hoi meiden, de afgelopen dagen heb ik wat last van stress omdat een vrouw in de straat iedereen zit op te naaien en ook over mij is aan het roddelen, en heeft zomaar gedreigd dat als ze me tegenkomt ik het zuur zal hebben, terwijl ik dat mens niks heb misdaan :s alles is zo uit de hand gelopen en ik wil dat mens het liefst helemaal verrot slaan. hoe kan ik hier het beste afstand van nemen? want stress is natuurlijk niet goed voor het kindje, ben niet bang voor haar want die zal harder van mij weg lopen dan ik van haar, maar de spanningen die dit veroorzaakt is niet echt prettig :s
bel gewoon de politie op dan staat het in iedergeval in hun computer.heb ik ook gedaan stonden 2 mannen voor me die zouden mijn hond wel even ratten gif geven(omdat ik hem uit paniek uitschold want zijn hond viel die van mij aan)ik heb direct de politie gebelt.
aktie geeft reactie! Dus ik zou er niets mee doen.. en als het je te bont wordt idd de politie bellen wegens bedreiging.. denk aan jezelf meid en laat haar maar lekker roddelen je weet immers zelf wel beter toch!
en heeft zomaar gedreigd dat als ze me tegenkomt ik het zuur zal hebben dat vind ik toch al wel te bont dat is voor mij al een bedreigen.of laat je vriend het opknappen die zal wel door het dolle heen zijn(begrijpelijk)
ja mijn vriend is door het dolle heen, alleen het is zo als hij wat doet is hij de schuldige en niet hij. hij heeft haar wel gewaarschuwd dat als ze ook maar een vinger naar me uitsteekt, hij d'r pakt net als wat andere mensen uit de straat waar we goed contact mee hebben.
hoi hoi mag ik vragen of je dat direct van haarzelf heb gehoord of via via misschien is het wel helemaal niet waar kan je niet eventueel samen met iemand bij haar langs gaan en vragen wat het probleem is wie weet is de oplossing wel heel simpel groetjes nathalie
ja ik heb het van haar zelf gehoord via msn. wij zijn eerder bevriend geweest, en hield alleen via msn eigenlijks contact met haar, dit omdat ze in het verleden te veel geflikt heeft: liegen valse aangiftes tegen mensen enz. ze hoorde dat ik zwanger was, en wou zich ermee bemoeien, dit terwijl ze zelf geen kinderen heeft, had haar gezegt dat als ik iets wou weten ik het wel aan de verloskundige zou vragen, en ze wou dingen weten die haar niet aangingen, en het liefst elke dag langskomen, dus heb gezegt dat ik het leuk vond dat ze interresse had in m'n zwangerschap,dat ze best es langs mocht komen voor de koffie, maar dat ze niet van alles en nog wat hoeft te weten, en niet elke dag langs hoeft te komen, want ik en mijn vriend willen ook mijn privacy als ik haar niet op een afstandje zou houden zou ze me helemaal claimen, heeft ze vaker gedaan in het verleden, ook bij andere mensen, plus als het kindje geboren zou zijn zou ze die ook naar haar toeclaimen, wat zou betekenen dat ze elke dag de god ganze dag hier zou zitten en dit heeft ze namelijk al vaker geflikt bij andere mensen in de straat, ze trok het kindje toen tijdens de borstvoeding uit de armen van de moeder, en als het kindje lag te slapen maakte ze het kindje gewoon wakker om mee te "spelen" dit is het verhaal zo'n beetje, en heb echt niks raars tegen haar gezegt, of wat dan ook, en mijn vriend weet er ook vanaf die zat erbij toen ik haar dat vertelde. en omdat ze toen zo raar reageerde en begon te schelden enz heeft hij haar heel netjes de deur gewezen. hier reageerde ze dus heel boos op en ging over mij kletsen en stuurde die boze mail dat als ze me tegen komt ik dan zuur zal zijn :S dus met haar praten zal denk ik niet werken, want dat hielp al niet toen ze hier was.
hoi kirsten, Bij mijnouders woont ook zo'n vrouw in de straat, altijd schelden naar anderen(ze is 56 jaar ofzo) mijn ouders en de buren negeren haar helemaal, en laten haar kletsen en roddelen, zelf weten ze wel beter... en de afgelopen jaren is ze heel rustig geworden, af en toe geeft ze nog een sneer, maar negeren is het beste, ik weet het is niet leuk sommige dingen aan te horen en op te vreten, maar als jij er tegen in gaat heeft ze er lol aan... laat haar geen vat op je krijgen dan heeft ze er geen lol aan. bij mijn ouders en hun buren helpt het. en er is al 2 keer politie bijgeweest. De buurt moest toen een brief schrijven naar hun dat ze het zat waren, 1 kopie moest naar de politie, dat geldt als waarschuwing. mocht er nu nog 1x politie bijgeroepen worden dan weet ik niet wat er met die vrouw gebeurt, ze mag van mij wel opgepakt worden. er leven zulke zielige mensen op deze aarde... maar negeren is het beste, voor jou en je kindje en ze doen het alleen uit jaloezie, ze zijn gewoon erg jaloers op anderen en zo komt het er uit... laat je niet gek maken meid, dat is die vrouw niet waard... en zelf weet je wel beter laat haar kletsen, al doet het zeer, laat haar er geen lol aan hebben dan houdt het wel op...
ja inderdaad ziet eruit alsof die vrouw niet echt een leven heeft en gewoon iets zoekt zodat ze wat te doen heeft veel woorden geen daaden.
Je beschrijft het gedrag van iemand met borderline problematiek. Maar ik ben geen psychiater. Maar wat ik herken: grenzeloos en heftig. Het zijn mensen die iets met je doen, iets bij je oproepen, zowel positief als negatief. Ze wil het liefst helemaal 1 met je worden, je zwangerschap en je baby met je delen. Ze gaat helemaal in je op. Maar dat is voor haar ook beangstigend, want daarmee verliest ze zichzelf. Dus kan ze als een blad aan de boom omdraaien en ze zich tegen je keren in alle heftigheid. Dus: afstand houden, emotioneel en fysiek. Dus niet meer thuis ontvangen (dat is te dicht in je persoonlijke leefgebied) of bij haar thuis komen. Niet te persoonlijke dingen meer delen. Hou het contact zakelijk en afstandelijk. Mocht ze boos op je reageren: niet de discussie aan gaan, je verdedigen of in de aanval gaan. Het gaat om haar emoties. Probeer uitsluitend in te gaan op gevoelsniveau en haar emoties te benoemen, en toon daar begrip voor. "dus je bent heel boos?" "Dus ik heb je teleurgesteld?" "dat lijkt me niet prettig om zo geschrokken te zijn". Hierdoor zal ze zich meer begrepen voelen en zal de heftigheid van haar emoties op dat moment afzwakken. Mocht ze echt over je grenzen gaan, dan objectief het gedrag benoemen, zonder waarde-oordeel (want dan krijg je een discussie over dat waarde oordeel) en je grens aangeven. B.v. "je praat hard" ipv "je schreeuwt" ("ik schreeuw helemaal niet"). "Wil je wat zachter praten?" "je staat naar me te wijzen. Wil je je arm laten zakken". "je bedreigt me. Daarom wil ik nu niet meer met je praten". En eventueel: "je dreigt me iets aan te doen. Daarom zal ik nu de politie moeten bellen." Dit laatste is op langere termijn prettiger dan onaangekondigd de politie bellen, dan staat de politie niet zomaar ineens bij haar op de stoep en kan ze achteraf begrijpen waarom je dat hebt gedaan. Maar of je dat op dat moment veilig kunt zeggen moet je zelf inschatten. Mocht je je onveilig voelen: probeer van haar weg te komen en afstand te krijgen. Verbreek het contact, dus ook de non-verbale communicatie (niet meer aankijken, niet meer op haar reageren). Voel je je nog altijd bedreigd: probeer iets tussen jullie in te krijgen (geparkeerde auto, schutting), schakel hulp van anderen in, vlucht ergens naar binnen als dat kan. Dus: afstand houden in alle opzichten, zelf niet emotioneel reageren, geen discussie aan gaan, niet in de aanval/verdediging, maar ingaan op emoties, begrip uitten voor gevoelens, gedrag benoemen en grenzen aangeven. Heel veel succes er mee....
Dit lijkt me in ieder geval niet de manier om er mee om te gaan. Zoals eerder iemand al zei..actie geeft reactie. Negeren (wel met beleid) lijkt me het beste en anders aangifte doen van bedreiging. Wel uitkijken van hoe en wat omdat je niet weet wat haar beweegredenen zijn...en wat je dus los kunt maken. Maar over en weer "dreigen"daar wordt het zeker niet beter van.
@ Agatha: Goede bedoelde adviezen hoor vast en zeker maareh...hoezo borderline? Er zijn meer dingen die passen in het plaatje, en je hoort het verhaal maar van 1 kant. En ik denk tot je weet wat er nu excact met die vrouw is je wel uit moet kijken met bepaalde manier van omgaan met (zowel verbaal als non-verbaal), omdat je ook dingen kunt gaan triggeren. Afstand houden is niet fout inderdaad maareh...k zou niet te snel zijn met een oordeel m.b.t een stoornis waar het op lijkt (je zegt zelf al ben geen psychiater) Mogelijk maakt de TS het dan namelijk alleen maar erger als ze ineens alles af zal kappen.... Maar goed das mijn mening
Ik denk dat die tips heel goed kunnen werken als mensen agressief zijn, of ze nu wel of geen borderline hebben. Het gaat om iemand die haar agressief benadert.
hoi bedankt voor de tips, ik heb tot nu toe niks meer van d'r gehoord, dus denk dat het duidelijk is overgekomen. tuurlijk hou ik niet zo van dreigen enz, maar soms kun je niet anders meer. de rust is nu in ieder geval weer teruggekeerd. ik laat het verder rusten, en als ik haar zou tegenkomen, zal ik haar ook negeren en niet aankijken. In het verleden heb ik haar altijd nieuwe kansen gegeven als ze wat had geflikt, en ik weet dat als ik haar weer gedag zou zeggen, of vriendelijk praatje met haar zou maken, dat ze dan denkt dat het weer is "overgewaaid" en dat ze weer kan komen enz. aan de ene kant vindt ik het triest en sneu dat ik dit nu zo moet doen, maar aan de andere kant moet ik mijzelf , m'n vriend en ons ongeboren kindje wel beschermen. @Agatha : wat voor stoornis ze heeft weet ik niet, weet alleen dat de hulpverleners hebben gezegt dat ze dringend hulp nodig heeft, maar dat weigert ze, ook toen ze valse aangifte deed van verkrachting heeft de politie haar gezegt dat ze hulp moet zoeken, doet ze niet. politie heeft haar wel gewaarschuwd dat als ze de volgende keer weer valse aangifte doet, ze verplicht in de hulpverlening komt. ik hoop dat dit er niet van zal komen, dat ze zelf toch eens hulp gaat zoeken, want ook al flikt ze dingen, geef toch om haar.
Hoi, Ja, ik dat woord borderline wellicht beter niet kunnen noemen, twijfelde er al over of ik dat zou doen. Het spijt me als ik daar iemand mee heb gekwetst. Er zijn inderdaad heel veel andere dingen ook die kunnen maken dat ze zich zo gedraagt. Ik noemde het alleen omdat het in 1 woord samen vat dat ze de neiging heeft om op te gaan in de ander, zo erg dat ze te ver gaat, en ze (te) heftig reageert, en de genoemde tips (begrip tonen, afstand houden, discussie vermijden) zijn een manier om daar mee om te gaan, ook als haar gedrag door iets heel anders wordt veroorzaakt. Ze zal er zelf inderdaad waarschijnlijk de meeste last van hebben, en zoals je al schrijft, Kirsten, is het rot voor haar dat ze telkens met allerlei mensen problemen krijgt. Is inderdaad sneu. Ze lijkt zo haar best te doen om contact te leggen door je met allerlei vragen te bestoken, maar gaat daarin toch echt te ver. Goed dat je kiest voor je gezin. Je baby is zo kwetsbaar, die komt op de eerste plaats. Wel fijn om te weten dat ze in beeld is bij de politie / hulpverlening. Mocht het nodig zijn dan kunnen die zo in actie komen en weten ze al wat er speelt, geeft toch wellicht een veilig gevoel voor je.
@agatha:Maakt niet uit..van dat noemen maar je moet er wel voorzichtig mee zijn. @anoul:En wat betreft dat het wel werkt op mensen die agressief zijn of ze nu wel of geen borderline hebben...ligt er echt aan hoor. Soms kun je juist agressieve mensen triggeren als je hen net ff niet goed benadert... maar goed ik hoop in ieder geval dat het beter gaat Kirsten! Succes!