In een sprongetje lijkt het sowieso of ze een stapje teruggaan. T kon toen ineens niet meer zijn speelgoed pakken en roepen dat hij dan deed! Hij begon toen zijn stem te ontdekken en man man...wat zat daar een volume in! Dacht echt gek te worden, maar dat komt ook omdat ik op het moment snel overprikkeld ben.
Soms moet je eerst een stapje achteruit doen om later twee stapjes vooruit te gaan 😉 Ik zou idd ook een nachtvoeding proberen (of late avondvoeding) 4 maanden staat er om bekend dat veel baby's tijdelijk even een nachtvoeding nodig hebben. Gewoon even 4-5 dagen een voeding geven als hij wakker wordt, dat zit je misschien tijdelijk over je max maar dat is echt geen enkel probleem. Je ziet snel genoeg of jullie mannetje het nodig heeft ja of nee
Mijn zoontje is exact even oud (22-6-2016) en hier ook nog flink gebroken nachten. Ook een flinke beer, maar heeft zo nu en dan toch echt nog een nachtvoeding nodig. Ik geef hem dan verdunde melk, bijvoorbeeld 90+1 en dat werkt dan wel eigenlijk. Dus ik zou toch ook proberen hem 's nachts een flesje te vgeven. Misschien accepteert ie wel gewoon warm water?
Volgens mij is de grens met rijstebloem hoeveel er door de speen kan. Ongeveer 3 eetlepels (6 schepjes) door een fles met 1-2-3 speen van 200 ml bereide voeding en 6 eetlepels (12 schepjes) in een bakje met 200 ml bereide voeding. Ik zou het in elk geval rustig aan introduceren. Voor wat betreft het wakker worden 's nachts heb je eigenlijk alle redenen al uitgesloten, behalve honger. Als de nachtvoeding niet helpt zou ik het jezelf gewoon makkelijk maken en hem binnen handbereik leggen. Hij slaapt toch al slecht, dus de kans is klein dat hij nog slechter gaat slapen naast jou. Ze zeggen ook dat de ademhaling van de ouders rustgevend werkt voor baby's. Geen idee of dat waar is... En zelf gewoon dagelijks een kwartiertje eerder naar bed tot je een tijdstip gevonden hebt dat je 's ochtends wel redelijk wakker wordt. Wij gaan tijdens dat soort fases ook gewoon om 20.30 uur naar bed. Normaal (met doorslapen of 1 keer wakker) gaan we om 21.30 uur naar bed en voordat we kinderen hadden om 22.30 uur en dan ging de wekker om 6.30 uur. Je maakt het jezelf in elk geval een stuk makkelijker door je aan te passen aan het ritme van je kind, want andersom lukt gewoon niet met alle kindjes. Met die van jou waarschijnlijk ook niet, want je hebt al super veel geprobeerd.
Met dit sla je de spijker op z'n kop. Nu heb ik de mazzel dat het inmiddels 7 uur is, maar lang zat gehad dat het veel eerder was. Van alles geprobeerd, maar uiteindelijk maar geaccepteerd en dan idd vroeg naar bed.
Precies hetzelfde gehad bij mijn zoon. ook alles uit de kast gehaald en geprobeerd, maar niks hielp. Uiteindelijk vanzelf over gegaan! Je kunt je er beter bij neerleggen, bespaart je een hoop frustratie. Probeer af te wisselen met je partner (hij een nacht/jij een nacht) of leg je zoon bij jou op de kamer, dan hoef je er niet steeds uit.
Ja en komt het je ook niet bekend voor dat je kindje zo vast houdt aan haar eigen ritme? Zelf heb je ook alles geprobeerd om je eigen ritme vast te houden. Zo zie ik het in elk geval bij mijzelf en mijn zoontje. Hij lijkt op zijn moeder
Hier ook een nachtbraker sinds de 4 mnd sprong. En mijn zoontje is overmorgen 22 wkn dus dan gaan we maar meteen door naar de volgende sprong haha. Hier werkt voor mij het beste om hem dus wel bij me in bed te nemen. Als hij wakker wordt geef ik hem eerst zijn speentje. Als hij meteen weer ontspannen gaat liggen (armen in rust e.d.) duik ik weer in bed. Dit is op het moment zelden. Dus bij onrust is hij dat speentje binnen een minuut weer kwijt en dan zou ik kunnen blijven lopen, of naast zijn bed gaan staan. En dat is echt koud 's nachts. Dus dan neem ik hem tussen ons in. Wij hebben losse matrassen, en daarom leg ik hem op zijn kinderwagen matrasje op de spleet. Ik ga dan zo liggen dat zijn armen niet alle kanten op maaien, en zijn speentje in zijn mond blijft. Ondertussen lig ik lekker warm en uiteindelijk valt hij weer in slaap. Bij verdere onrust ben ik er dan snel (en warm) bij om hem weer een speen te geven. Dit is zeker niet ideaal, en ik slaap nog steeds belabberd, maar het is beter dan steeds mijn bed uit te moeten. Wat voeding betreft, zou ik het ook even uitproberen (een nachtvoeding). Hoeft echt geen volle fles te zijn, kan ook een half flesje, of een verdund flesje (bv 90/2). Mijn kleintje veranderd voortdurend van schema, en daarin meegaan werkt hier iig een stuk beter dan mijn eigen schema te volgen. Zo drinkt hij hier sinds een paar dgn plots alle overdagflessen helemaal leeg (voorheen juist zelden) en wordt hij wel wakker voor een 23 uur voeding, maar drinkt die maar voor de helft. En voorheen ging die juist altijd op. En dat is al de zoveelste verandering in korte tijd. Rijstebloem maakte hier extra onrustig. En bijvoeding betekent ook niet dat ze daardoor minder melk hoeven/willen drinken. De basis is voorlopig echt nog de melk. En een beetje groente/fruit vervangt nu echt nog geen melk.
Bijvoeding vervangt nog geen fles ofzo. Het is BIJvoeding wat eigenlijk nog niet zoveel toevoegt. Als hij zo vaak wakker wordt 's nachts, lijkt het me toch echt honger. En nachtvoeding is het eerste jaar reuze normaal en hangt veelal samen met een groeispurt/sprongetje. Daardoor krijgen ze meer honger. Ik zou toch echt gewoon eens een fles proberen 's nachts. En dan ben ik erg benieuwd of hij nog zo vaak komt 's nachts. Waarom niet gewoon proberen als de kans groot is dat hij dan niet meer zo vaak wakker wordt??? Dat komt je slaaptekort dan toch alleen maar ten goede, of zie ik dat verkeerd? Zuigen aan een speen of sabbelen op handjes kan honger maskeren. Ze zijn even weer rustig, om vervolgens toch weer te gaan huilen omdat ze letterlijk niks binnen krijgen.
Bedankt voor alle tips en trucs weer Rijstebloem is geen vervanger voor melk, hoop dat hij er wat voller van zit maar dat moet ik nog even uitvogelen. Samen slapen is echt geen optie helaas. Niet dat ik niet wil hoor, maar finn is geen knuffel baby als in samen slapen. Hij slaapt gewoon in zijn bedje, beetje luxe probleem haha Ik ga even kijken hoe het vanavond gaat
Herkenbaar, hier is ze 5 mnd en hier ook meerdere keren wakker snachts. Soms is speen voldoende maar als ze te vaak achter elkaar wakker wordt geef ik een fles. Ik ben ook erg moe, ga uiterlijk 21:00 naar bes en slaap maar max 6 uur totaal. Ik probeer het te 'accepteren', dat helpt iets ! En het gaat echt een keer over, sterkte!!!
Heb je al eens geprobeerd hem op zijn buik te laten slapen? Was hier DE oplossing. En hoe zit het dat je man hier niks van mee krijgt? Slaapt hij overal doorheen? Misschien een optie wanneer je hem wakker maakt en hem mee laat helpen? Dan ben je wel wakker maar kunt toch even blijven liggen
In die tijd gaf ik nog vaak rond 1 uur een fles en dan bleef hij tot 7 uur 'slapen' wel tussendoor piepen maar dan deed ik de speen erin. Bedje stond aan mijn bed geschoven dus hoefde er ook niet uit.
Weet er alles van. Hij is verder niet verkouden? Of dat er tandjes doorkomen? Wat gebeurt er als je paracetamol geeft voor de nacht? Qua honger: ook als je niet het idee hebt dat dat het is: ik zou het simpelweg proberen. Je hebt niets te verliezen ermee en als het werkt.... kun je weer slapen
Hij wilt niet (meer) op zijn buik slapen! Dan word hij errug kwaad haha tis een mannetje met een eigen willetje hoor. Ik heb al en paar x aan tandjes gedacht, hij is driftig aan het kluiven op alles en wat maar in handbereik komt wordt driftig zijn mondje ingewerkt om op te kauwen. Maar zo aan zijn tandvlees te voelen komt er niks aan. ik voel iig niks geks! De pcm stond voor morgen op het programma om te proberen haha!
En mijn man slaapt overal doorheen. Als ik dus voor een speentje hem wakker moet maken ben ik 10 minuten verder en lig ik geërgerd in bed. Terwijl als ik het zelf doe....Ik in een halve minuut weer in bed lig. Wakker word ik namelijk toch wel...
Heb helaas geen tips voor je, hier duurde het 6x per nacht wakker worden tot 9 maanden, 4x wakker worden tot 11 maanden en nu met 13 maanden vaak om 23u en 4u wakker en dan 6.30u weer. Onze oudste ging pas doorslapen toen ze 3,5 jaar was dus we zitten al 4.5 jaar ongeveer in de gebroken nachten en het went. Maar 4-6x per nacht is echt slo-pend, vreselijk gewoon. Probeer echt nachten af te wisselen met je partner of regelmatig om 20u naar bed te gaan. Het is echt tropentijd. Laten huilen werkte hier niet maar als hij uit logeren geweest was (bijslapen!) sliep hij daarna een paar nachten beter...