Schildkliercontroles tijdens zwangerschap?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Saz667, 15 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Hey meiden,

Ik heb net met de HA-assistente gebeld, over m'n laatste bloeduitslagen voor m'n schildklier. M'n waardes waren nu goed, TSH zat op 1,76 en m'n FT4 op 16,3.
    Maar nu kreeg ik te horen dat ik pas over 3 maanden weer voor controle bloed moet prikken... En als dat goed is weer 6 maanden daarna.

Nu vraag ik me af (naar aanleiding van wat ik hier wel eens heb gelezen volgens mij), moeten die waardes tijdens een zwangerschap niet veel vaker gecontroleerd worden? Dacht namelijk dat het elke maand zou moeten??

Ben ff heel benieuwd wat jullie hier van denken, want m'n schildklier is juist de reden dat ik bij de gyn onder controle loop, en die was juist van mening dat het heel goed in de gaten moet gehouden worden..:(

Alvast bedankt!

2. Trees

Trees Niet meer actief

Vind het inderdaad ook erg vreemd. Hier wordt het ongeveer om de 4-6 weken geprikt en dat blijkt ook wel nodig te zijn. In korte tijd bleken er toch weer afwijkende waardes te ontstaan en is de medicatie aangepast.
    Het wordt trouwens bij mij wel door de gynaecoloog geprikt en deze overlegd met de internist over hoe en wat. Ik zou het met je gynaecoloog overleggen of nog beter de internist en niet via je huisarts laten doen.

3. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Trees, tnx.

Ja, ik vond het ook al zo maf, en het ging via de huisarts omdat dat volgens onze FA sneller zou gaan (ivm wachttijd ziekenhuis).

Ga het ook zeker aankaarten bij de gyn volgende keer, dat het gewoon via de internist ofzo gaat, want vind het toch wel erg belangrijk dat het in de gaten wordt gehouden.

4. druppel

druppel Actief lid

24 okt 2009
    218
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook elke 6 weken op controle, deze keer zelfs twee keer prikken tussendoor waarvan ik 1 keer telefonisch en 1 keer 6 weken na laatste afspraak de uitslag krijg.

5. silkie

silkie Actief lid

31 mrt 2009
    470
    0
    0
    Ik wordt ook elke 4-6 weken geprikt.
    Meestal door de internist, maar is maar net wie er `verzint` om iets te laten prikken en dan laat ik de schildklierfunctie meeprikken

6. mama 1984

mama 1984 Fanatiek lid

20 apr 2007
    3.151
    0
    36
    Ik moest de eerste maanden ook om de 4-6 weken prikken.
    Op een gegeven moment zo rond de 7-8 maand (ik schommel namelijk binnen de normen..schildklier gaat als een raket heen en weer binnen de norm om het maar even makkelijk uit te leggen) bleek mijn schildklier eigenlijk hetzelfde te blijven dus hoefde ik pas weer te prikken 3 maand na de bevalling.
    Tussendoor heeft de gyn ons meisje ook nog gecontroleerd op een evt struma doormiddel van een echo.
    Na de bevalling is mijn dochter gecontrolleerd door de kinderarts en is daarna nog 1 keer geweest..maar alles bleek gelukkig goed.

7. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Het is dus eigenlijk best weird dat de HA van mening is dat ik over 3 maanden pas weer hoef te prikken.. En helemaal omdat dat de voornaamste reden is waarom ik bij de gyn loop, en die het dus wel heel belangrijk vindt om het goed in de gaten te houden.. (Hij zei zelf, ik controleer liever 10x te vaak, dan 1x te weinig).

Nouwja, over bijna 3 weken heb ik weer een afspraak, dus dan ga ik het zeker ff overleggen!

Tnx voor de reacties iig!

Deel Deze Pagina