wanneer prikken op progesteron?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door chantal85, 4 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. chantal85

    chantal85 Fanatiek lid

    2 jan 2012
    3.310
    1
    38
    gezondheidszorg
    Dag allemaal,
    Wij beginnen met de derde IUI poging. In ons zkh krijgen we er 5.
    Er is bij ons geen oorzaak gevonden voor het feit dat we nog geen kindje in onze armen hebben mogen krijgen. Ik wil graag utrogestan gebruiken ivm 3 vmk's maar ons zkh doet dit alleen bij ivf icsi. Maar ik lees op t forum veel mensen die het wel gebruiken.
    In 2010 is er ooit 1x bloed bij mij geprikt. Toen was het goed. Maar wie zegt mij dat mijn waardes nu ook goed zijn?

    Dus mijn vraag: hoe vaak en op welke momenten hebben jullie op progesteron laten prikken?
     
  2. Wachtende

    Wachtende Fanatiek lid

    29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Een week na de dag waarop je denkt je ovulatie gehad te hebben.

    succes !
     
  3. chantal85

    chantal85 Fanatiek lid

    2 jan 2012
    3.310
    1
    38
    gezondheidszorg
    Heb ook gelezen dat mensen het op meerdere momenten lieten prikken, maar kan dat niet meer terugvinden...
     
  4. Jippie

    Jippie VIP lid

    3 feb 2007
    11.784
    775
    113
    Het progesteron moet 5-7 dagen na je eisprong geprikt worden. Eerder of later testen heeft geen zin, want dan is de waarde onbetrouwbaar en kun je er niks aan aflezen. Hier is het twee keer nagekeken.

    Als jouw luteale fase goed is, dat wil zeggen tussen de 10 en 18 dagen, dan kun je ervan uitgaan dat je progesteronwaarde goed is. Ook omdat eerdere onderzoeken dit aangaven. Als je progesteronwaarde en luteale fase goed zijn, heeft Utrogestan geen meerwaarde. Utrogestan is alleen maar extra progesteron, wat nuttig kan zijn als je daar een tekort aan hebt. Voor de rest doet het eigenlijk niks, je wordt er niet makkelijker zwanger door.
     
  5. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.338
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Niet elke cyclus prikken ze progesteron. Als je een eisprong hebt normaal en je progesteron/luteale fase is goed, dan mag je aannemen dat dat elke cyclus wel zo is.
    Utrogestan heeft dan geen meerwaarde.
    De reden waarom het bij IVF wel wordt gebruikt is omdat door de punctie je follikels kapot worden geprikt waardoor er insufficientie kan ontstaan. Progesteron wordt namelijk daar gemaakt zeg maar.
     
  6. Sugarblossom

    Sugarblossom VIP lid

    23 jul 2010
    5.439
    11
    38
    Vrouw
    Nederland
    Handig om te weten! Weer wat geleerd :)
     

Deel Deze Pagina