Hallo Ilse, Wat fijn dat er een lactatiekundige op deze website is om te adviseren/ondersteunen. Hierbij mijn 'verhaal': 4 weken geleden ben ik bevallen van een beeldschone dochter Pleuntje. Bij de geboorte woog ze 4080 waarna ze is afgevallen naar 3750 en op de laatste kraamdag woog ze 3880. Hierna hebben wij ze gewogen op de weegschaal thuis, maar het lijkt erop dat ze nu al bijna 2 weken blijft steken op 4450gram. Nu moet ik mijzelf wel hardop afvragen hoe accuraat is deze weegschaal, icm tijdstip van wegen (volle luier, voor/na voeding etc)... Ik voed op vraag, dat is soms maximaal 4uur en soms 2. Ligt eraan hoe goed ze de borst heeft leeg gedronken. Ze slaapt alwel 's nachts door lijkt 't hoewel de afgelopen 2 nachten niet meer, maar dat lijken ritme verstoringen die we hopelijk vandaag hebben opgelost Ik geef steeds maar 1 borst, als ik er 2 geef blijft ze maar drinken waarna het boeren niet lukt, of veel wordt overgegeven en resulteert in huilen. (we noemen haar ook wel dochtertje nooit genoeg). Enkel 's avonds geef ik haar 2 borsten omdat de borsten dan ook niet meer zo onder spanning staan (leeg). Bij elke voeding zit de luier goed vol met urine en ontlastig. Bij een slechte voeding (halve borst) of na 2 borsten is de ontlasting groenig maar normaal ziet deze redelijk geel. Soms wek ik haar als ze overdag niet binnen de 4 uur komt... Nu ben ik dus onzeker door het niet toenemen in gewicht, maar de luiers zeggen dan weer dat ze genoeg zou moeten krijgen. Waarschijnlijk maak ik me druk om niks, maar ik zou toch graag bevestiging willen hebben van een deskundige, naar het cb hoef ik pas 14mei ivm vakanties. Moet ik mij nu "zorgen" maken over het gewicht? Alvast bedankt voor je reactie. Groetjes, Fien
Allereerst gefeliciteerd met je dochter! Ik loop stap voor stap jemailtje door. Als je thuis weegt doe dat dan steeds op ongeveer hetzelfde tijdstip, bijvoorbeeld 's ochtends voor het badje als ze toch al bloot is. Weeg altijd bloot omdat je dan geen verschil hebt ik kleertjes/luiers, etc. Het is goed dat Pleuntje plas en poepluiers heeft bij elke voeding. Je geeft aan dat je op verzoek voedt. Hoeveel voedingen geef je nu? Onder voeden op verzoek wordt verstaan dat een kindje bij de eerste voedingssignalen al wordt gevoed. dat is wanneer ze wakker worden, met de tong gaan likken, met de armpjes bewegen. Huilen is een laatste voedingssignaal. een kindje wat op verzoek gevoed wordt kan een schema hebben maar het hoeft niet. Ze mag per 24 uur 1maal 6 uur slapen en ze moet (de eerste 6 weken zeker) minimaal 8-12 voedingen krijgen. BIj die voedingen laat je 1 kant helemaal leegdrinken, na verschonen, boeren etc, geef je de andere kant als toetje. Sommige kindjes willen niets meer (dan happen ze ook niet) maar geef wel de gelegenheid! Wanneer ze wel behoefte heeft kan ze de andere borst ook drinken. Soms maar een slokje of soms de hele borst. Is dat het geval dan is er behoeft, een kindje wat geen honger meer heeft zal aan de borst niet drinken. (In tegenstelling tot het drinken uit een fles) Je hoeft niet meteen de paniek uit te laten breken maar zou graag zien dat ze wel gaat aankomen, eenkindje van 4 weken moet elke week zo'n 10-200 gram aankomen, 2 weken gelijk betekend dat ze te weinig voeding binnenkrijgt. Ga goed letten op haar voedingssignalen, leg haar zo nodig elke 3 uur aan of vaker. Biedt even wel beide borsten aan. Weeg op je eigen weegschaal of loop bij het CB binnen om te gaan wegen, alhoewel je dan weer een andere weegschaal hebt. Succes en ik ben benieuwd naar het vervolg. Ilse