Hallo allemaal! Ik heb een tweetal weken geleden gesolliciteerd op een superleuke functie. Toen ik HR aan de lijn had gehad, werd me verteld dat het twee weken kon duren voor er bericht kwam, misschien wel langer. We zitten nu op 2,5 week en vlieg iedere keer op bij de 'Ping' van een email Is het netjes om te bellen naar de stand van zaken of komt dit brutaal over? De meeste adviezen op internet gaan over 'hallo met butterblue ik zou graag willen weten of u mijn sollicitatie heeft ontvangen' maar de bevestiging heb ik al gehad dus dit is geen optie Mijn man zei al:' hallo met butterblue, ik wil graag menu 55 bestellen met kroepoek. Oh, u bent niet de Chinees maar HR van bedrijf X! Dan wil ik graag weten hoe t met mijn sollicitatie is!' lijkt me beter van niet haha! Dan zullen ze me wel onthouden maar of dit positief is Iemand ideeën, tips?
Ik zou wel bellen en iets zeggen in de trand van dat je hoopt dat er wat bekend is omdat je het een erg leuke functie lijkt en hoopt dat je uitgenodigd mag worden voor een persoonlijk gesprek.
Na een sollicitatie gesprek zou ik wel bellen, maar na een brief /mail niet eerlijk gezegd. Waarschijnlijk krijgen ze er honderd (en) binnen en hebben ze nog geen tijd gehad om iedereen netjes op de hoogte te stellen. Helaas kan het ook voorkomen dat je gewoon nooit iets hoort.
kan mij nog een topic hinderen. Vele raden het ts af om niet te bellen. Rade toorn aan wel te bellen ze had de baan. Dus idd dan weet je het zeker. Succes.
Ik zou gewoon bellen dan weet je tenminste waar je aan toe bent en het komt ook enthousiast over. Je kan ook iets zeggen zoals dat je zo enthousiast over de functie bent dat je daarom belt of ze al meer weten.
Ik zou gewoon bellen hoor! Dan weet je zelf waar je aan toe ben, en je laat merken dat het je echt interesseert
Ze hebben gezegd dat het twee weken kon duren. Je bent nu 2,5 week verder? Dan vind ik dat je prima kunt bellen! Inderdaad met een positieve insteek of er soms al wat bekend is
Haha oke, dus dus de meesten zouden het wel doen? Ik ben altijd bang dat het zo 'raar' overkomt.. Misschien te brutaal of ongeduldig (nou ja, ongeduldig ben ik ook wel een beetje ) het maakt me onzeker. Het is een functie met doorgroeimogelijkheden wat ik nu dus absoluut niet heb. Heb nu een vaste baan dus het is een zekere gok... Wil het echt heeeel graag als ik op gesprek mag komen dan zal ik hier wel weer een topic openen want het is jáááren geleden dat ik een officieel sollicitatiegesprek heb gehad haha! Het zweet zal wel aan alle kanten van me aflopen dan plus mijn huidige werkgever weet van niks dus hoop niet dat ze haar als referentie gaan vragen
Nee hoor, bellen komt helemaal niet raar over! Ik werk als personeels- en organisatie adviseur en vind het altijd heel positief als sollicitanten bellen, hetzij voor info hetzij om te horen wat de stand van zaken is. Dus gewoon doen (met een positieve insteek). Succes!
@kiki33: oh, een beetje 'inside information' het is goed om te weten dat diegene aan de andere kant van de lijn dit als een positief punt ziet haha! Hardstikke bedankt! Door de reacties ben ik echt gesterkt om maandag te bellen ennuh, nog een vraagje: mijn bazin heeft al eens een interne sollicitatie tegengehouden..lang verhaal maar ik ben werkzaam op een afdeling die onderbezet is en ik ben een van de enigen die allround kan werken en opgeleid is volgens de nieuwste opleidingen. Ik mocht niet eens op de open dag komen van de baan waar ik op gesolliciteerd had, heel raar, terwijl ik echt aan alle eisen voldeed. Toen ik de week erna op kantoor kwam zei mijn bazin: hoe is het met je sollicitatie? Ik heb gehoord dat er veel mensen op gesolliciteerd hadden! Terwijl zij absoluut niets met die baan of HR te doen had. Een hele andere tak van sport! Toen ik zei dat ik niet op de open dag mocht komen en dat ik van HR een vaag verhaal te horen had gekregen over dat er veel kandidaten waren zei ze: nou, zullen we dan maar een vast contract doen hier? Zo vaag!! Nu heb ik haar dus ook absoluut niet als referentie opgegeven maar wat moet ik doen als ze ernaar vragen? Het is natuurlijk ook niet netjes om slechte dingen te zeggen over je huidige werkgever..
Bij ons vinden ze 't dan weer vooral vervelend dat iemand er zo bovenop zit. Ze mailen bij ons echt zelf wel als je bent uitgenodigd voor 't gesprek. Het is overigens bij ons op 't bedrijf maar een piepklein nevenactiviteitje van iemand zijn job. Als die dan 100 telefoons krijgt bij een sollicitatie ... wordt die gewoon tureluurs en krijgt haar eigen werk niet meer af. Voor sommige vacatures krijgen we echt wel 100 CV's binnen. (In onze vacatures staat overigens meestal een datum wanneer de gesprekken plaats vinden. Als je tegen dan nog niks hebt gehoord ... weet je dus dat je het niet geworden bent.)
@kaboutermeis: dat kan ik me voorstellen, dat je daar gek van wordt! En dat is ook waar ik bang voor ben, dat iemand dat niet als positief ziet maar er stond geen datum in voor evt gesprekken dus dat is het punt waar ik mee zit. Alleen dat het heel lang kon duren voordat er überhaubt iets aan kandidaten werd medegedeeld...
Even over de vraag mbt referenties...in een evt. gesprek kun je aangeven dat je huidige werkgever niets weet van je sollicitatie en dat je dat graag zo houdt. Verder niks uitleggen, lijkt mij normaal hoor. Ik zou bellen, heb ik laatst ook gedaan. Zoiets als "ik wil niet ongeduldig overkomen, maar ik ben heel benieuwd". Je kunt ook mailen met de vraag, dat is mss minder direct. Aan de andere kant....als ze het vervelend vinden, pas je daar mss ook niet (zo denk ik dan altijd)...,
@samurai: je hebt eigenlijk ook gelijk! Als ze het niet leuk vinden dan kunnen ze niks met enthousiastelingen zoals ik Ik denk ook wel dat ik ga bellen, met een positieve insteek dat dan wel Goede tip over de referentie!!