneemt dat is afwachten en te zien bij de ivf.. ik denk dat het een feit is dat je moeilijker zwanger raakt door een laag amh maar ergens blijf ik hoop houden dat het met ivf gewoon gaat lukken.. ik neem aan dat als ze zich echt zorgen maken dat ze je wel gelijk door naar de ivf stuurde... bij mij was vorig jaar bekend dat de amh te laag is en ga pas volgende maand beginnen met ivf..

veel succes!

11. Pearll

Pearll Fanatiek lid

1 nov 2012
    1.302
    1
    0
    noord-holland
    Dit dus en wil er nog 1 ding aan toevoegen, stap aub over op Düsseldorf, moet je misschien wel wat bijleggen maar het is het waard! Zou iig niet bij deze nonchalante gyn blijven!

12. Pearll

Pearll Fanatiek lid

1 nov 2012
    1.302
    1
    0
    noord-holland
    Eigenlijk best raar dat ze met jou AMH waarde überhaupt iui doen en ook nog met gonal-f op de leeftijd die je nu hebt.. Nu worden er ook veel eitjes verspild, je geeft aan dat je telkens 10 follikels hebt, dan raakt je reserve nog sneller uitgeput en je bent nog jong, wil wellicht nog een kindje.. Soms begrijp ik niks van de artsen in Nederland.. Ik zou direct aansturen op IVF.

13. Crocus

Crocus Niet meer actief

Ik ben ook stomverbaasd Diaantje dat ze bij jou nog IUI doen. Zoals Pearll zegt,ik zou naar Duitsland gaan.

14. Diaantje88

Diaantje88 Bekend lid

10 feb 2013
    612
    86
    28
    tjaa ik heb al zovaak met het zh gebeld over die lage amh en mijn zorgen en ze blijven bij hoog en laag volhouden dat ze kijken naar de leeftijd en het aantal follikels bij de uitgangsecho en omdat die goed zijn maken ze zich geen zorgen (ik overgens wel hoor laat dat duidelijk zijn) en dat het niets met de kwaliteit te maken heb.. en over die eitjes zeggen ze die legt je lichaam klaar iedere maand dus verloren gaan die zowieso... dus tjaa mss dat het het protocol is.. voor mij is het eindelijk zover dat ik bijna ivf ga doen dus dat wacht ik nog even af in nl.. dusseldorf is geen optie voor mij ivm reizen etc.. volgend maand zal ik zien of het zh gelijk heeft ja of nee...( ik betwijfel het anders had ik toch wel is een x een positieve test in handen gehad)

15. KakieLakie

KakieLakie Bekend lid

18 feb 2014
    837
    303
    63
    Wordt amh standaard gechecked? Ik kan me niks herinneren dat dit bij het bloedonderzoek hoorde.

16. Diaantje88

Diaantje88 Bekend lid

10 feb 2013
    612
    86
    28
    volgens sinds een paar jaar word die gecheckt op dag 3 vande cyclus maar ask je niets gehoord heb lijkt mij dat die dan goed is...

17. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ja, ik ben met een extreem laag AMH spontaan zwanger geworden. Mijn AMH is in DD gemeten op 0,18. Eva is dus ook echt een wonder en ik besef dat dat echt niet vaak voorkomt. Onze arts in DD gaf ook aan dat kinderen er niet inzat. Zelfs met een uber-stimulering in onze laatste IVF hadden we maar 1 follikel.

AMH in NL staat nog in de kinderschoenen ... wat zeg ik, moet nog geboren worden. Mijn huisarts wist niet eens wat het was, en de gyn die mij begeleidde tijdens de zwangerschap heeft het vrij laconiek afgedaan. Dus idd overstappen op DD of Gent.

18. MiekeH

MiekeH Actief lid

10 jun 2013
    399
    0
    0
    Ik ben er inmiddels ook van overtuigd dat mijn lage AMH invloed moet hebben op het zwanger worden. Wij gaan van Hengelo (de nonchalante gyn) naar Zwolle. Ik kon het vrijdag niet laten om even te bellen en we kunnen eind maart / begin april wsl terecht voor een kennismaking. Ik ben erg benieuwd hoe zij er in staan. Ook al zei een kennis dat ze daar ook weinig doen met AMH. Ik hou dus Gent en DD zeker in mijn achterhoofd.

Het is wel supervervelend dat elk ziekenhuis of kliniek er anders over denkt! Of zelfs niet eens test op AMH. Ik hoop dat mijn vriend bij het volgende onderzoek toch superzaad blijkt te hebben. Dan is er weer 1 probleem minder.

Strijkkraal, wat fijn dat het na 11 jaar toch nog is gelukt!
    Diaantje, succes met jullie IVF!

Ik weet trouwens dat ze in Duitsland met bepaalde stimulerende medicatie werken waar NL niet in geloofd, maar mijn kennis is er wel door zwanger geworden. Spontaan, vlak voor de laatste behandeling!

19. Scarabee

Scarabee VIP lid

12 dec 2010
    6.482
    1
    38
    n.v.t.
    Het klopt idd dat het iets zegt over de eicelreserve, alleen wat ze niet kunnen onderzoeken is wat jouw startgetal was. Sommige vrouwen starten bij de geboorte al met een lage waarde, dus bijv. 2 en zakken in de loop van de jaren heeeel langzaam. Andere vrouwen beginnen bij waarde 7 en het zakken gaat wat sneller.

Ik heb zelf intussen 3x het AMH laten onderzoeken, de eerste keer was het 0,9 daarna 0,7 (jaar later) en nu weer een jaar later : 1,3. Heel apart.... ik moet nog onderzoeken wat dat precies is, er is wel 1 verschil, ik bleek vitamine D tekort te hebben, en die laatste meting heb ik laten bepalen toen ik vitamine D extra slikte. Er schijnt ook ergens een onderzoek geweest te zijn dat vit D met de AMH in verband staat, alleen is dat nog niet erkend.

Maar mijn advies zou in ieder geval zijn, laat je vitamine D testen.

Plus je FSH en LH zijn ook belangrijk. Want als die nog goed zijn, hoef je je al minder zorgen te maken.

Ik ben wel zwanger geraakt 4x dus toen mijn amh nog 0,7 was. Maar helaas miskramen.

20. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    @MiekeH: ook ik heb een laag amh, maar ben er wel 3 keer spontaan zwanger mee geraakt, waarvan de eerste twee keren vrij snel. Mijn tweede zwangerschap eindigde in een miskraam in 2011, waarna het niet meer lukte zwanger te raken. We zijn toen met ivf gestart. Maar na 2 mislukte pogingen en slechte respons op de medicatie, zagen ze er in NL geen heil meer in. Ik heb nog wel mijn amh laten prikken hier, en die was inderdaad erg laag.
    Ik ben toen overgestapt naar DD. Op zich doen ze daar, wat medicatie betreft niets geks, alleen gebruikt hij een andere platlegger dan in NL. De platlegger remt meer af, dan dat het de cyclus platlegt, wat funest schijnt te zijn voor mensen met een laag amh.
    De derde poging in DD is mislukt, maar had er wel een goed gevoel over. Na deze 3e poging ben ik vorig jaar met een amh van 0,34 geheel onverwachts alsnog spontaan zwanger geraakt. Het kan dus wel.
    Wel is het zo dat het niet alleen om je amh gaat, maar ook om je fsh en je dhea-waarde. De combi van dat alles bepaalt vaak, hoe goed iemand op de medicatie reageert.

Deel Deze Pagina