te kleine kolfopbrengst, toch maar kv?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door hoops, 17 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hoops

hoops Actief lid

30 nov 2008
    110
    0
    0
    Beste Ilse,

Ik zit een beetje te piekeren over het volgende: sinds ik weer aan het werk ben merk ik dat mijn in mijn verlof gekolfde voorraad bv heel snel slinkt. Ik moet mijn zoon van bijna 4 maanden 3 flesjes van ongeveer 120 cc meegeven naar het kdv, maar ik heb op mijn werk maar 2 keer per dag tijd om te kolven. De opbrengst is dan bovendien meestal maar 100 en zelfs soms maar 80. Ik moet dus thuis erbij kolven om aan de vraag op mijn werkdagen te voldoen.

Thuis kolven is lastig omdat het vaak gebeurt dat ik kolf en mijn zoon daarna niet genoeg heeft aan de voeding, als hij daarna wil drinken. Als ik vlak na het voeden kolf, levert dat maar 20 cc op, dus dat zet ook geen zoden aan de dijk. Als ik langer wacht na de voeding en hij komt weer vrij snel daarna, loop ik dus het risico dat hij te weinig krijgt. Ook dan kolf ik niet veel overigens, 60 cc ofzo, soms maar 40. En ik heb ook geen zin om op mijn vrije dag/avonden alleen maar de hele tijd te gaan zitten kolven dan ben ik gewoon moe en wil ik van mijn zoontje genieten of uitrusten.

Ik zit nu dus te bedenken of het nou echt zo erg is om 1 flesje kunstvoeding per dag te geven, ben ik een beetje doorgeschoten dat ik per se alleen maar borstvoeding wil geven? Ik las namelijk dat je het goede van bv voor de darmen meteen teniet doet als je kv geeft, ook al is het maar 1 keer. Mijn zoon is vlak na zijn geboorte bijgevoed met kv, dus dan zou dat voor zijn darmen misschien al niet eens meer erg zijn.
    Of is er misschien nog een mogelijkheid om ervoor te zorgen dat ik meer kan kolven? Ik las iets over dat middel domperidon, zou dat iets kunnen zijn?

Dus om mijn lange verhaal samen te vatten: is het erg om op de dagen dat hij naar het kdv gaat 1 flesje kv te geven, of is er een manier om meer gekolfd te krijgen zonder dat ik thuis constant aan dat apparaat moet hangen?

alvast hartelijk bedankt voor het antwoord!

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    HAllo,

Excuses voor het late antwoord, een paar vragen waren naar de volgende pagina doorgelopen en uit het zicht verdwenen...

Je vraagt of het erg is een flesje KV bij te geven.....tja, dat is niet aan mij om te zeggen of je dat wel of niet mag doen.

Het kan, dat is een gegeven. Voor jezelf moet je de afweging maken of je dat wilt. Het verhaal over KV en de darmen is wel correct. Zeker wanneer je volledig BV wilt geven met allergie in het achterhoofd is het beter om geen KV te geven.

De afweging moet je vooral zelf maken.

Beter kolven kan op verschillende manieren. Zorg voor een relaxte omgeving wanneer je kolft. Als je de tijd kan nemen, iets warms drinkt,etc gaat het kolven al veel beter als wanneer je in een niet prettige omgeving zit met de blik op de klok want je moet met 15 minuten klaar zijn. Dan wordt het niets en zal de productie veel minder zijn.

Je kolft het meest optimaal met een dubbele kolf. Heb je die niet dan kan je tijdens het kolven wat vaker wisselen van kant. Evt tussentijds meemasseren om zo net wat meer opbrengst te krijgen.

Ik zal je ook nog wat producten noemen die een productie verhogende eigenschap hebben.

Wat je zelf al noemt is natuurlijk wel een manier om meer melk te krijgen. Strucureel een extra kolfmoment inbouwen. Je lichaam zal dan extra melk gaan maken. Nu is het zo dat je lichaam precies zoveel maakt als nodig dus zal je tussendoor niet heel veel extra kolven. Als het kolven overdag niet optimaal verloopt kan je niet makkelijk even ergens tussendoor een hele voeding sprokkelen.

Voor jezelf inderdaad de afweging of je dat wilt. Soms kan het in de avond makkelijk wanneer kindjes langer gaan slapen. Je kan dan de laatste voeding in stand houden met kolven.

Hoop dat je hier mee uit de voeten kunt.

Succes

Ilse

Deel Deze Pagina