Och lieve Marjah! Ik herken alles wat je zegt. Achteraf is alles makkelijk... Maar idd, ik heb zelf altijd het geloof gehad dat het elders en wellicht zonder extra trucjes ook wel kon lukken. Immers, zoals Siklief altijd zegt, hoe vaker je op he tdoel schiet, des te meer kans dat ie er in zit, toch? Alleen wil je het op een gegeven moment niet meer aan het toeval overlaten... En vriendin van mij is overstapt van het UMC in Utrecht naar het MCK. En na 3 mislukte ICSI's in Utrecht is ze gelijk zwanger geraakt van een jongetje én van een cryo uit diezelfde poging is 1,5 jaar later een meisje gekomen. Om maar even een positief verhaal over MCK er in te gooien En nu dus ziek? Beterschap!!! Hier ook slechte bloeduitslag gehad. Mijn ziekzijn vorige week heeft toch verhoogde witte bloedcellen opgeleverd en gigagekelderde T-regs. Vandaag in NL opnieuw de leuko's en granulo's laten meten en indien ze nog steeds stijgen direct aan de antibiotica.
@Naat, Hai, mijn AMH is inderdaad heel erg laag maar 0,10 maar ook ik had van mijzelf wel een cyclus met eigenlijk altijd 1 follikel. Wij hebben voor de IVF een jaar IUI gedaan (daarvan ben ik zwanger geraakt bij mij zoontje) en daar wordt je cyclus in de gaten gehouden en die was eigenlijk wel goed. Bij mij betekend de lage AMH dat ik maar heel weinig eitjes over heb maar de eitjes die ik nog heb wel zijn wel te stimuleren, wel met een hoge dosis menopur (450 eenheden per dag) maar het ging wel. Bij mijn laatste IVF had ik bij de uitgangsecho 6 follikels 'klaar liggen' en daarvan zijn er 5 doorgegroeit en had ik ook 5 rijpe eitjes. Die zijn allemaal bevrucht en de embryo's waren allemaal van goede kwaliteit. Bij mijn 2 eerdere IVF pogingen kreeg ik een lagere dosis hormonen en dus viel er niet veel te stimuleren omdat er ook maar 3 follikels 'klaar lagen'. Dus een lage AMH betekend niet dat je een POFfer bent. De laatste terugplaatsing van een cryo, waarvan ik ook zwanger ben geraakt, is in mijn eigen cylus gebeurt zonder hormonen. Ik had netje op dag 14 mijn eigen eisprong (die heb ik met ovulatietesten in de gaten gehouden) en daarna 3 dagen laten de TP van de cryo. Ik heb alleen Utrogestan gebruikt als ondersteuning van mijn baarmoederslijmvlies. @ sikki, hoe gaat het met jou dan? Hoe voel jij je, aanstaande vrijdag weer een echo, spannend of niet? Liefs Nataly
"stiekem" de vierde poging gedaan in DD. We mogen morgen testen maar dat is al niet meer nodig..... Hoe ver moeten we gaan..... Het is overduidelijk het lukt gewoon echt niet meer met die bagger eitjes. Bij de TP zag ik op de foto dat het embryootje veel fragmentatie had. Het ziekenhuis in Nederland zei al na de eerste poging tot IVF...je bent uitbehandeld... Toch maar naar DD gegaan en in totaal drie pogingen in DD waarvan tweede ICSI 5 onrijpe eicellen opleverde de derde ICSI werd gecanceled want er groeide maar 1 follikel en de IVe ICSI 2 eitjes met de allerhoogste dosering aan medicatie. het houdt op.. 1,5 jaar lang wekelijks acupunctuur....geen zuivelproducten, 's ochtends aan de kippensoep want dat is goed voor je nier energie enz... , hele batterij aan vitamines, kinderaspirine, bedsokken want m'n voeten mochten niet koud worden . Geen chocola, geen koffie... Chinese kruiden. Maansteen.... De hele mikmak... Schoonouders in tranen...Briggesman weet niet meer waar hij het zoeken moet. en wat nu? Eigen eitjes is absoluut einde verhaal. We hebben nog 1 officiele poging over maar dat is kansloos en doen we niet meer. Zo heel langzaam aan komen we aan bij de laatste zwarte bladzijde van het MMM boek...... stoppen....of eiceldonatie Spanje. we zijn even de weg kwijt.
Marjah, dilemma's krijg je er gratis en voor niets bij. Helaas Moeilijk hoor. Ik zweer bij Gent, maar dan wel bij ds. Maar ook daar een wachtlijst van 3 maanden, wat ik lees. In de toekomst kijken, dan zouden we denk ik allemaal heel graag willen. Gaat al die moeite en verdriet en teleurstellingen een kindje opleveren of zal het verspilde moeite blijken. Hoe vaak die vragen niet door mijn hoofd hebben gespeeld de afgelopen jaren Ik ben nog niet gebeld door de huisarts, dus zelf maar gebeld (beetje laat, had last van uitstelleritus ). Telkens in gesprek tot 2 minuten voor 12. Grrr antwoordapparaat erop. De praktijk is tussen 12 en 14.30 uur niet bereikbaar. Nu gaat mijn man er langs op weg naar cursus. Hij belt me zo als het goed is. Edit: hij heeft gebeld, maar het ziekenhuis heeft de uitslag nog niet gemeld. Vorige week deden ze er maar 2 uurtjes over. Nu al 5 uur.
thanks voor posi nieuws over MCK en ik wilde ook al bijna overstappen naar UMCU K** van slechte uitslag ik hoop zo op betere resultaten, zodat je niet aan de antibiotica hoeft. en.... dat die stomme T cellen het niet kunnen opnemen tegen beebje. Maar! je bent al een heel eind, dus beeb is al joekelig groot Wat kan zo'n mini T cel nu uitrichten? Kussie, en hou ook jouw handje vast.
te lang gewacht met plaatsen van berichtje en zie nu alweer nieuws voorbij komen. Brigges: ontzettend dikke vette knuf voor alle ellende zoals je leest... ik kan je niet helpen ik weet het ook niet. 1 troost.... niemand weet wanneer ie het goed doet. Spanje... ja wij denken er ook weer aan... na de 2e poging met de donor. Maar ja, dat komt nu weer door de posi-spanje-vibe-die-door-mijn-telefoon-via-whatsapp-en-sms-stroomt-ivm-7toppers-van-q
net mail gestuurd naar irma, ivm ecd in spanje tja, je moet toch ook een backup plan hebben, als de volgende poging mocht mislukken . M
Ha lieve dames, Heel erg bedankt voor al jullie reacties!....Zoals ik het zo lees zijn sommigen van jullie al zo veel stappen (en teleurstellingen) verder....! Het is een echte lijdensweg soms vind ik, zeker als ik zo lees wat iedereen doormaakt (door moet maken.....). Ik wil dus echt eerst zeggen bij deze: iedereen STERKTE en LIEFS en kracht..... @Nataly: kwam jij er door de IVF achter dat je niet zo veel eitjes had omdat je dan ziet wat er gestimuleerd is met succes? Ik heb een maand of twee terug een echo gehad en links zat 1 of 2 follikels en rechts zes of zo...Dat was dan wel vlak voor menstruatie dacht ik, of in het begin van de cyclus...maar ik weet het niet meer zo goed. Die vrouw zei toen dat het er normaal allemaal uit zag. Wat goed dat je zwanger bent geraakt zeg! Gefeliciteerd! Die terugplaatsing, was dat mogelijk zonder nemen van hormonen in je eigen cyclus? Ik snap er (nog) helemaal niets van! @Marjah: over jouw nuancering: ik doe wel elke maand ovulatie testen en heb eigenlijk altijd op dag 13 of 14 een knal test....Dan heb je toch een eisprong of niet? .....Of kan je ook een knaltest hebben en dat ie niet springt...?? @Sikki: Dus jij had twee jaar terug ook een AMH van 0,39? Hoe is het verder verlopen voor jou dan? Ben je gelijk de MMM ingegaan erna? Was je allang bezig ervoor?.... O ja ik loop in het UMC Utrecht!!! Maar ik hoor juist goede verhalen daarover!!...Ik kan natuurlijk nog niets zeggen van de behandeling maar we zullen zien!...Ik zal jullie op de hoogte houden!
Dank je wel Meleka! Wat een verhaal van jou....pff daar kan ik dan ook wel bang van worden. Ik ben ook al een keer spontaan natuurlijk zwanger geweest, heb een prachtige dochter al. Wat een verhaal nu bij jou. Wat enorm spannend. Ik hoop dat de HCG toch stijgt en dat het misschien langzamer gaat....het is zo jammer, die hoop en vrees de hele tijd want het vreet energie!... Sterkte dus!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Hoe is het zaad van jouw man? Mijn man heeft zeg maar de helft verminderd zaad en er is recentelijk nog een check gedaan in het UMC waar we eind deze maand dus de uitslag van krijgen want de andere twee keer is in een ander ZH gedaan. Ik hoop toch zo dat het niet eens veel slechter is of anders getest en dat ze aankomen met ICSI want wil ik eigenlijk liever niet als het niet hoeft maar zeg nooit nooit.............
@MCK Goed gesprek gehad, mijn hart kunnen luchten en harde afspraken kunnen maken. Over 2 weken gaan we weer van start! De beste man wist niet wat m overkwam, denk ik . Ik had nl al de hele medicijn rompslomp voor hem bedacht En... hij vond het een goed plan ! Om nou het over de kerst en onze vakantie in januari en de donors vakantie in ferbuari heen te trekken vond hij ook iets te gek Naat: Knaltest is echt wel een eisprong hoor Ik heb nog wel wat follikels, maar bij mij springen ze gewoon niet . Maar 2 follikels aan de ene kant en 6 aan de andere kant is wel wat aan de lage kant, maar dat kan erg fluctueren. Ze zeggen van niet, maar ik ben het bewijs De ene keer 3 en de andere keer gewoon 11 op dag 3! SO! Het is iig wel een indicatie om een iets hogere dosering te proberen . Je merkt het dan vanzelf bij de echo's...
Oke gelukkig! Dan werkt dat iig nog wel!.... Wat apart dat het niet springt bij jou! Is de hormoonwerking zo verstoord dat ze er wel zijn maar niet rijpen en springen?? Dat is wel waardeloos. Waarom vraag ik me af, is het bij sommige mensen zo van binnen?!!! Ik ben er enerzijds zo van overtuigd dat het niet alleen het fysieke is waardoor een kindje kan ontstaan en anderzijds hoor je zulke rotverhalen waardoor je denkt dat het nooit meer zal lukken of amper.....toch blijf ik ervan overtuigd dat het meant to be is of niet en als het meant to be is, komt er gewoon een kindje!!!! Liefs
Marjah, wat fijn dat je zo'n goed telefoongesprek hebt gehad! Lijkt me wel fijn om gewoon daar verder te gaan omdat je met de donor het hele traject daar al hebt doorlopen. Zie het wel weer zitten daar? En over 2 weken alweer! Dat is lekker snel!!! Naat, zitten sinds 2008 in de MMM en zaten al in de MMM toen ik achter mijn lage AMH kwam. We waren aangewezen op ICSI wegens de slechte zaadkwaliteit van mijn man. Bij de eerste ICSI stimulatie reageerde ik zo slecht op de hormonen waarna mijn AMH getest is. Uiteindelijk nu na 9 ICSI's (4 jaar na het stoppen met de pil) eindelijk zwanger. Mijn uitgangsecho ziet er altijd vergelijkbaar met die van jou uit, 2 follikels links en 6 rechts is echt wel aan de lage kant, maar passend bij je AMH. Waarom wil je geen ICSI doen? Voor jou is het proces gelijk aan IVF en met weinig eicellen is het altijd beter om ICSI te doen om zo zoveel mogelijk bevruchtingen te realiseren. Brigges, wat een vreselijk verhaal!!! Een hele dikke knuffel!!!
Ik hoorde dat ICSI 3 x zoveel kans geeft op afwijkingen en problemen bij het kindje: omdat er geen natuurlijke selectie plaatsvindt door het sterkste zaadcelletje wat de eicel bevrucht maar de keuze wordt bepaald door de laborant en dat zorgt vaak voor zwakkere combinaties zeg maar. Dat vind ik dan toch wel veel kans, 3 x zoveel..... Ik ben benieuwd of er bij mij nog wel goed te stimuleren valt. Kan ik er dan dus vanuit gaan dat ze mij hogere doseringen hormonen gaan geven omdat ik een laag AMH heb? En hoe slecht is het zaad van je man? Even ter vergelijking voor ons?? Mijn man heeft een VCM van 8 a 9 maar ik vond wel zelf dat er veel D cellen bij zaten en die zijn onbeweeglijk maar dat is mijn niet medische mening dat ik dat wel een slecht teken vond hoor...x
Naat, bij mijn man flucueert het heel erg. Meestal zit het rond de 5-10 mln met weinig beweeglijkheid. Maar ook wel eens maar 100.000 zaadjes gehad en ook eens 20 mln. Zo bizar! Maar 3x zoveel kans op afwijkingen? Dat heb ik echt nog nooit gehoord! Wie heeft je dat verteld? Wel is het zo dat bij slecht zaad de man vaak een chromosoononderzoek krijgt omdat in 5% van de gevallen dit de oorzaak is van het slechte zaad en dit dan dus ook erfelijk kan zijn. Maar indien het chromosoononderzoek goed is, dan is er echt geen verhoogde kans tov IVF. Ik zou met 8-9 mln en weinig beweeglijkheid geen IVF durven doen.
sommige percentages is wel erg vertekend hoor! soms zeggen ze 1,5 keer zoveel, maar dan wordt stiekem van 3 naar 4,5% bedoeld. En ja, op deze aantallen valt het wel weer mee! Dus soms moet ook daar de nuancering gezocht worden. waar had je deze info gevonden? en wat zegt het zh?
random selectie van artikelen: ICSI-IVF afwijkingen Update Vrouwenarts | IVF/ICSI http://www.pgdnederland.nl/149291/150089/23559-0407_brochure_IVF.pdf Over het algemeen een lichte verhoging, maar nog steeds rond de 3% afwijking door normale bevruchting als ICSI. Meestal lijkt het fenomeen veroorzaakt te worden door de kwaliteit sperma ipv de gebruikte techniek.
Wij zijn ooit in januari 2007 de MMM ingegaan en daar kwamen ze er achter dat mijn linkereileider verkleeft is en daarom kregen we toen IUI. Na 4 IUI's raakte ik zwanger en daar is ons zoontje Luca uit geboren. 9 maanden na zijn geboorte zijn de weer de MMM ingegaan voor een brusje. Omdat ik dacht het met IUI deze keer ook wel zou lukken hebben we dat een jaar gedaan. Helaas zonder succes. Toen zijn we doorverwezen voor IVF en is mijn bloed onderzocht en toen kwamen we er inderdaad pas achter dat mijn AMH heel erg laag is. In het begin van mijn cyclus had ik elke keer een uitgangsecho om te kijken hoeveel eitjes en klaar lagen om te kunnen stimuleren. Dat waren er elke keer maar heel weinig (1,3 en 6 follikels bij mijn 3 IVF's). Het zaad van mijn man is heel goed wij hebben een bevruchtingspercentage van 100% bij de IVF dus dat zit wel goed.
Jeemig de Peemig, wat is veel geschreven hier.. Meleka hoe was de uitslag van je bloedonderzoek?? Naat, helaas van harte welkom hier. Marjah voor jou tussendoor nog ff een knuffel. Hoe gaat het met Ieoor? Juultje las ff je eigen pagina. Fijn dat het gesprek in Gent goed is verlopen. Nataly nog een knuffel voor je postpakketje!! Wat zijn er toch nog lieve mensen op deze aardbol! Hier ben ik aan het snuiven....... Ben een beetje hyper. En mijn neus doet auwww.
@ Naat het sperma van mijn man is gelukkig prima. Ik heb de hcg uitslag. Weer een te trage stijging. Ik word er moedeloos van. Sinds gister zijn de trekjes en de steekjes in borsten en baarmoeder heel erg aanwezig. Ik kreeg weer een beetje hoop, want activiteit (meer dan bij mijn vorige zwangerschappen). Ik had gehoopt op een duidelijke verlaging van het hcg, zodat er duidelijkheid is. Als het mis moet gaan, dan maar lievr zo snel mogelijk. Maar natuurlijk liever een knal stijging. Niet iets daar tussenin, want dan blijft de onduidelijkheid bestaan. De uitslag: HCG op dag 29 van de cylcus (donderdag 6 okt) 81 HCG op dag 34 van de cyclus (dinsdag 11 okt) 315 HCG op dag 37 van de cyclus (vrijdag 14 okt) 469 HCG op dag 40 van de cyclus (vandaag) 770 Wie het weet mag het zeggen Ik ben weer heel benieuwd wat ds hiervan vindt. Ik wacht op haar antwoord.