Mijn dochter van 8 maanden heeft nu 2 ondertandjes en 2 doorkomende boventandjes. In het begin kon ik nog wel met enig gemak poetsen, maar nu wordt het alsmaar beroerder. Ze likt met een veeg de tandenpasta van de borstel en duwt met haar tong de borstel uit haar mond en houd de lippen stijf op elkaar. Het wordt dus nu echt een spel/drama om heel snel de onderste tandjes te "strelen" met de borstel voordat zij hem er weer uitgeduwd heeft... Wie heeft raad. Ze begint nu ook al flink te mopperen als ik met die borstel bij haar mond kom. Ik wil er geen drama van maken en probeer op de gekste manieren haar tanden te poetsen. Door zelf ook met een borstel in mijn mond bij haar te staan (goede voorbeeld geven) Kunnen die tandjes wat leiden of is het echt heel belangrijk om elke dag te poetsen als ze zo jong is?
Myrthe kan er niet tegen onder haar kind te kietelen en dan gaat ze enorm hard lachen : dat doe ik dan enkele keren totdat haar tandjes goed gepoetst zijn. Ik neem ook de tadnenborstel mee in bad én haar popjes lipjes (bij gebrek aan tandjes) worden ook lekker gepoetst! Succes Kitty
Heb je al eens geprobeerd je dochter zelf de borstel in handen te geven? En de tandpasta een beetje "dieper" in de borstel duwen, zodat het er niet met een lik af is. Als ze zelf vasthouden kunnen ze de borstel verkennen, zelf bepalen wanneer ze hem in de mond doen enz.
Hier ging het ook eerst goed, maar de laatste paar dagen wil hij ook niet meer. Het staat me tegen om met alle geweld zijn tanden te poetsen, want wil ook niet dat hij er een hekel aan gaat krijgen. Zelf poetsen wil hij ook niet meer. Ik denk dat het een fase zal zijn. Maar vraag me ook af hoe erg het is als je een tijdje niet goed kunt poetsen.
Eliza schreeuwt ook moord en brand.. Vind er helemaal niks aan maar doe het toch. Vaak krijgt ze de borstel zelf in handen en daarna doe ik het nog even, of net andersom. Vind het echt een vervelend werkje op deze manier.. maar zou niet weten hoe ik het moet oplossen.
Bij mij hielp het om de tanden te poetsen in de badkamer. Daar doen wij het ook en wat ze ziet wil ze ook. Dus dat hielp. Verder geef ik haar de tube tandpasta om in de handen te houden of mijn tandenborstel zodat ze mijn tanden mag poetsen. Als ik mijn mond dan open doe, doet zij het ook.
Ik gaf mijn dochter de tandenborstel altijd zo eerst met een beetje water om lekker op te sabbelen... Zo raakte ze goed gewend aan de tandborstel... Als ze er even op gesabbeld had en ik haar lekker had ingecremed... nam ik de tandenborstel weer en deed er een beetje tandpasta op en dat ging super!
Oke, hier mijn antwoord alleen misschien wat makkelijker gezegd dan gedaan 8) ! Zet je kindje voor je neer, ruggetje naar je toe, een beetje schuin voor je buik, bijv op de commode (ideale hoogte). Ga met 1 arm achter het hoofdje langs, steun met je handpalm aan het kinnetje (volgen jullie hem nog?), nekje/hoofje van je kindje rust nu in de binnenkant van je elleboog, en dan je wijsvingertopje bij het kaakgewrichtje tussen de kaken zetten (achterin de mond). Zo kunnen de kaken niet meer op elkaar geklemd worden en kan jij met je andere hand rustig de tandjes poetsen. Ondertussen, liedjes zingen, verhalen vertellen, praten tegen je kindje, vertel hem/haar hoe goed het gaat (ookal snappen ze nog niet wat je zegt) kortom afleiden dus. Je kunt het eerst kort doen, en dan steeds langer doen zodat je toch alle tandjes kunt poetsen. Hou het gezellig, en maak er geen drama van. Succes met poeten