Hallo allemaal, Bij mijn eerste zwangerschap kwamen we er bij de 20 weken echo achter dat ons zoontje was overleden in mijn baarmoeder. Na de bevalling en een moeilijke tijd zijn we nu weer in verwachting, dolblij natuurlijk! Maar ook zooooo bang en onzeker. Daar waar de meeste wat beginnen te genieten na 12 weken kan ik dit nog steeds heel moeilijk. We krijgen nu wel elke 4 weken een echo en mogen elke week het hartje beluisteren. Na de echo of het horen van het hartje ben ik weer blij en gerustgesteld maar na een paar dagen komen de twijfels weer... De laatste echo was met 14 weken en 3 dagen en alles zag er prima uit, nu heb ik dinsdag weer een controle(hartje luisteren) en ben zo bang dat het mis is..... Verstandelijk weet ik wel dat de kans superklein is (infectie was de reden van de doodgeboorte en volgens de dokter 'domme pech'. Maar toch... Iemand die mij een beetje gerust kan stellen?
Hey meid, Ik snap je onzekerheid heel goed.. maar ga er gewoon vanuit dat alles goed zal blijven gaan. Ik hoop voor je dat je straks een kerngezonde baby in de armen kan houden!
Misschien kan je zelf een angelsound kopen? Als je eenmaal goed ermee kan omgaan, dan kan je als je wilt iedere dag even op zoek gaan naar het hartje, en ff luisteren.
Ja dat wou ik ook zeggen. Zo krijg je wanneer je wilt de bevestiging. De verloskundige kan misschien uitleggen hoe je hem het beste kunt gebruiken.
En bedenk dat je beter kunt genieten van alles wat je nu meemaakt met je kleintje: die tijd komt niet weer terug. Ik kan me levendig voorstellen dat je bang bent dat het mis gaat, maar als dat echt nog een keer zou gebeuren, voorkom je dat niet met je gepieker en je zorgen. Dan is het jammer als je er helemaal niet van genoten hebt: je hebt hoe dan ook nu een klein levend wezentje bij je, of je dat nu zult voldragen of niet.. En, de kans dat het goed gaat is veeeeeel groter dan dat het mis gaat, zeker als jullie eerste kindje is overleden door een infectie: geen erfelijke aandoening dus waarbij je een tweede keer net zoveel kans zou lopen. Die kans is nu echt veel kleiner, dus geniet maar van het leventje in je!
Ik kan me voorstellen dat je erg onzeker bent. Maar zoiets overkomt je heus geen tweede keer. Het is moeilijk om weer vertrouwen te krijgen in je zwangerschap na een heel nare ervaring. Misschien kan je een angelsound kopen zodat je ieder dag even naar je kleintje kunt luisteren? Ik ben zelf ook erg onzeker bij mijn vorige zwangerschap voelde ik mijn dochter de laatste 2 weken steeds minder en heb toen om de dag aan de ctg scan gelegen. Dus dit bracht ook veel stress met zich mee! Ik voel me ook erg onzeker maar spreek mezelf iedere keer moet in. Heel veel sterkte!
Ik zou ook een angelsound proberen, je bent nu zover dat je het hartje zelf goed moet kunnen horen en dan kun je als je je zorgen maakt direct even luisteren. Het nadeel is dat je er dan nog meer mee bezig bent misschien. (als dat al kan na zo'n heftige gebeurtenis) Succes en probeer er toch een beetje van te genieten hoor! Het kan zo'n mooie tijd zijn.
Dank jullie voor de lieve reacties! Heb zelf ook aan de angelsound gedacht, maar ben bang dat ik dan iedere dag wil luisteren en als dit een keertje niet lukt ik nog erger in de stress schiet. Het zijn ook nog maar een paar weken, ik denk dat als ik het kindje ga voelen er meer vertrouwen ik krijg(vorige zw niks gevoeld namelijk)