Afval scheiden, hoe doen jullie dat?

Discussie in 'De lounge' gestart door RosaLynn, 11 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RosaLynn

RosaLynn Fanatiek lid

5 mrt 2011
    1.791
    0
    36
    Wij gaan dus verhuizen naar een dorp waar ALLES gescheiden moet worden.

En nu hebben we dus het probleem, hoe gaan we alles sorteren zonder dat de hele keuken vol staat met verschillende bakken;)

buiten hebben we een grijze en groene container, maar glas,blik,papier en plastic moet o.a. gesorteerd worden en word aan de deur opgehaald.

2. Xellepel

Xellepel Bekend lid

28 aug 2013
    803
    0
    0
    Heb je een bijkeuken, schuurtje of trapkast waar je een krattenrek in kunt zetten?
    Wij hebben deze in de schuur voor papier, lege flessen en glas te scheiden.

3. sennavt

sennavt Actief lid

18 feb 2015
    287
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier moet ook alles gescheiden worden, maar hebben wel een container voor papier dus dat gaat daar in. Voorheen stond er een grote kartonnen doos in de garage waar het papier in ging.

Voor glas staat er een boodschappenkrat in de garage, zoveel glas hebben wij nooit dus glas hoef ik bijna nooit weg te brengen.

Enige wat ik vervelend vind is plastic afval, hier moet dat in speciale zakken die je uit een automaat kunt halen bij de supermarkt (en op andere plekken in de stad). Deze zakken worden aan de straat opgehaald maar het meeste beland op de weg omdat vogels de zakken open pikken.. Schiet niet echt op dus.

Ik weet nog niet goed wat ik ermee moet, of ik een afvalemmer in de keuken erbij zet of dat dit ook de garage in gaat. Heel goed allemaal dat scheiden, maar het wordt er niet makkelijker op zo. Ik moet telkens op een lijstje kijken wat waar bij moet, omdat niet al het plastic afval bij plastic mag.

Laatst hoorde ik dat het plastic uiteindelijk op dezelfde hoop komt als restafval, dan ga ik weer denken: waarom doen we dit ook alweer? Of het waar is weet ik natuurlijk ook niet, maar zou wat zijn zeg!

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Glas op de koelkast.
    Gft in een afbreekbare zak in een kom op het aanrecht.
    Zakje met plastic aan de verwarming in de keuken, als ie vol is neemt mijn man het mee en gooit het in zijn pauze in de plastic bak.
    Papier in een kartonnen doos in een hoekje achter de deur in de keuken, als die vol is gaat het in onze oud papier container.
    Blik wordt hier niet gescheiden.

Wij hebben een dichte keuken anders had ik het denk ik anders gedaan ;)

5. Valerie

Valerie Fanatiek lid

22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Tja, de HELE keuken hoeft toch ook niet VOL te staan. ;)

Het afval dat je het meest weggooit, zou je in een keukenkast kunnen doen. Wij hebben in 1 keukenkast een systeem voor gescheiden afval. Je kunt zelf kiezen hoeveel bakken je daar wilt. Dan moet je even voor jezelf nagaan wat je handig vindt om in de keuken te hebben. Wij hebben voor 4 bakken gekozen, 2 kleine en 2 grote. Daarin doen we plastic, gft, pakken en rest. Want die gebruiken we het meeste. Een papierbak, glas en de rest van het afval bewaren we gescheiden in de berging. Simpel. En went snel genoeg.

Wat een luxe trouwens dat het bij jullie aan de deur wordt opgehaald. Wij moeten alles zelf wegbrengen, behalve het restafval en gft.

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Plastic afval kan je ook zelf naar die grote bakken brengen. En als je het eenmaal een tijdje doet weet je toch wel wat wel en wat niet bij het plastic afval mag?
    Wij betalen per leging van onze restafval container, dus voor ons loont het wel om echt alles te scheiden (ook al zou het uiteindelijk op 1 hoop terecht komen, wat ik trouwens niet geloof).

7. Bloem1990

Bloem1990 Actief lid

21 jul 2014
    237
    0
    0
    NULL
    Almere
    Glas staat in de trapkast in een plastic tas (spoelen we even om). Als hij vol is, naar de glasbak. Plastic stop ik in een plastic tas die ook in de trapkast staat en als deze vol is, stop ik die in de container. We hebben gelukkig wel een plastic container. Dingen waar bijvoorbeeld vlees in heeft gezeten, gaan ook meteen in de container. Papier en gft gooien we direct (of aan het eind van de dag) buiten in de container. Blik scheiden we niet.

8. Blinq

Blinq Bekend lid

12 jan 2011
    708
    0
    0
    Wij hebben een bijkeuken waar de zak hangt voor plastic, een doos voor het oud papier en een schap voor glas. Het meeste groente en fruit afval gaat naar onze kippen, en het deel wat hun niet mogen en bv bladafval van de tuin gaat op de composthoop. Hier er weinig afval dus in de grijze container :)

9. Kyra73

Kyra73 Fanatiek lid

24 okt 2013
    1.568
    455
    83
    Glas staat meestal maar 1 nacht op de aanrecht en gaat dan naar de glasbak (Bij ons om de hoek en als de kinderen buiten gaan spelen nemen ze dat gelijk mee, vinden ze nog leuk ook), papier ligt in de krantenbak naast de bank. Als hij vol is breng ik het gelijk weg naar de papierbak. Het plastic-afval stop ik in een plastic zak in het gootsteenkastje naast de prullenbak en als die vol is breng ik hem meestal gelijk weg. Hooguit een dagje later, want ik fiets er zo langs. Blik hoeven wij niet te scheiden en restafval en gft scheid ik zelf niet na een paar keer in de zomer een groene container vol met maden te hebben aangetroffen (bleegh), alleen tuinafval gaat in de groene container.

10. teigetje1

teigetje1 Fanatiek lid

18 jun 2009
    2.299
    116
    63
    Zuid-oost brabant
    Wij gebruiken de groene voor de luierzakken (wij hebben geen gft want alles gaat naar de mesthoop)
    De grijze voor overig afval
    in de berging staat een doos voor papier, een prullebak voor plastic, een prullebak voor tetra en een bak voor glas en blik.

in huis staat een kleine dubbele prullebak voor gft en overig afval en in de bijkeuken staat een luierbak, papierdoos en een emmer voor tetra/glas/plastic/blik, die ik eens per dag in de berging sorteer.

1x per maand loos ik alles bij de milieustraat.

11. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.308
    10.276
    113
    Wij hebben geen bijkeuken fbijkeuken garage.wel een klein schuurtje, open keuken en kast onder de trap maar niet Mega groot.wat voor bakken gebruiken jullie?

12. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Wij hebben in de keuken een plastic afval ton(oranje prullenbak) en een grijze voor de rest afval. In het plastic mag hier ook blik en pakken dus dat scheelt.
    Op de vensterbank staat een klein prullenmandje voor groen. En elke avond breng ik dat weg, of naar de kippen als ze het mogen hebben en anders naar de vuilnisbak. Die staat in de achtertuin.

In de schuur hebben we het oud papier. Dat breng ik elke week naar mijn man zijn opa. Daar wordt het elke week opgehaald.

Glas doe ik niet, ik heb misschien 1 maal per 2 weken iets van glas, dus dat beland hier in de rest afval.

13. koala28

koala28 Niet meer actief

Wij hebben vanuit de gemeente 3 kliko's. Restafval, GFT en papier.

Wij hebben in onze open keuken 2 Brabantia bakken. Een grote voor restafval, zit een vuilniszak in en als deze vol is gaat de zak in de kliko die bij ons in de tuin staan.
    De kleinere bak is voor plastic. Als deze zak vol is, dan moeten we het zelf wegbrengen naar een container in de buurt. Staan bij ons allemaal bij de vele supermarkten dus geen probleem.
    Naast de Brabantia bakken staat een stoffen papierbak. Daarin verzamelen we papier. Is deze vol, dan legen we deze in de kliko.
    Glas verzamelen we in een speciale tas (van HandedBy) en nemen we mee als we naar de supermarkt gaan.
    Batterijen verzamelen we in een zakje en gooi ik weg bij de supermarkt.
    Oh ja voor GFT heb ik een klein bakje in het keukenkastje. Daarin doen we die ecozakjes van de Action. En als het zakje vol is, dan gaat deze geheel in de GFT kliko.

14. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Wij hebben 4 bakken, Restfv, GFT, Papier en chemisch.
    We hebben twee prullenbakken in de bijkeuken staan, vor restafval en de ander voor plastic.
    In de plastic zak mag sinds 5 jan jl ook kartonnen verpakkingen en blik in. Dat scheelt een hoop ruimte.

Verder heb ik een grote spijker in de muur in de bijkeuken daaraan hangt een tas voor het glaswerk.
    En een krat voor de lege statiegeldflessen.

We hebben weinig afval, het plastic neemt een hoop ruimte in.

Verder heb ik een docu gezien over het plastic, en het wordt echt opnieuw gebruikt. Onze prullenbak is ook van gerecycled plastic

15. Manoya

Manoya Niet meer actief

Hier een zwarte, groene en karton bak (gemeente bakken)
    Voor het plastic hangt er een zak in de schuur en glas doen wij ook in een doos in de schuur.

16. hetlichtje

hetlichtje Fanatiek lid

3 dec 2010
    1.061
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hier moeten we ook goed scheiden en dat werkt goed. 1x per maand wordt het oud papier opgehaald door een vereniging.

Bij het plastic afval mogen sinds januari ook de blikken en drinkpakken (en alles wat daarop lijkt).

De prullenbak is sinds die tijd bij ons de plastic bak. Het restafval is bijna niks meer en gaat in een zwarte afvalbak van de Ikea.

De Ikea heeft een fijn afvalsysteem. Het zijn zwarte bakken, die zeer goed afsluiten. Er komt geen smerig luchtje uit.

Ik heb 4 van die bakken staan, 2 grotere (papier+rest), 2 kleinere (glas+groen).

Ondanks dat mijn zoontje nog in de luiers zit, kan ik 4 weken met de grijze container. Zonder die luiers zou ik wel 8 weken kunnen. Ik zet hem wel elke 2 weken aan de weg, geeft een wat frisser idee.

Vanaf 1-1-2016 moeten we betalen per kilo restafval, dus daar ben ik wel blij mee. Gelukkig kunnen we dan ook kiezen voor een kleinere container. Die zal ik dan wat vaker aan de weg zetten, zodat het ook niet staat te rotten in de zomer.

17. Loontje83

Loontje83 Actief lid

14 feb 2015
    166
    1
    0
    E tekenaar
    Tilburg
    Wij hebben in Tilburg 2 duo bakken. Groen en rest. Papier en plastic

18. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Wij hebben alles in een la

Tussen de grote bakken staat een kleintje voor lampen en batterijen, glas zet ik er ook nog tussen in.

Bijgevoegde bestanden:

• image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      39,7 KB
      Weergaven:
      3
  19. Ana leigh

Ana leigh Fanatiek lid

11 feb 2013
    1.753
    9
    38
    Vrouw
    x
    Wij hebben een combi bak in de keuken, met restafval en GFT. Ook een aparte prullenbak voor plastic, hier mogen nu ook pakken sap en yogurt in, die hadden we voorheen apart.

In de bijkeuken een opvouwbare krat met glas. Blik gaat naar het achterhuis, ml heeft een ton voor blik etc. Luiers verzamel ik ook in de bijkeuken om mee te nemen naar de afvalzuilen.

Op deel staan de grijze, oranje en papiercontainer. GFT container gebruiken we niet meer, we hebben een soort van composthoop wat strax weer wordt uitgereden op het land.

Liefs,

20. veense

veense Niet meer actief

Op het aanrecht 2 kleine bakjes, 1 voor gft, ander voor restafval (hebben we nauwelijks met 3 personen). Legen we dagelijks in de kliko's.
    Vlakbij de eettafel een grotere prullenbak voor het plastic. Dat verzamelen we in zakken, meestal 2 stuks per 2 weken (wordt opgehaald).
    Papier gaat rechtstreeks in de papiercontainer naast de achterdeur.

Vanaf 1 januari komt hier diftar en krijgen we een aparte kliko voor plastic, drankkartons en metaal (allemaal bij elkaar). Die komt ook bij de achterdeur, en dan kan die akelige prullenbak uit de keuken weg.
    Restafval gaat dan per lediging, maar hebben we nu nauwelijks. Geen kleintjes in de luiers momenteel, maar wel een baby op komst. Zie nu dat je luiers apart weg kunt brengen, dus we gaan tegen die tijd even kijken of we dat de moeite waard vinden, anders gaan ze de gewone kliko in (gemeente zamelt ze apart in, maar gooit ze zelf bij het restafval, is puur als stukje service).
    Restafval is dan echt nauwelijks iets, nu meestal nog geen halve container per 2 weken, en dat is dan inclusief metaal, drankkartons en glas (zijn we een beetje lui in en heb niet graag lekke banden hier bij de glasbak;) )
    Ben wel bang dat we een lediging eens in de 3 weken van papier en de drank/plastic/metaalkliko niet gaan redden...Papier zit nu elke 2 weken al aardig vol.

Deel Deze Pagina