Mijn zoontje is bijna 5 maanden en krijgt alleen nog bv. Nu hoorde ik vanaf zijn geboorte al dat ik met 4 maanden moest starten met groente/fruit/pap. Ik heb in het begin gezegd ik zie tegen die tijd wel of hij er behoefte aan heeft. Nu is het zo dat Aiden ook een allergie heeft, in ieder geval voor zuivel. Het cb adviseerde om deze reden dan ook niet te straten met bijvoeden voor 6 maanden. Al met al kijk ik toch gewoon naar mijn kind en ik merk niet dat hij extra hongerig is o.i.d. Ik vraag mij trouwens ook altijd af hoe ouders dat kunnen zien? Hij kijk het eten uit mijn hand zeggen ze dan, maar een baby kent dat toch niet Enfin ik word inmiddels helemaal gek van opa's ,oma's ,tante's ,oom's, vrienden enz. Geef je nog geen fruit/groente hap waarom niet? Je moet beginnen hoor. En ieder geeft een eigen reden. Zou zou hij straks niks lusten, of hij ziet er hongerig uit, hij sabbelt veel op zijn handen enz.. enz.. Ik word er helemaal kriegel van en begin inmiddels te denken dat ik het fout doe. Mijn man is trouwens gevoelig voor deze commentaren maar zegt wel dat ik het mag beslissen, ah fijn!
Luister naar je kind, en niet naar de omgeving. Als er weer zo'n vraag komt, gewoon lief glimlachen en iets zeggen als 'dankjewel dat gaan we binnenkort proberen'. Het gaat snel genoeg hoor!
Ik ben het met dirksmama eens. Trek je niks aan van wat anderen zeggen! Doe waar jij je goed bij voelt! De eerste 6 maanden hebben ze echt genoeg aan bv alleen. Ik vind dat je het goed doet, ik ben er ook voor om gewoon te wachten. Liefs!
Bedankt voor jullie reacties. Ik blijf gewoon lekker bv geven nog een maand en hij is alweer 6 maanden!
Herkenbaar hoor, reacties uit je omgeving, maar zoals hier boven staan gewoon lekker doen waar je je goed bij voelt... Hier zijn we net gestart met bijvoeden, maar heb echt het idee dat onze man er nog niet zo aan toe is, geeft er echt weinig om zeg maar, en vertrouw er dan maar op dat hij vandaag of morgen wel meer behoefte krijgt.
Kijk gewoon naar je kind. Jij kent het het beste.. We zijn met de jongste wel met ruim 4 maand begonnen met eens een likje sperzieboon, wortel of banaan. Vanaf 5 ook hapjes aangeboden. Maar de behoefte was er niet. Hij stak vanalles in zijn mond, kwijlde, vrat zijn knuistjes op, maar zodra hij eten herkende (na de 1e hap) hield hij zijn mond stijfdicht. Heeft hij ook lang volgehouden. Verder niks gedwongen, en uiteindelijk begon hij rond 7 maand echt zin te krijgen in het eten, en at hij binnen een paar dagen normale porties.. Hij is nu bijna 9 maand. En eet gewoon als een normale baby.. Mooie porties en met een glimlach..
Als ik het allemaal goed begrepen heb, is de richtlijn rondom bijvoeden veranderd. Kinderen met een verhoogde kans op een voedselallergie, zouden juist wat eerder dan 6 mnd al bijvoeding mogen krijgen, vanaf 4 mnd. (ik zeg heel bewust geen moeten, want er moet nog altijd niks.) Hoe dit zit met kinderen die zelfs al een aantoonbare allergie hebben weet ik niet, dat zou je bij een arts kunnen navragen. Maar laat alle druk van je af glijden, baby's tot 6 mnd hebben in principe genoeg aan melk (en daarna blijft het nog een hele tijd de hoofdvoeding). Je doet er dus sowieso niet verkeerd aan om nog even te wachten. Het is alleen ook niet verkeerd om al wel te beginnen.
Ik dacht dat het cb-advies per 1 januari 2013 officieel pas omlaag gaat naar 4 maand. tot die tijd doet iedereen maar wat En met BV zit je ook nog met de productie. Als je teveel zou bijvoeden kan de productie dat nog niet altijd aan met 4-5 maand.. Dus in ieder geval beginnen met beetjes..
Hier ook bij de jongens verbaasde blikken/opmerkingen gehad, maar toch echt pas begonnen met bijvoeden toen ze 6 mnd waren... Is nu ook weer m'n plan bij ons meisje, ze blikken en praten maar een end weg, het is onze dochter en wij doen het zo, punt uit! Net als dat de jongens nog 2x kwamen 's nachts. Moet je niet eens overgaan op Fv, je hebt vast niet genoeg voeding in je melk. Duh, waarom groeien ze dan zo hard??
De onderzoeken daarover verschillen nogal... Hier zijn we bij Thirza met 5,5 maand uiteindelijk met bijvoeden begonnen. Met 4,5 maand al eens geprobeerd omdat ze steeds vaker kwam en ik dacht dat ze er misschien aan toe was, maar toen taalde ze totaal niet naar die extra voeding. Een maand later ging ze zich wel weer erg vaak melden, (overdag elk uur tot anderhalf uur, 's nachts elke 2 uur) en heb ik het weer eens geprobeerd. Toen rukte ze de lepel uit mijn handen om die helemaal af te sabbelen. Toen we een kleine 2 weken op gang waren met de bijvoeding, ging ze vervolgens ook weer terug naar elke 3 uur een voeding. Kijk dus vooral lekker zelf naar je kind en laat je absoluut niet van de wijs brengen door anderen: zij zien je kind niet en weten dus ook echt niet wat het beste is! Alles wat je noemt wat gezegd wordt door je omgeving is trouwens klinkklare onzin. Juist BV verschilt van smaak door wat jij eet en is bevorderlijk voor een goede smaakontwikkeling. Dus dan hoef je ook niet bang te zijn dat zoonlief straks niks lust.... al die smaakjes kent ie al Sabbelen op de handjes kan een teken van honger zijn, maar doen ze ook als er tandjes door gaan komen vaak. En als het idd honger is, betekent dat dus nog steeds niet dat dat honger naar bijvoeding is...
niet naar je omgeving luisteren.Ik heb zelf koemelkallergie.Ik geef bv aan mijn zoontje.Tegen mij zeiden ze dat ook bijvoeden.Nou dus niet gedaan.Hij was niet ontevreden maar ze vonen dat hij te weinig aankwam. 1maand later kwam hij ineens heel veel aan en toe moest hij minder eten.Nou ik luister dus naar niemand meer behalve naar mijn zoontje. Zijn eten.Zijn regels