Hoii dames, Ik weet dat er hier meer vragen over zijn,maar als ik hem zo neerzet dan weet ik dat ik eerder reactie krijg Maar weet echt niet wat ik moet doen,moet ik zo´n nekplooi meting doen en dan te horen krijgen zoals ik bij veel andere lees... 1 op de zoveel. En dan helemaal in paniek zijn en meteen voor andere onderzoeken gaan. Ik weet het niet. Ik heb een collega en die heeft 2 kinderen en bij allebei een verhoogde kans volgens 1 op... en allebei super gezonde kinderen. en zei is 10 jaar ouder dan mij. Aan de andere kant is het ook een beetje je kop in het zand steken als het dan wel zo is,dan weet je dr maar van af...... Oehhhhh ik twijfel zo!!!! Iemand advies???
ik heb t gedaan om te kijken of alles goed is met de baby en omdat het leuk is een extra echo (krijg dr alleen maar 2) en was toen onzeker of het wel goed ging ik had een mooie uitslag.. maar zelfs met een "mooie" uitslag kan het slecht uitpakken. dus ben niet echt berust op de cijfertjes.. bij mij werd trouwens ALLES vergoed. en ik zit behoorlijk onder risicogroep.. maar heb een goede zorgverzekering, dus helemaal daarom, had ik zoiets van, waarom niet. maar de kans zit er altijd in dat het toch mis blijkt
Voor ons was de belangrijkste overweging: wat doe je met de uitslag? Ga je voor vervolgonderzoek (met risico's van dien), en als daar iets uitkomt, wat dan? Ik weet zeker dat ik alleen maar in mijn hoofd zou blijven spoken met de cijfers. Ook mensen die een goede uitslag hebben met de combinatietest, kunnen nogsteeds later in de zwangerschap, of na de bevalling te horen krijgen dat hun kindje een van de 3 chromosoomafwijkingen heeft waar op getest wordt. En een relatief 'slechte' uitslag zou een hele zwangerschap rondspoken in mijn hoofd. Stel dat het 1:300 is en niet 1:3000, bij wijze van? Daarom hebben wij het niet gedaan. Ik zou me geen raad met een uitslag weten.
Negentig niet,heb nog een paar weekjes. Precies wat jij zegt evenstar! Wat doe je als de uitslag zorgwekkend is? Wat maak je voor een keuze?
Wij hebben het niet gedaan,puur omdat ons uitgelegd is als je verhoogde kans is dat je veel stress kan hebben om niets.. Maar moet eerlijk zeggen dat ze er dus wel naar gekeken hebben bij de 20 weken echo...
Weetje wat het is dames, je hebt een vervolg onderzoek als er uitkomt bijv 1 op de 100 (dan heb je recht op vervolg onderzoek, het getal is even een voorbeeld weet niet het precieze getal) Maar als er uitkomt op 1 op de 101 dan heb je al geen recht op een vervolg onderzoek, onze VK zei ook wil je dat wel riskeren,zoveel stress misschien om niks...
Ja dat is het ook,wat je hier allemaal leest de een zegt dit de ander zegt dat... Het is duidelijk dat zo´n test gewoon nog niet alles zegt.... Maar nu weet ik het nog niet,haha! Wel bedankt voor de reacties!
Weetje ik zou gewoon doen wat jou/jullie hart je ingeeft. Wij hadden niet gekozen voor een nekplooimeting maar er werd een dikke nekplooi gezien bij 10 weken. Eerst 3,6mm daarna toegenomen tot 5,2mm. (normale nekplooi is tussen de 1 en 3,5mm als het goed is.) Je komt inderdaad in een malle molen terecht. Wij wouden namelijk wel verdere onderzoeken incl. vlokkentest. Het is best een spannende, moeilijke en onzekere tijd. Uiteindelijk nu, 6 weken verder hebben we alle uitslagen gehad en ook een uitgebreiden echo waar alles gemeten is bij 16+2 weken Alle uitslagen en metingen zijn GOED en wij hadden in cijfers gezien en de nekplooi kans op 1 op 87. Blijkbaar is toch alles goed gelukkig. Dit las ik ook veel op internet. Ook heb ik een verhaal gelezen dat een vrouw 1: zoveel had (die had ERG weinig kans op een afwijking) en uiteindelijk wel een kindje met het syndroom van Down gekregen. Deze tijd heeft ons wel echt eventjes van de roze wolk getrapt, gelukkig genieten we nu wel weer echt met volle teugen. Met die lange verhaal wil ik zeggen; doe waar jij je goed bij voelt, zoals je leest kan het heel verschillend zijn. Sterkte met je keuze!
wij hebben er bewust voor gekozen, ten eerst omdat je toch even weer naar je kleintje kunt kijken. ten tweede omdat we ernstige aandoeningen liever nu horen dan pas bij de 20 weken echo. Je moet van te voren wel even nadenken wat voor vervolg onderzoek je zou willen bij een minder positieve uitslag, maar daarnaast je wel realiseren dat je kansen zijn en geen harde uitslag. Ik vond het erg fijn om toch een bewegelijk kindje te zien, ze heeft uiteindelijk het gehele kindje nagekeken hoe het er tot nu toe uitzag... daar vroegen ze bij ons ook om, of we wilden weten wanneer ze andere afwijkingen zagen dan de drie ziekten waar ze op testen, of we dit dan ook wilden weten.
Als je ervan overtuigd bent dat je in paniek raakt of in de stress schiet bij een iets minder gunstige uitslag moet je het niet doen. Dan kun je beter kiezen voor geen onderzoek (weet je ook niks), of voor onderzoek dat je een échte uitslag geeft (met het risico dat dat onderzoek juist een miskraam veroorzaakt). Zelf ben ik wat nuchterder. Op basis van mijn leeftijd was de kans op een kindje met chromosoomafwijkingen niet superhoog maar zeker niet superlaag (bij de 2e zelfs een indicatie voor een vlokkentest of vwp) en ik heb heel bewust voor een combinatietest gekozen. Omdat ik alleen een vwp zou willen als ik een kans van meer dan 1 op 200 had, en niet zonder meer. Mij stelden de uitslagen juist gerust. De kans was veel kleiner dan je op grond van mijn leeftijd zou mogen verwachten.
Voor ons stond vast dat we met een uitslag eigenlijk niets zouden doen. Syndroom van down zou voor ons geen reden tot het afbreken van een zwangerschap zijn, trisomie 13 of 18 zijn beiden niet met het leven verenigbaar en dat zouden wij z'n beloop laten, (we weten van dichtbij hoe heftig dat is, maar hebben vanuit ons geloof erg veel moeite met het zelf ingrijpen op leven). De enige meerwaarde die de combi-test dan zou geven, volgens de arts die ons daarover voorgelicht heeft, was dat we het al vroeg zouden weten en niet pas bij de 20-wekenecho. De arts gaf namelijk aan dat de meeste dingen die bij een van de drie syndromen horen, ook zichtbaar worden op de 20-wekenecho, alhoewel je dan met down geen volledig uitsluitsel zou hebben of dat aan de hand is, maar enkel aan de hand van een aantal dingen die bij elkaar komen, zou kunnen weten dat de kans groot is dat een kindje down zou hebben. Omdat een kindje met down hier gewoon welkom is en we in de andere twee gevallen niet zelf al zouden ingrijpen, had de combi-test voor ons dus geen enkele meerwaarde om bijvoorbeeld meer bedenktijd voor onszelf te krijgen, (als je bij de 20-weken pas achter een aantal dingen komt, is de tijd die je dan nog hebt om alsnog te beslissen een zwangerschap te beeindigen wel behoorlijk kort). Het zou ons juist de tijd geven om nog wel even te genieten van de zwangerschap, (door de eerdere miskramen was het eerste trimester hier vooral erg in het teken van de spanning of het deze keer goed zou gaan. Als het dan mis zou zijn en we zouden dat eind eerste trimester dan dus al weten, zouden we dus helemaal niet ook even blij kunnen zijn met wat ons gegeven is). Dus wij hebben het niet gedaan. Vooralsnog lijkt alles hier in orde, maar daar gaan we komende vrijdag meer over horen: dan hebben we hier de 20-wekenecho.
Bri,ik ga helemaal met jou verhaal mee. Heb het nu van me afgezet en ik heb meteen beter geslapen vannacht!!! Rozemarijke: hoe is het gegaan??? 20 weken echo lijkt me vreselijk gaaf,maar ook wel spannend! Behappy; ook met jou helemaal eens,vanavond wederom lekker rustig slapen denk ik,haha!
Wij hebben gisteren de folder ook gekregen. Ik denk dat wij het volgende gaan doen. - combinatie test Echter, ik wil de uitslag niet weten. Alleen als de kans zodanig hoog is dat er onderzoek moet gebeuren. Weet alleen niet of het mogelijk maar dat zal toch wel? Ben bang dat ik me anders helemaal gek maak met een getal.
Tja neem aan dat je dat gewoon kunt zeggen toch... Is natuurlijk ook een optie. Maar komt het bij jou in de familie voor? Of hoe oud ben je (als ik vragen mag)? Stom he toch blijf ik beetje twijfelen,maar slaap beter nu ik heb besloten gewoon tot die 20 weken echo te wachten!!!
Wij hebben het wel gedaan, bij de eerste niks aan de hand en bij de 2e was de uitslag erg schrikken, 1 op 5. Ook wisten we toen al dat ik waarschijnlijk hypertensie zou ontwikkelen. En inderdaad, ik kreeg hellp. Door de combitest werd daar extra op gecontroleerd dus wisten we het al snel. Daarom ben ik blij dat we de test gedaan hebben, al hebben wij inderdaad veel stress gehad. Onze dochter is gelukkig gezond.
Er komt bi jons niets in de familie voor en ik ben 26. Op zich moeten de kansen dus wel in ons voordeel zijn. Ik blijf ook maar twijfelen.