Hoe zit dat nou met de kinderopvangtoeslag bij een kinderdagverblijf?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Amethist, 9 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amethist

Amethist Niet meer actief

Ter inleiding: Mijn 2 kinderen gaan nu naar een g.o., maar zij belde me vanmorgen op dat ze ermee wil gaan stoppen. Dit houdt in dat ik per 1 april andere opvang nodig heb voor de kids. En ben ik ook aan het rondkijken voor kinderdagverblijven.

Ik heb een kinderdagverblijf gevonden die een vaste maandprijs hanteren van € 342,68. Dat is voor 52 uur p/m waardoor de uurprijs € 6,59 is. Maar mocht ik de kinderen daar brengen dan gaan ze niet 52 uur p/m ernaar toe. Eerder 41 uur p/m. Ik moet echter wel gewoon voor 52 uur p/m betalen.

Nu mijn vast oerdomme vraag :): Als ik de kinderopvangtoeslag dan aan ga vragen bij de bd, wat geef ik dan op als aantal uren per maand dat ze naar het kinderdagverblijf gaan? Mij lijkt gewoon het daadwerkelijke aantal uren dat ze gaan (41 dus in mijn geval). Maar dan krijg ik natuurlijk ook alleen voor die uren kinderopvangtoeslag, terwijl ik wel voor 52 uur moet betalen aan het kinderdagverblijf. Klopt mijn beredenering?

Zo ja, dan word je dus gewoon echt dubbel en dwars genaaid door dat kinderdagverblijf?!

2. babyproject

babyproject Niet meer actief

Je geeft de uren op die het kinderdagverblijf in rekening brengt. Dus 52 uur. Er wordt gewoon uitgegaan van de openingstijden van de opvang en dat is meestal zo'n 11 uur per dag.
    Het maakt de belastingdienst niet uit als jij je kindjes 's ochtends een uur later brengt en/of eerder haalt. Je mag in theorie de gehele dag afnemen.
    Het is natuurlijk ook niet te controleren hoeveel uur iedereen daadwerkelijk afneemt. Zeker niet als dit verschilt per maand of als je een keer in de file staat o.i.d. ;)

3. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Aanvullend op wat babyproject zegt: Je moet wel opletten dat je niet meer dan 130% van de uren van het kleinste contract afneemt op het kinderdagverblijf. De kinderopvangtoeslag gaat vanaf dit jaar namelijk uit van de uren die de minst werkende maakt, en dat maal 130% (dus eigenlijk extra tijd voor halen en brengen) Als ik zo kijk en jij zegt dat je maar zo'n 41 uur werkelijk afneemt, zit je daarmee al bijna op de 130% als je 52 uur in rekening gebracht krijgt. Dus let daar even goed op. Voor de uren boven de 130% krijg je geen kinderopvangtoeslag.

4. babyproject

Op de site van de belastingdienst staat het zo:

U kunt alleen nog kinderopvangtoeslag krijgen voor de uren die u werkt. U moet uitgaan van de ouder die de minste uren per jaar werkt. Gaat uw kind minder uren per week naar de opvang dan dat u werkt? Neem dan de werkelijke uren.

De uren waarvoor u maximaal kinderopvangtoeslag kunt krijgen, berekent u zo:

Gaat uw kind naar de dagopvang? Vermenigvuldig de uren die u werkt, met 140%.

Dus als jij 8 uur per week werkt, krijg je over max 11,2 uur toeslag. Dus daarom is het meestal wel prima om de uren te nemen die het kinderdagverblijf rekent (hun openingstijden), want dit blijft normaal gesproken binnen de marge van 140%.

Maar als jij minder werkt, dan wordt de opvang opeens een dure aangelegenheid, want je kinderdagverblijf brengt dan inderdaad meer uren in rekening dan waarover jij toeslag zou krijgen.

5. Amethist

Dank voor de antwoorden dames!

Ik werk 16 uur p/w, maar de kinderen gaan maar 1 dag naar het kinderdagverblijf, omdat mijn moeder ook 1 dag oppast. Bij mijn proefberekening zeg de belastingdienst dit:
    "U kunt voor maximaal het volgende aantal uren kinderopvangtoeslag krijgen:
    dagopvang: 97 uur per kind per maand"

Dus ja, kan ik nu dan gewoon opgeven dat ze 52 uur p/m (ene kinderdagverblijf), of 45,50 uur p/m (ander kinderdagverblijf) gaan, terwijl dat dan dus eigenlijk niet zo is.

6. babyproject

Yups. Omdat dat ook de uren zijn die jij moet betalen, dus betalen de overheid en (indirect) de werkgever daaraan mee.

Als kinderdagverblijven dit niet zo zouden doen, zou waarschijnlijk het uurtarief omhoog moeten, omdat ze het anders niet redden. Op deze manier kan het voor iedereen betaalbaarder blijven.

7. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ja klopt, dan heb je qua kinderopvangtoeslag geen probleem. Sorry trouwens dat ik 130% typte, zat er met mijn hoofd niet helemaal bij....

8. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ja dat kan. En ik zou dat ook doen, je moet die uren toch betalen. Dan ben je gek als je het niet opgeeft, want anders kost het je gewoon enorm veel geld.

9. Amethist

Ah ok, super bedankt ladies. Dan valt het met de kosten allemaal nog wel mee.

Deel Deze Pagina