Ik en mijn vriend hoorde bij een cursus dat ook hij de baby aan mag pakken tijdens de bevalling met de hulp van de verloskundige. Nu weet ik niet of dit voor een poliklinisch ook mogelijk is - en of het wat uit maakt maar me vriend is er nog niet over uit of hij dit wilt of niet. En ik vraag me af of er dan hier mannen zijn of vrouwen waarbij hun partnes dit deden en wat jullie ervaring hiermee is. Ik zelf val al flauw als ik een hechting zie, ben erg gevoelig voor bloed en al die zooi dus ik heb al duidelijk gemaakt op papier dat ik geen placenta en geen spiegel erbij wilt, want voor mij is zo'n foto waarbij het hoofdje net alleen te zien is niet echt prettig. Dit heeft mijn vriend wat minder, maar ook hij vind het niet echt een prettig gezicht en weet ook niet hoe je dit zelf ervaart tijdens de bevalling ( of het je dan intresseert hoe het er daar uit ziet dan ) Dus iemand ervaring hiermee? excuses als ik het onderwerp niet goed plaats, geen flauw idee waar ik dit moet plaatsen
Ja wij hebben min of meer samen onze beide kinderen gepakt. Dat ging gewoon zo, op 1 of andere manier. Nooit van tevoren over gehad, maar we hadden beide zoiets van 'PAKKEN!'. Ja er is bloed, water, poep en weet ik veel wat allemaal, maar het is ook erg mooi en heel erg natuurlijk. Echt zo'n oer gevoel krijg je dan. Gaat helemaal vanzelf
Mijn man heeft onze beide dochter aangepakt en hij vond het geweldig! Des te meer omdat hij de navelstreng bij de oudste niet mocht doorknippen aangezien die om haar nek verstrengeld zat. Hij heeft haar dus wel grotendeels begeleid en op mijn buik gelegd. Hij vond het twee keer een hele mooie ervaring.
Bij de eerste heeft de arts mijn zoontje op mijn buik gelegd, bij de tweede heb ik zelf mijn zoontje aangepakt, erg bijzonder. Beide keren overigens een ziekenhuisbevalling.
Ja, mijn man In 2011 werd onze zoon geboren, voor mijn man de eerste (voor mij de derde) Ik moest in het ziekenhuis bevallen ivm eerste een keizersnede. Toen het hoofdje stond, moest ik even stoppen met persen omdat ons zoontje beide handjes (vuistjes) naast zijn hoofdje had (opgeslagen handjes) zoontje moest even gedraaid worden door de gynaecoloog. Die riep direct mijn man "kom snel, jij wil hem graag aanpakken" Dus nog een keer persen, en mijn man kon hem zo aanpakken. Super bijzonder! Mijn man heeft hem direct bij mij neergelegd. Mijn man had al tijden aangegeven dat hij dit heel graag wilde, was super bijzonder... zucht...
Mijn vriend bij de eerste niet. Het plan is deze keer dat hij haar onderwater aanpakt en dan samen omhoog
Hier heeft mijn man haar aangepakt toen ze nog niet helemaal geboren was. De verloskundige heeft na de schoudertjes haar aan m'n man gegeven en hij heeft haar op m'n buik gelegd. Hij vond het het mooiste moment van z'n leven.. het gaf hem het gevoel ook wat gedaan te hebben... Ook ben ik in het zkh bevallen en onder begeleiding van de vk van het zkh. Toen ik te horen kreeg dat ik "overgenomen" werd heeft mijn man haar ons beval plan laten lezen. Daarin stond dat hij haar graag aan wilden pakken als het mogelijk is. Hoop dat het lukt mochten jullie ervoor kiezen
Mijn man heeft dit bij beide gedaan(althans, de tweede schoot er zo hard uit dat het maar goed was dat de vk aan het eind stond) Ik ben beide keren in het ziekenhuis bevallen. Hij raadt het vrienden die kinderen krijgen altijd aan, vindt het nog steeds prachtig. Ik weet wel dat mijn man niet echt een held is maar dit ging voorbij elk gevoel van angst voor wat voor medische toestand(Zo heb ik de bevalling ook ervaren, en ik denk menig moeder met mij--> weinig schaamte meer als het over een bevalling gaat). Ik zou er zeker voor kiezen dus
wauw erg mooi om te lezen allemaal ja het is toch zo nieuw allemaal wat er gaat komen en navelstreng wilt hij zoiezo doen maar ik denk ook wel dat als je eenmaal in zo'n situatie zit hij het msischien ook prettig vind om een beetje meegeholpen te kunnen hebben.. zal hem dit zelf ook nog laten lezen (misschien dat het helpt met kiezen)
Lijkt me heel bijzonder! Na de bevalling van de oudste wilde mijn man de 2e graag aanpakken. Maar ze zat even klem dus de vk moest helpen haar eruit te krijgen. En bij de 3e wilde hij het weer, maar die werd min of meer gelanceerd en door niemand aangepakt haha. Als je het wil is het dus geen garantie dat het ook echt lukt...
bij nr 1 : heb ik aangepakt en op mn buik gelegd bij nr 2: manlief heeft samen met de stagiaire aangepakt. (vk maakte foto's ) bij nr 3: manlief heeft de hele geboorte zelf gedaan. (vk stond ernaast aanwijzingen te geven) was erg gaaf om mee te maken voor alle drie.
Hier heeft man de tweede samen met mij aan gepakt de derde was bijna noodzakelijk geweest want de vk was er niet. Pas toen zoon er half was kwam ze binnen lopen. Man en de vk hebben mij samen verlost en de baby bij mij gelegd
Hier heeft man het niet gedaan. Ook van te voren niet over gehad. Tijdens de bevalling zat man liever naast me, vk vroeg of hij wilde kijken toen het hoofdje kwam, maar dat wilde hij niet. Lijkt me wel mooi als hij het doet, dus ga het met een volgende wel vragen. Maar als hij het niet wil is het ook goed!
Is wel mooi om te doen hoor! Manlief hoefde niet perse alles zo duidelijk te zien en stond liever wat meer naast me. De gyn vroeg mij toen het hoofdje kwam 'je mag je kindje pakken als je wil' en als een reflex heb ik mijn baby aangepakt. Had de gyn de 'handen vrij' om de navelstreng om het hoofdje/ nekje weg te halen (was niet echt een verstrengeling hoor). Vond het heel mooi en bijzonder. Heb mijn baby dus zelf op mijn buik gelegd.