Ben nu 16,5 week zwanger en sinds een week toch erg last van hooikoorts. Dacht de dans te ontspringen. Ik gebruik sinds een week allergo comod neusspray maar dat helpt pas na 2 tot 3 week Nu heb ik gehoord dat je ook tavegil mag gebruiken maar internet spreekt dit weer tegen in het 2 e en 3 e trimester.... Heb huisarts het wel gevraagd want ik wordt helemaal gestoord van mezelf... Moet om 13 00 terugbellen; mss hebben jullie nog andere suggesties voor mij wat jullie mochten/ mogen gebruiken en wel helpt!? Alvast bedankt!
Mijn man gebruikt tavegil, en ik vorig jaar ook. Werkte goed, maar toch mocht ik het niet gebruiken tijdens mijn zwangerschap. Ik mocht maar 1 middel gebruiken, en dat is Loratadine. Werkt matig, als ik het 's ochtends neem, heb ik er 's avonds weer last van, maar het verlicht de klachten. Nu heb ik ook altijd extreem last van hooikoorts gehad, dus misschien werkt het voor jou wel super. Sterkte, hoop dat je iets krijgt wat helpt, weet hoe ziek je er van kan zijn. p.s. Om echt weerstand op te bouwen tegen hooikoorts is het handig om al iets eerder te beginnen met medicijnen dan dat het seizoen begint. Dat is wat mijn huisarts zei. Vandaar dat sommige medicijnen pas na 3 weken helpen
hoi, ik krijg normaal elk jaar een prik voor de hooikoorts heb het ook heel erg. Nu heb ik vorige week de dokter gebeld omdat ik er dus ook veel last van heb en die zeggen dat je helemaal niks er tegen mag hebben. Dus is een minder fijne periode voor ons zeg maar
Bedankt voor jullie reacties! Het is best dubbel wat de een wel mag mag de ander niet... Ik mag dus wel tavegil (clemastine) en mag het zo halen! Jullie ook sterkte met de zwangerschap hooikoorts en bijna bevallingen voor de 2 bovenstaanden
Ik las idd in de bijsluiters van Tavegil dat het niet mocht, ook in het grote medicijnenboek van de apothekersinstantie, geloof ik. Maar de huisarts en de kno-arts schreven het me voor. De apotheek heeft het nog weer voor me uitgezocht en kwamen tot de conclusie dat het niet bewezen schadelijk is. Ook niet bewezen onschadelijk trouwens. Dus mijn conclusie: ik doe het niet. Ik heb ze als reserve in huis. Van alle deskundigen mag het, dus als ik echt nachten niet slaap van de hooikoorts neem ik het een keertje (helpt vrij snel bij mij). Wel heb ik begrepen dat dingen als neusspray veel plaatselijker werken dan een een pilletje, dus minder impact op de baby heeft. Ik heb dus beclometason neusspray en dat gebruik ik wel (deze is goedgekeurd voor zwangere vrouwen). Scheelt al een hele hoop als die neus zich rustig houdt!
"Zwangerschap en borstvoeding Er bestaan tot nu toe geen aanwijzingen dat het gebruik van clemastine tijdens de zwangerschap aanleiding geeft tot het ontstaan van aangeboren afwijkingen. Experimenteel onderzoek bij dieren wijst geen directe of indirecte schadelijke effecten uit voor de zwangerschap en de embryofoetale ontwikkeling (ontwikkeling in de zwangerschapsperiode vanaf 3 maanden). Tavegil kan tijdens de zwangerschap op indicatie worden gebruikt. Bij gebruik vlak voor de geboorte van het kind (de partus), dient rekening gehouden te worden met versuffing (sedatie) van de pasgeborene. Clemastine wordt in de moedermelk uitgescheiden en kan een versuffend effect op het kind hebben. Tavegil niet gebruiken tijdens de borstvoeding. Wilt u zwanger worden, bent u zwanger of geeft u borstvoeding? Neem dan contact op met uw arts of apotheker voordat u geneesmiddelen gebruikt." Bron: http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h28222.pdf En voor mij de reden om het niet te doen. Immers... de eerste drie maanden was ik sowieso supervoorzichtig, en de laatste zes maanden raden ze het af... : Kan ik dit medicijn gebruiken als ik zwanger ben, wil worden of borstvoeding geef? Probeer eerst uw allergische klachten te behandelen met medicijnen in de vorm van oogdruppels, neussprays of crème. Van deze medicijnen komt namelijk minder in uw bloed terecht dan van medicijnen die u via de mond inneemt. De kans is dan ook kleiner dat het medicijn via u bij de baby terechtkomt. Overleg met uw arts welk medicijn voor u mogelijk is. Zijn oogdruppels, neussprays of crème voor u niet mogelijk of zijn de klachten zeer hevig? Dan kunt u hieronder het advies voor clemastine vinden. Zwangerschap Overleg met uw arts of u kunt overstappen op een ander medicijn. Bij vrouwen die dit medicijn in de eerste 3 maanden van de zwangerschap gebruikten, zijn tot nu toe geen problemen bij de baby gezien. Bij gebruik in de laatste 6 maanden van de zwangerschap, kunnen wel problemen bij de baby ontstaan. De baby kan na de geboorte moeite hebben met ademhalen. Gebruik dit medicijn daarom niet in de laatste 6 maanden van de zwangerschap. Krijgt u dit medicijn voor het eerst en wilt u zwanger worden of bent u zwanger? Overleg dan met uw arts voordat u met dit medicijn begint. U kunt dan namelijk beter meteen met een ander medicijn beginnen. Een medicijn waarvan bekend is dat u het tijdens de hele zwangerschap veilig kunt gebruiken. Gebruikt u dit medicijn al en bent u zwanger geworden of wilt u zwanger worden? Overleg dan met uw arts. U kunt beter overstappen op een ander medicijn. Een medicijn waarvan bekend is dat u het tijdens de hele zwangerschap veilig kunt gebruiken. Borstvoeding Wilt u borstvoeding geven, overleg dan met uw arts. U kunt dit medicijn beter NIET gebruiken als u borstvoeding geeft. Dit medicijn komt in een kleine hoeveelheid in de moedermelk. Het kan bijwerkingen bij het kind geven, zoals sufheid. Misschien kunt u tijdelijk met dit medicijn stoppen. Of misschien kunt u overstappen op een ander medicijn. Een medicijn waarvan wel bekend is dat u het veilig kunt gebruiken. Bron: Apotheek.nl - Medische informatie - Medicijnen - Tavegil
En om het nog duidelijker te maken: Zwangerschap Er zijn onvoldoende gegevens bekend om de schadelijkheid van dit middel tijdens de zwangerschap goed te kunnen beoordelen. Dit middel niet gebruiken tijdens de zwangerschap (tenzij de arts anders voorschrijft). Borstvoeding De werkzame stof kan overgaan in de moedermelk. Tijdens het gebruik van dit middel geen borstvoeding geven (tenzij de arts anders voorschrijft. Bron: Bijsluiter van Geneesmiddelen: Tavegil®
Ik heb er ook zoveel last van, op het moment ben ik nog niet zwanger maar omdat we aan het proberen zijn durf ik dus ook niks nemen, als ik mijn menstruatie heb doe ik het wel, dan kan het geen kwaad maar de apothekeres zei me ook van beter niks te riskeren vanaf mijn eisprong. En mits ik vorige week al dacht dat mijn eisprong ging komen (was gisteren of vandaag) zit ik dus al meer dan een week met kriebelende ogen, neus en keel, constant niezen en te snotteren. Nu had ik ook gehoord van de neusdruppels maar er zou ook iets bestaan als druppeltjes voor de ogen? Iemand die dat gebruikt en die me ook weet te zeggen hoe het juist heet en of het helpt? De neusdruppeltjes zouden mss al wel kunnen helpen voor mijn neus maar mijn ogen zijn ook een nachtmerrie :s Ceterizine helpt bij mij trouwens niet, heb het geprobeerd in de week van mijn maandstonden. Ik mis mijne reactine, maar ja, ik weet waar ik het voor laat staan, het moest maar eens prijs zijn
Mijn arts zei ook dat ik het niet mocht gebruiken maar hij was echt supervoorzichtig, echt alles nakijken en zelfs geen neusspray voorschrijven ondat er niks over bekend was. Better safe than sorry dacht ik dan altijd maar.
Bedankt voor de reacties. Ik gebruik ook liever niets maar als ik totaal niet kan functioneren ( heb nog 2 kids) tja dan moet je wat. En mijn arts is ook heel voorzichtig, vk ook en van hen mag het beide.
Ik gebruik ook Beclometason neusspray... werd zowel door mijn arts hier (UK) als door gynaecoloog thuis goedgekeurd. Als je je aan de voorgeschreven dosis houdt, werkt het lokaal en komt er niets in je bloedbaan terecht. 's Avonds gebruik ik de voorgeschreven dosis, 's ochtends de helft. Verder behelp ik me met neusstrips, neutrale oogdruppels... en veel geduld
Die beclometason heb ik vlgs mij ook ooit gebruikt die is vrij vies vlgs mij...toch? Prevalin is een goede tip kan ik gewoon bij drogist halen denk ik? Dan gebruik ik dat nog liever!
Hier ook mega last van. Mijn ha en gyn zeggen allebei dat ik niks mag nemen. Ik heb mezelf opgesloten in huis en deuren en ramen dicht. Als ik naar buiten moet zonnebril op beetje vaseline in m'n neus. Gisteren was het zo erg dat ik ijsblokjes op m'n ogen heb gehouden en elke x met een nat washandje m'n gezicht afneem. Echt een hel. Onze hond moet naar buiten dus ik ook. Gisteren had ze liggen rollen in gemaaid gras. In de avond lag ze op m'n arm en ik zat onder de opgezwollen bulten. Niet normaal.
jennifer klinkt niet goed tavegil is veilig bewezen in het eerste trimester. Ik zou echt op mn strepen gaan staan als je zo'n last hebt. en anders gewoon prevalin kopen bij de drogist. sterkte!
Ik heb ook tavegil geslikt in het tweede trimester en volgens de huisarts en verloskundige zou het kunnen. Al moet ik wel zeggen dat ik na één dag stoned op de bank (van één pilletje) niets meer heb gehad. De hooikoorts was ook vrijwel verdwenen daarna. Overigens komen dit soort topics veel vaker voor hier, dus even de zoekoptie gebruiken had je ook kunnen verder helpen. Ik heb over tavegil e.d. kort geleden nog het e.e.a. gepost... Op 7 juni j.l. schreef ik: Antihistaminica en zwangerschap (bron: RIVM en Famacotherapeutisch Kompas). Zie: http://www.zwangerschapspagina.nl/zwangerschap/445337-welke-hooikoorts-medicijnen.html#post15215344.