vragen aan de jenaplan school

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by mamamadelon, Nov 5, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

Aug 13, 2007
    4,077
    5
    38
    ik ben me aan het orienteren voor een basisschool.
    in mijn buurt zitten een christelijke school (valt af),katholieke school en 2 jenaplanscholen.
    Ik ben al wezen kijken op de katholieke school en vond het een leuke school,alleen wel erg groot.
    Ze hebben bijvoorbeeld 4 klassen 1&2.
    vind ik nogal veel eerlijk gezegd. maar die klassen hebben wel een leraar en een stagiar.

nu ga ik nog kijken bij 2 jenaplanscholen. 1 daarvan stond de afgelopen 3 jaar onder toezicht en de andere school staat goed "aangeschreven" bij het inspectie v/h onderwijs.

Wat voor vragen zou ik daar kunnen stellen,wat zijn belagngrijke onderwerpen om me in te verdiepen?

hoe zijn jullie ervaringen?

alvast bedankt voor het meedenken!

2. Sjantalle

Sjantalle Actief lid

Feb 17, 2010
    375
    0
    0
    leerkracht bo
    Heb je al een schoolgids aangevraagd? Daar staat hun visie op onderwijs in. Je kunt dan al kijken of het bij jullie past.

Ik zou willen weten hoe zij kinderen begeleiden in een groep, op het gebied van cognitieve ontwikkelingen maar zeker ook sociaal emotioneel. Hoe gaan zij om met eventuele voorsprong en/of achterstand?
    Hoe ziet een dagindeling eruit?
    Hoe groot schatten zij de groepen van komend jaar? (hoeveel kinderen in 1 groep)

Mijn ervaring is dat kinderen zelf weinig tot niets merken van een grote school. Ouders geven eenzelfde reactie.
    Ik werk zelf op een grote school met in de piek 11 kleutergroepen, nu 8. Verder hebben we 5 groepen 3,4,5,6. 4 groepen 7,8. (in totaal dus 36 groepen)
    In iedere groep zitten tussen de 22 tot 29 kinderen.

3. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    wat ik belangrijk vind bij jenaplan, gebruiken ze methodes? Reken en taal onderwijs zit meestal wel snor, maar ik heb gewerkt op een jenaplanschool waar geen methodes waren voor wereldorientatie, kunstzinnige vakken enz enz. Dan komt het op de docent aan voor de invulling. Mochten ze geen methodes hebben, dan kun je vragen naar een leerlijn. hoe zorgen ze ervoor dat de tussendoelen gehaald worden?

4. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

Aug 13, 2007
    4,077
    5
    38
    oke,zouden ze zulke methodes kunnen overhandigen op papier? ze kunnen wel van alles zeggen namelijk...

5. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    je kunt vragen of je het in mag zien. Goed hoor, dat je lekker kritisch bent! Een goede jenaplan school zou zulke ouderen ook moeten bejubelen! (ik ben er wel blij mee als docent, dus voel je niet geremd daarin!)

6. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

Aug 13, 2007
    4,077
    5
    38
    ik vind de katholieke school waar ik ben geweest duidelijk,fris en gewoon normaal zoals het hoort, maar het is zo massaal.

ik ga ze donderdag eens flink aan de tand voelen ;)

7. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

Jun 11, 2009
    3,158
    11
    38
    Je kan ook vragen wat ze tegen pesten doen of ze een pestplan hebben.

Share This Page