Grote harde en pijnlijke plek ...

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Salapio, 23 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    ... in mn borst.

Heb al vanalles geprobeerd: massage, warmte en kolven. Komt geen druppel uit. Mirre wordt ook boos als ze aan die borst wordt aangelegd.

Mirre drinkt de laatste 2 weken so wie so belabberd (vooral overdag) en het kan dus zijn dat die borst te lang 'vol' is gebleven.

Heb jij nog tips? Ik baal als een stekker, wil echt geen BO. Die melk moet die tiet uit!

(ben best een beetje wanhopig ook omdat Mirre zo moeilijk drinkt)

Bedankt!

2. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Volgens mij heb ik ook vanochtend uit die borst gekolft om de druk er een beetje af te halen. dat is rare melk - waterig ... nauwelijks of geen vet. Of is dat omdat het 'voormelk' is?

3. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Ja inderdaad, de melk die je als eerste eruit kolft is waterig. Niets mis mee, zo ziet MM er uit.

Balen van die harde plek he!
    Hoe is het nu?
    Je schrijft al dat je warmte en masseren hebt geprobeerd. Heb je ook al onder de douchte geprobeerd of als je een bad hebt, lekker warm en erin gaan liggen. met heeeeeel zacht masseren komt er dan soms ook al melk uit.

Als jek olft, niet hard kolven, heel rustig met een niet te hoog vacuum. doordat die borst heel gestuwd is kan het zijn dat er door de druk melkkanaaltjes worden afgedrukt zodat de melk niet makkelijk meer kan stromen. Als je dan heel krachtig kolft wordt er vocht naar de tepel getrokken waardoor er meer kanaaltjes dichtdrukken.

Heb je geprobeerd Mirre in een donkere ruimte (op de slaapkamer, gordijnen dicht, op bed) te voeden. Minder prikkels. Leg haar dan aan de goede borst aan. Zodra het TSR komt leg je haar over naar de andere kant of je start dan met kolven aan de volle kant.

Bij erge pijn kan je met kou tussen de voedingen in verlichting krijgen.

Succes,
    Ilse

4. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hoi Ilse,

Bedankt voor je antwoord. Ik ben uiteindelijk gisterenavond in bad gaan zitten en voorovergebogen naar de tepel toe gewreven. Er kwamen allemaal wolkjes melk uit ... heb dit best lang gedaan ... wolkjes bleven komen. Maar werd ook pijnlijk ...

Mirre heeft vannacht en vanochtend wel goed gedronken ... gelukkig!

Kolven lukt hoe dan ook niet. Er komen 2 a 3 flinke stralen en dan is het gedaan met de pret :( ...

Morgen moet ik werken, maar ik denk dat ik dat maar moet gaan afzeggen ... als ik niet kan kolven ...

Zelfs als Mirre echt goed aan die borst heeft gedronken, voelt ie nog stevig aan. De plekken zijn wel zo goed als weg, maar hij is niet zo slap als ie normaal is als ze de borst leegdrinkt. Is dat normaal?

En als ik ervoor zorg dat ie steeds goed leeg is, kan ik er dan vanuit gaan dat het vanzelf overgaat?

Weer veel vragen ...

Alvast bedankt maar weer ...

5. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    HOi Hoi,

Je bent goed bezig geweest!
    Mooi dat de harde plekken nu wel weg zijn.
    Het kan inderdaad dat die borst nog even een vreemd gevoel houdt. Je kan je voorstellen dat het weefsel in de borst door de harde plekken (uitrekken van weefsel) een soort beurs gevoel geeft. Denk aan een blauwe plek, die voel je soms tijden na het stoten nog.

Het lijkt me inderdaad minder geschikt om morgen de hele dag te gaan werken als kolven niet lukt. Zeker nu je borst zo gevoelig is moet je jezelf geen borstontsteking riskeren!

Succes

Ilse

6. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Heel erg bedankt!

7. Ilse

Ilse Lactatiekundige