Beetje informatie..

Discussion in 'Prematuur' started by Isolde, Apr 16, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Isolde

Isolde Actief lid

Dec 9, 2008
    211
    0
    0
    rotterdam eo
    Dag dames,

Ik weet niet of ik helemaal goed zit maar wilde toch wat aan jullie vragen. Ons kindje heeft een ernstige hartafwijking waar hij binnen een week na de geboorte aan geopereerd zal moeten worden. Hij gaat dus na de geboorte de couveuse in (althans zo is mij verteld), ik zie er heel erg tegenop om straks mijn kleintje daar zo te moeten zien liggen maar goed er is nu eenmaal geen andere keus!

Weten jullie of kindjes kleertjes dragen in de couveuse??? Ik denk zelf van niet, maar heb er echt geen verstand van!

Kunnen couveusekindjes gewoon in bad of worden ze gewassen in de couveuse??
    Kunnen mijn man en ik verder gewoon helpen met de verzorging of wordt alles door de verpleging gedaan en kunnen we alleen maar toekijken?

Voor mij is het allemaal een heel onwerkelijk en onrealistisch iets, zie eigenlijk alleen maar snoertjes, slangetjes, sondes en buisjes weet dus gewoon echt niet wat ik kan verwachten!

Besef me goed dat het er allemaal vanaf hangt hoe sterk hij gaat zijn bij zijn geboorte maar kan in ieder geval wel alle informatie gebruiken om me een beetje voor te bereiden!!

Alvast bedankt,

Liefs Isolde

2. Natas85

Natas85 Actief lid

Mar 23, 2009
    156
    0
    0
    kapster
    Rotterdam
    Hoi meid,

In de eerste plaats alvast heel veel sterkte!
    Mijn man en ik zijn pas bij een infoavond van het ziekenhuis hier geweest over bevallen in het ziekenhuis en daarbij werd gezegd dat als je van te voren weet dat je kindje in de couveuse ed moet, je altijd contact mag opnemen met de neonatologie-afdeling om evt een keertje te komen kijken.
    Misschien is dit ook wel zo in jouw ziekenhuis?
    In ieder geval de moeite waard om het na te vragen denk ik, zij kunnen je sowieso antwoord geven op je vragen, en dan ben je misschien ook iets geruster!

Heel veel sterkte, nogmaals.

Liefs,
    Natascha

3. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

Hoi Isolde,

Wat vervelend dat je zoontje een hartafwijking heeft!
    Het ligt eraan hoe groot/ zwaar je zoontje is of hij in de couveuse gaat of in een warmhoudbedje. Gaan ze hem eerder halen of?
    Hij ligt aan een monitor gekoppeld waar ze zijn hartslag, de saturatie (=zuurstof in het bloed), het ademhalingspatroon en eventueel de bloeddruk kunnen zien. Hij krijgt dan 3 plakkertjes op zijn lichaam, 2 op de borst en 1 op zijn buik. Om zijn voetje of handje zit een bandje waarmee de saturatie wordt gemeten.
    Het ligt eraan hoe hij ademt, maar het kan zijn dat hij een slangetje in zijn neus krijgt voor beademing of hulp bij het ademen. Ook misschien een sonde door zijn neus die naar zijn maag gaat om te eten als hij het zelf nog niet allemaal redt. Misschien in zijn handjes/ voetjes nog infuusjes.
    Probeer niet te schrikken van al die toeters en bellen die de hele dag afgaan. Zolang ze niet gelijk naast zijn bedje staan, valt het meestal wel mee ;)
    Je gaat een heel onzekeren periode tegemoet, heel veel sterkte daarmee!
    Wij hebben toevallig van de week weer foto's bekeken en toen schrokken we eigenlijk pas aan hoeveel slangetjes e.d. hij lag. Toen het ons overkwam keken we daar dwars doorheen.

De tip die Natas gaf zou ik zeker aanpakken, want dan weet je tenminste hoe het er op de afdeling aan toe gaat. Heb je een beetje een idee. Dus maak een afspraak wanneer je kunt komen kijken en of ze wat uitleg willen geven.

Heel veel sterkte, hou je ons op de hoogte?

4. Jipper

Jipper Fanatiek lid

Jan 22, 2008
    2,394
    1
    0
    Jeetje Isolde, wat spannend allemaal!
    Allereerst zou ik, zoals Natas al schreef, vragen of je op de NICU mag gaan kijken, want daar zal je kindje waarschijnlijk terecht komen. Dat hebben wij ook gedaan en daardoor weet je toch iets beter wat je te wachten staat. Je ziet al even de afdeling, maakt kennis met de verpleging en hoort de toeters en bellen afgaan, maar ziet dan ook, zoals Uk al schreef, dat die niet meteen paniek hoeven te betekenen. Stel daar alle vragen die je hebt, ze zullen je vast gerust stellen.
    Als het eenmaal zo ver is dat je zoontje daar terecht komt zul je inderdaad merken dat je heel snel door alle slagen en snoertjes heenkijkt. Wat ik me nog van het allereerste moment herinner is alleen maar dat ik de jongens zo mooi vond. Ik zág de rest niet eens!
    Verder moet je proberen je nog niet teveel zorgen te maken. Dat klinkt natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar je kunt nu eenmaal niet (helemaal) voorspellen hoe het straks zal gaan.

Heel erg veel sterkte en als je nog meer vragen hebt, of gewoon even je ei kwijt wilt dan ben je hier altijd welkom! Hou je taai, het zal niet gemakkelijk worden, maar jullie slaan je er vast doorheen!

5. Peetje08

Peetje08 Bekend lid

Mar 30, 2008
    704
    0
    0
    Isolde,

Om te beginnen heel veel sterkte gewenst. Ik sluit me aan bij degenen voor mij over de slangetjes. Het klinkt afgezaagd, maar ik raad je aan gewoon naar je kindje te kijken en die slangetjes voor jezelf zoveel mogelijk te negeren voor zover dat gaat. Probeer ook te genieten van de eerste tijd, hoe moeilijk dat soms ook is.

Over kleertjes in de couveuse: het kan zijn dat je kindje de eerste dagen nog geen rompertje aan mag, zodat ze hem of haar beter in de gaten kunnen houden. Misschien wel een mutsje of sokjes. Later als ze je kindje vertrouwen mag in een couveuse vaak wel een rompertje (zonder of met korte mouwen). Andere kleertjes komen later of in het warmte bedje of in het wiegje. In de couv zou het te warm zijn.

Wat verder vaak nog kan in de couv of wiegje, is een hydrofielluier of spuugdoekje met jouw geur of die van je vriend/man. Wij mochten ook een lakentje meenemen (wiegformaat), maar we werden gewaarschuwd dat die kwijt kan raken, wat ook gebeurde. Verder lag er een klein (gewassen!) knuffelbeest in zijn couv. Zo werd het allemaal wat persoonlijker.

Kinderen die in de couveuse liggen worden of ter plekke gewassen, maar als ze sterker zijn mogen ze ook wel eens in badje. Ons zoontje mocht na verloop van tijd twee keer per week in bad.

Maar wat mag of niet zal afhangen van de conditie van jouw kindje en van het ziekenhuis. Dus inderdaad even bellen zoals de anderen al schreven.

En als het mag, ga dan lekker buidelen/kangaroeen.

Heel veel sterkte en ook een fijne verdere zwangerschap gewenst.

6. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

May 20, 2008
    3,051
    1
    0
    In m'n huis
    Lieve Isolde,

Dat zal schrikken zijn geweest toen jullie dat nieuws kregen...Bah...krijg er kippenvel van!
    Ik wil jullie ook in iedergeval heel veel sterkte wensen de komende tijd. Wat zullen jullie een onzekere tijd tegemoet gaan :(

Wat ik je sowieso wil meegeven als tip is: houd een dagboekje bij met alles wat er gebeurd. Ik heb gemerkt dat ik een heleboel vergeten ben, wat wanneer gebeurde etc. Dit kan ik nu allemaal terug lezen. Ik heb hier ook een heleboel aan, om alles te verwerken wat er gebeurd is. Mijn zoontje bleek bij de geboorte nog geen rijpe longentjes te hebben, dus hij heeft ook een aantal dagen op het NICU gelegen.
    Probeer gewoon door alle slangentjes heen te kijken, klinkt nu heel erg moeilijk te begrijpen, maar dat gaat je echt lukken. Op dat moment zie je alleen maar je kindje en zijn die slangentjes bijzaak. Ook de piepjes die constant afgaan ga je aanwennen. Ik wist op een gegeven moment, waar het piepje voor was (bij mijn zoon dan) en dan was ik alweer gerustgesteld.

En wat Natas schreef over het kijken op het NICU, vind ik ook een hele goede tip! Ik heb dit gemist, waardoor je nog onzekerder wordt, toen ik mijn kindje zo zag liggen. Ik wist totaal niet wat ik kon verwachten!

Als je behoefte hebt om te praten, mag je me wel een PBtje sturen hoor!

In iedergeval Heel veel sterkte voor jou, je man en natuurlijk jullie zoontje!!!!

7. Isolde

Isolde Actief lid

Dec 9, 2008
    211
    0
    0
    rotterdam eo
    Dag dames,

Bedankt voor jullie reacties!! Het was inderdaad een schok toen we het te horen kregen maar inmiddels weten we een beetje wat ons te wachten staat. Heb er alleen vreselijk veel moeite mee om me daarop voor te bereiden. Denk ook niet dat dat echt mogelijk is....

@ Uk80, ik heb een cerclage gekregen wegens de vroeggeboorte van mijn eerste 3 kindjes, dus deze gaat eraf met een week of 37. De gyn wil het dan allemaal even aankijken maar de kindercardioloog heeft het liefste dat ik echt onder strenge controle blijf dan, omdat we niet het risico kunnen nemen dat hij thuis of in de auto geboren gaat worden. Ik woon namelijk ook niet echt in de buurt bij het zhuis. Dat is dus nog even de vraag hoe dat gaat lopen maar dat zien we tegen die tijd wel weer!

Ik weet niet of hij in een warmhoudbedje gaat, in eerste instantie had ze het zoiezo over de couveuse. Als hij gewoon op tijd is verder lijkt me dat hij volgens mij wel vrij snel daaruit kan, maar ik ben geen arts dus durf er verders niets over te zeggen.

Ik ga de tip zeker opvolgen om eens een kijkje te nemen op de NICU. Volgende week donderdag heb ik weer een afspraak in het zhuis dus zal ik het gelijk ter sprake brengen.

Nogmaals heel erg bedankt voor de reacties en ik houd jullie zeker op de hoogte!!

Groetjes

Share This Page