beetje vreemd bezoek aan de verloskundige

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door pluk, 16 mei 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.258
    4.489
    113
    Hallo Japke/mirjam

Vandaag mocht ik dus weer naar de verloskundige, ik ga naar een praktijk waar 5 verloskundigen werken en je krijgt ze dus ook alle 5 minimaal 1 keer bij je controle.

Vandaag lag ik daar dus op de bank en ze ging mijn buik meten met de centimeter, liep een keer terug naar haar bureau al mopperend dat centimeters nooit zo nauwkeurig waren.
    Kwam weer terug mat nog eens en begon toen aan mijn buik te voelen.
    Omdat ik aan had gegeven dat mijn rechterkant zo bij de banden wel eens erg pijnlijk was voelde ze daar ook even en vertelde toen dat de baby daar lag met zijn ruggetje naar buiten toe gedraaid en dat ik dat dus voelde.
    Daarna nog een hele poos aan mijn buik gevoeld (ging erg zachtjes de anderen deden dat veel harder).
    Toen vertelde ze dat ze wilde dat ik een echo ging maken omdat ze de kleine niet kon voelen en dus niet kon vaststellen of zijn groei wel goed liep.
    Hier heb ik natuurlijk geen problemen mee (al moeten wij 3 kwartier reisen voor we bij het ziekenhuis zijn) en we kunnen er vrijdag al terecht.
    Later vond ik het toch allemaal wel een beetje vreemd, waarom kan ze me wel vertellen dat de kleine aan de rechterkant ligt en met de rug naar buiten gedraaid terwijl ze nog geen 5 minuten later zegt dat ik een moeilijke buik heb en ze de kleine niet kan voelen?

Toen ik thuis kwam keek ik mijn status even na en daar staat dus bij termijn dat ik 29+1 ben vandaag en ze heeft er achter gezet of 31?
    Bij fundushoogte staat onder cm 27?
    Maar bij de ligging van de kleine staat weer dat hij met zijn hoofdje naar beneden ligt en er staat geen ? bij dus neem ik aan dat ze daar dan wel zeker over is.

Misschien kun je je voorstellen dat ik er even helemaal niets meer van snap!
    24 april ben ik ook bij de vk geweest en toen was er helemaal niets aan de hand en konden ze alles gewoon voelen.
    Vanaf 24 april tot nu ben ik trouwens 4 ons aangekomen, als ik nakijk in het van week tot week schema is dit precies even veel dan dat de kleine in deze periode zou moeten aankomen.

Zouden jullie hier duidelijkheid in kunnen verschaffen ik heb het gevoel dat deze vk gewoon te zachtjes drukte om wat te voelen (ik heb overgewicht)

Groetjes

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Pluk,

wat betreft de centimeters, 27 cm past bij een zwangerschapsduur van 31 weken. Je bent nu 29 weken, dus je baarmoeder zou twee weken voorlopen op schema. Als dit eenmalig is hoeft de verloskundige daar niets mee te doen. Als het twee keer achter elkaar zo is, dan krijg je een groei-echo. Zij vond het blijkbaar nu al nodig om dat te doen. Kan geen kwaad hoor, ik zou me geen zorgen maken.
    Waarom ze zo lang voelde weet ik niet, mijns inziens heeft ze de baby wel goed gevoeld als ik jouw beschrijving lees. Je kunt haar eventueel bellen en om verduidelijking vragen. Als je wat overgewicht hebt is het wel lastiger om de baby goed te voelen, misschien dat ze daarom een echo ook wel handig vindt, dan weet je zeker of de groei van de baby volgens schema verloopt.

Mirjam

3. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.258
    4.489
    113
    Dag dames daar was ik weer.

Vanmorgen dus een groeiecho gehad waaruit blijkt dat de baby ongeveer 3 weken voor ligt op schema.

diameter van het hoofdje was 8 cm
    buikomtrek 28 cm
    bovenbeentje 8 cm.

Wat ik van de gyneacoloog begreep is ligt het dus bij alle 3 de metingen voor op schema.
    Voor de zekerheid moet ik nu mijn bloedsuikers laten controleren.
    moet 2x bloed geven 1 x nuchter en 1 x 2 uur na het eten.
    Zelf heb ik niet echt het idee dat ik suiker zou kunnen hebben, mijn urine ruikt niet zoet en ik heb ook niet meer dorst dan normaal en de laatste keer bij de huisarts was mijn bloedsuiker 4,8 en dat was 2 uur na het eten.
    Volgens de gyneacoloog kon het ook gewoon zijn dat wij een groot kindje gaan krijgen dit basseerde (schrijf ik het zo goed?) op het feit dat wij beide ook vrij grote baby's waren bij onze geboorte en wij nu ook vrij fors zijn (ook in lengte ik 1,74 mijn man 2 meter)

Ze kunnen de baby dus ook moeilijker voelen omdat mijn placenta aan de voorkant ligt, daar moeten ze dus 'doorheen'voelen.

Groetjes

Deel Deze Pagina