gevolgen oudere leeftijd op zwangerschap

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by mikki, Aug 17, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mikki

mikki Actief lid

Oct 1, 2007
    293
    1
    0
    Rotterdam
    Hallo!
    Het is een beetje een gekke vraag, maar mijn vriend en ik twijfelen wanneer we voor een 3e kindje zouden moeten gaan. We zijn al gezegend met 2 prachtige gezonde kinderen, maar zouden om ons gezin compleet te maken erg graag voor een derde kindje willen gaan. De eerste twee hebben we redelijk dicht op elkaar gehad en het liefst zou ik mijn lichaam nu even rust gunnen. Daarnaast zijn er allerlei praktische redenen te bedenken waarom het handiger is om te wachten (verhuizing, werk, de oudste eerst naar school etc).

Het probleem is dat ik "al" 36 ben, waardoor we niet jaren kunnen wachten. Vooral mijn vriend maakt zich zorgen over de gevolgen van mijn leeftijd voor een eventuele zwangerschap en het kindje. Maar wat zijn die precies? En zijn de verschillen bij 37 en 39 echt zo groot?
    Dank je wel!

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi,

als je de eerste 2 keren snel zwanger bent geworden en je hebt goede zwangerschappen gehad scheelt dit veel. Je hebt met de jaren wel wat minder kans om snel zwanger te worden, iets meer kans op een miskraam en iets meer kans op een kindje met een aandoening. Het verschil tussen 35 en 40 is wel aanwezig ja. Maar je moet ook naar je eigen omstandigheden kijken. Kun je het nu aan, wil je het nu aan? Of is het zowel voor je lichaam als voor andere dingen handiger om even te wachten?
    Op zich valt jouw leeftijd nog reuze mee hoor, er zijn zat vrouwen die ouder zijn en die hun eerste nog moeten krijgen...
    Je komt als je 36 bent of ouder in aanmerking voor prenataal onderzoek. Dat hoef je niet te doen, maar je moet er wel over nadenken of je het wilt.
    Maar maak vooral een beslissing nu waar je samen achter staat.
    Als je meer vragen hebt hoor ik het wel.

Mirjam

Share This Page