Maakt het wat uit?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Sjannie, 19 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sjannie

    Sjannie Actief lid

    28 nov 2006
    327
    0
    0
    Noord-Holland
    Hallo,

    We zijn bezig om zwanger te worden. Ik heb gelukkig al een prachtige dochter van 4,5 jaar. In nov 2006 een MA met 13,5 week gehad (kindje gestopt met groeien 10,1 week) Onlangs weer positief getest maar naar 4 dagen alweer mis.

    Volgende week ga ik op vakantie en ik wil graag weten of het wat uitmaakt of je:
    - osseworst/rosbief e.d. hebt gegeten
    - verpakte gerookte zalm (onlangs weer een kranteartikel gelezen ivm liseria
    - een wijntje hebt gedronken
    - sigaretje hebt gerookt (rook niet veel gem. 5 per dag)
    - brie o.id. eet

    Ik heb wel eens gehoord dat het nog niet veel uitmaakt als je pas zwanger bent en nog niet kan testen (dus week 3 en 4 van je cyclus). Is dat eigenlijk zo? Maakt het nu wel of niet uit?

    Ik merk dat ik sinds we bezig zijn zwanger te worden dat ik er de laatste 2 weken van mijn cyclus erg oplet en er rekening mee houd.
    Maar ik baal er wel eens van want soms had ik net zo goed wel kunnen genieten omdat ik toch niet zwanger was/ben geworden. En nu met de vakantie in het vooruitzicht wil ik eigenlijk wel weten waar ik aan toe ben.

    Hoop natuurlijk dat het straks wel weer raak is!

    Alvast bedankt voor je tijd.
    Groetjes,
    Chantal

    PS bij mijn dochter heb ik week 3 en 4 nog wel gerookt (meer dan nu) en na positieve test natuurlijk direct gestopt!
     
  2. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Chantal,

    het eten van zalm en rosbief voordat je zwanger bent maakt niet uit. Als je zwanger bent kun je wel rosbief eten, geen osseworst. Verpakte gerookte zalm liever niet, is inderdaad het nieuwste advies (vorige week). (als je dat wel hebt gedaan, geen paniek andere lezers, de kans dat ie is besmet is heel klein en de kans dat jij dan besmet bent is nog veel kleiner en de kans dat je kindje iets heeft is minimaal!).
    Met roken en drinken zouy ik wel echt stoppen. Het is wel bewezen dat je meer kans hebt op een miskraam bij roken en drinken (ook voor de zwangerschap). Daarnaast heb je bij roken en drinken ook kans op andere complicaties waaronder verminderde vruchtbaarheid.
    Succes met zwanger worden!

    Mirjam
     
  3. Sjannie

    Sjannie Actief lid

    28 nov 2006
    327
    0
    0
    Noord-Holland
    Hallo Mirjam,

    Dank je wel voor je reactie. Ik stop met de sigaretjes! Maar ik verwonder me er wel over dat ik een dame ken die echt zwaar verslaafd is aan roken, gewoon doorrookte tijdens haar zwangerschap en dan 2 gezonde jochies ter wereld brengt. Kom ik aan met mijn 5 sigaretjes per dag.

    Maar goed. Zal ook op mijn eten letten. Ik ben geen dagelijkse of weekselijke drinkster alleen als ik een verjaardag heb wil ik wel eens 2 wijntjes drinken en dan ben ik al teut hoor! Ook verstandig om die misschien 6 wijntjes in 2 weken te laten staan in de vakantie ondanks dat ik eigenlijk geen drinkster ben.? Hmm nou ja dan kan ik dat eigenlijk ook net zo goed laten staan want het maakt me niet zoveel uit wel of geen wijntje!

    Je moet er in ieder geval wat voor over hebben he?
    Oja vorige keer nog wat vergeten te vragen...hoe staat het met onder de zonnebank gaan? Wil graag deze week 2x onder de zonnebank zodat ik enigszins nog een beetje bruine benen heb als ik straks in de regen op de camping sta :) hoe zit het daarmee?

    Bedankt!

    Groetjes, chantal
     

Deel Deze Pagina